Tips på blötmat till kräsen katt.

Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Hon är jättefin! Väldigt snygg utmaskning och kontraster, min FORL-katt är också 8 år (snart 9) och blåmaskad, fast ragdoll då (colorpoint) men hon är ganska dassig och kontrastlös jämfört med din tjej. ;)

Nu har ju din tjej lite att återhämta sig ifrån men 3,9 kg är ju absolut ingen dålig vikt på en normalstor birmahona så det kanske inte är så illa som du är orolig för? Vissa är ju bara små i maten. Mina föräldrar har en ragdoll från mig och hon är både liten i kroppen, byggnaden och aptiten. Jag har inte vägt henne men gissar på runt 3 kg eller kanske ännu mindre (passar hennes smeknamn Mini som är kort för Minolta! :D ) och man känner ryggrad och revben men hon bara är sån utan att vara sjuk. Sen är faktiskt övervikt väldigt mycket vanligare än undervikt och farligt är det också. De flesta veterinärer vill ha katterna smalare än vad många kattägare tycker är normalt.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Hon är jättefin! Väldigt snygg utmaskning och kontraster, min FORL-katt är också 8 år (snart 9) och blåmaskad, fast ragdoll då (colorpoint) men hon är ganska dassig och kontrastlös jämfört med din tjej. ;)

Nu har ju din tjej lite att återhämta sig ifrån men 3,9 kg är ju absolut ingen dålig vikt på en normalstor birmahona så det kanske inte är så illa som du är orolig för? Vissa är ju bara små i maten. Mina föräldrar har en ragdoll från mig och hon är både liten i kroppen, byggnaden och aptiten. Jag har inte vägt henne men gissar på runt 3 kg eller kanske ännu mindre (passar hennes smeknamn Mini som är kort för Minolta! :D ) och man känner ryggrad och revben men hon bara är sån utan att vara sjuk. Sen är faktiskt övervikt väldigt mycket vanligare än undervikt och farligt är det också. De flesta veterinärer vill ha katterna smalare än vad många kattägare tycker är normalt.

Tack. Enligt förra ägaren bör hon väga drygt 4,5 men jag vet inte om jag tror det. Hon har ju ätit så här lite hela tiden. Hon rasade till 3,4 kg när hon mådde som sämst av frontlinebehandlingen men nu så har hon gått upp lite igen.

MonteRose: Rå äggula har jag testat. Hon äter det inte tyvärr. Testade att blanda den i maten också, men sörrö den gubben gick inte!! :p

Katten heter Diva och ÄR en riktig diva. Hon blir lätt förnärmad och visar det tydligt. Väldigt tydligt. Sen hennes pratande. Jisses vad hon jamar!! Inte hela tiden utan när hon sovit på övervåningen och kommer ner och jag håller på med något...DÅ ska det jamas och jamas. Varje gång hon vaknat jamar hon ett trettiotal gånger som om hon berättar något, sen jamar hon tre gånger högt och ljudligt när hon bajsat, och när maten inte duger...då kan hon jama så hon driver mig till vansinne! :meh:
Innan jag läste att birmor är en pratig ras trodde jag ju katten höll på att dö eller nåt! :crazy:

Nåja. Nu ska jag åka och köpa lite mer gourmetburkar. *ser pengarna få vingar och flyga iväg* Men jag ska väl vara glad att hon är liten i maten om hon nu tänker äta sån dyr mat! Tänk om hon var en sån som ville ha fyra burkar om dan liksom....:crazy:
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Jättefin tjej!

Min är också kräsen med blötmat (vägrar allt vad Mjau och Bozita heter). Jag gav gourmet och perle (också purina, påsarna) förut men jag gillade inte att de innehåller socker och annat skräp:(

Jag har efter att ha testat det mesta i mjukmatsväg (och även barf, vilket gjorde att hon började matvägra) lyckats lura över min tjej på Porta 21 - kyckling med aloe vera (stor favorit!) och Applaws mjukmat. Ingen av dessa är väl direkt billigare, men i princip rent kött med buljong och lite vitamniner/mineraler.

Enda nackdelen är att de inte innehåller tillräckligt med fett för att fungera som fullfoder, men min äter ca 25 gr torrisar varje dag och verkar klara sig på det (liten katt, under 3 kg)

Vet inte om det är något du vill testa, men ville dela med mig av våra tips.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Hade en katt som efter magoperation ratade allt annat än Golden Gourmet.
Stackars Pappa som var plåtslagare fick punga ut mer pengar för katten än hans egen kost. :p

Mycket dyr mat men har katten problem med mat är det antingen eller.
Mindre pengar till en själv eller en mindre katt.

Har du provat krossa torrfoder till mindre bitar (inte pulveraktigt) och blanda i någon god kräm, tex baconfett eller någon sås från grillad kyckling. Man vill ju inte köpa en grillad kyckling om dagen men finns säkert någonting på burk som katten kan äta.
Rekommenderar Forever Aloe Vera dryck, en liten skvätt i maten bara så blir kissans mage kanoon! dessutom får de fin och blank päls. Min kissa får en skvätt i maten varje morgon och mår så bra som socker.
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Tack för alla tips. Krossat torrfoder äter hon så¨där av. men hon har torrfoder framme hela tiden ändå, som lite gottis.

Gourmet är det som gäller ett tag nu. Kräkorna har gått från varannan dag till var tioende dag, istället för varannan dag, och hon kräks bara hårbollar nu och inte mat. Så mattehjärtat mår fantastiskt.
Hon är även symptomfri från sin kattsnuva så nu ska hon äntligen få veterinärundersökas för en hälsokoll! Så får vi se hur tänderna mår och vad nästa steg är.
Veterinären som varit min telefonsupport under denna period har varit fantastisk!! :)
Håll tummarna nu för att hon får fortsätta må bra och att matte inte blir ruinerad på att köpa Gourmet. ;)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Härligt att hon mår bättre.

Mitt kräsna skrälle (som förvisso äter torrfoder med så inte lika illa som för dig) vill bara äta Bilanx i gele. All annan blötmat är numera äcklig.

Igår var jag på Lidl (brukar aldrig handla där eg) och köpte några portions burkar med bitar i gele, viltsmak. (Kan kolla exakt vad de heter om du vill). Väldigt mycket billigare än Bilanx (och enligt inneh.förteckningen inte sämre). Tänkte att det går ju att prova, vägrar katten så har jag inte förlorat många kronor.

Soda hälsar att det var VÄLDIGT gott! Förvånande nog!
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Beställ på nätet, så blir det betydligt billigare iaf! Man kan köpa påsarna i 48pack :)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Fast...det blir inte billigare. Hon äter ju de där småburkarna, de kostar 4,95 kr st på mataffären här. Beställa från nätet och betala frakt gör att det inte blir billigare, tyvärr. En förpackning med 24 burkar kostar 118 kr och 29 kr i frakt. 118 + 29 = 147 kr. 147 / 24 = 6,2 kr per burk. Då är de billigare i affären.

Med så få kronor per burk finns nog inte så mycket "prutmån" direkt. Tro mig, jag har kollat och jämfört och räknat. Jag får vara glad att hon "bara" äter två burkar per dag och alltså kostar mig drygt 10 kr per dag vilket ger ungefär 300 kr per månad i matkostnad. Det funkar. Det finns vissa stora fyrbenta djur i mitt liv som kostar DEEESTO mer i matkostnad :crazy:
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Fast...det blir inte billigare. Hon äter ju de där småburkarna, de kostar 4,95 kr st på mataffären här. Beställa från nätet och betala frakt gör att det inte blir billigare, tyvärr. En förpackning med 24 burkar kostar 118 kr och 29 kr i frakt. 118 + 29 = 147 kr. 147 / 24 = 6,2 kr per burk. Då är de billigare i affären.

Med så få kronor per burk finns nog inte så mycket "prutmån" direkt. Tro mig, jag har kollat och jämfört och räknat. Jag får vara glad att hon "bara" äter två burkar per dag och alltså kostar mig drygt 10 kr per dag vilket ger ungefär 300 kr per månad i matkostnad. Det funkar. Det finns vissa stora fyrbenta djur i mitt liv som kostar DEEESTO mer i matkostnad :crazy:

Det beror ju på vars man köper och hur mycket:) vissa har fraktfritt över en viss gräns..
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Fast på min lokala icabutik fick jag rabatt när jag köpte en hel kartong med 12st 4-pack gourmetburkar. Jag betalade då 4,65 kr per burk. Så det är inte värt för mig att leta vidare tror jag...:)
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Bozita och Mjau är inte alls samma enligt mina katter ;) :D Bozita får mina fyra katter att bli helt hysteriska, doften av kanin i sås går att de kryper ur skinnet. De ÄLSKAR det. Mjau är inte alls samma sak, de tycker det är fattigmans-Bozita :D
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Ja Mjau fungerar inte.

Kräkningarna hade upphört...tills jag föll för grupptrycket från "torrfodermaffian" och gav henne torrfoder. Kräkor fyra dagar i rad och det var inte hårbollar utan mat...hel, osmält mat kräktes hon.
Så då var vi tillbaka på ruta ett. Jag köpte ju en hel kartong med Gorumetburkar...nu ville hon inte äta alls. Så..min kollega sa att hon hade testat Whiskas Steamed Fish ett par dagar när hennes katt åt dåligt och den maten hade den katten älskat.

Nå...jag köpte denna mat. Min älskade, kära, mattesplånbokruinerande Heliga Birma älskade också den maten. Så pass att när hon inte får den maten utan får sin vanliga Gourmet, som var det enda som dög förut, så jamar hon, hon låter som en obstinat treåring!! (sorry alla småbarnsföräldrar för den liknelsen...).
I lördags jamade hon och sprang runt fötterna på mig från kl 9 till kl 14!! JISSES!! Hon tjatar HÅÅÅÅL i huvudet på mig! :arghh:
Så...det var bara för snälla ruinerade matte att köpa fler såna påsar och blanda den i hennes ordinarie mat för att få henne att äta.

Så...jag blandar i den i hennes mat, mindre och mindre för varje gång... så snart så... Sen blir det inge mer Whiskas för den damen! :banghead:
 
Sv: Tips på blötmat till kräsen katt.

Jag vet hur du har det.

Mina tjejer som alltid åt Mjaus blötmat i gamla, stora konservburkarna äter just nu ingen blötmat. :meh: Först ratade de Mjau, sen ratade de allt i gele, nu har de även ratat allt i sås. :meh:

Det kom nämligen in en snällare husse i bilden för några år sen som de vet böjer sig till slut. Särskilt när man ställer sig på hans bröstkorg kl 06 och skriker för att man är hungrig. Sen kan man sno hans påläggsskinka för han puttar inte bort en :sneaky:

Matte är dock enträgen, vill man ha tonfisk får man äta tonfisk blandad i kattmat. Även om man ser ut som :arghh:.
jag snålar på torrfodret så de blir hungriga och ger bara små, små smakbitar så de inte hinner tröttna. Det brukar funka och så kommer vi ur den värsta divafasen nån månad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 536
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 885
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 243
Senast: nilie
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp