Bukefalos 28 år!

Tips på bra bilbarnstol

Bexzor

Trådstartare
Vår 2 åring väger ca 18 kg och är 94 cm lång.

I min bil sitter en Maxi Cosi Mobi, en stol som vi är riktigt nöjda med men vi tror att bebis som kommer senast i mars kommer få ta över den under hösten 2016. Just nu beräknas bebisens födselvikten bli över 5 kg, så vi räknar med samma viktökning som hos storebror som bytte stol runt 5-6 månaders ålder. Därför får liten ta över Maxi Cosi -stolen eftersom storebror har ca 10 cm kvar på stolen. Så vi kan lika gärna köpa en ny till honom som håller minst 2 år till. Men till vad :confused:

Våra krav är
Bakåtvänd, givetvis ;)
Helst a stödben, då den även kan monteras i vår jänkare
Lätt att flytta
Hög maxvikt
Hög längd på ryggen
Ej isofix
 
Vår 2 åring väger ca 18 kg och är 94 cm lång.

I min bil sitter en Maxi Cosi Mobi, en stol som vi är riktigt nöjda med men vi tror att bebis som kommer senast i mars kommer få ta över den under hösten 2016. Just nu beräknas bebisens födselvikten bli över 5 kg, så vi räknar med samma viktökning som hos storebror som bytte stol runt 5-6 månaders ålder. Därför får liten ta över Maxi Cosi -stolen eftersom storebror har ca 10 cm kvar på stolen. Så vi kan lika gärna köpa en ny till honom som håller minst 2 år till. Men till vad :confused:

Våra krav är
Bakåtvänd, givetvis ;)
Helst a stödben, då den även kan monteras i vår jänkare
Lätt att flytta
Hög maxvikt
Hög längd på ryggen
Ej isofix

Finns det bakåtvända stolar som tar större barn än Maxi Cosi Mobi? De går ju upp till 25 kg och vårt stora barn satt i sin mycket bekvämt med rejält med benutrymme tills det var dags för framåtvänd stol. Tror längden ska räcka fram tills ryggen går i ögonhöjd. Släkt och vänner hänger kvar vid sina så länge det går. Så jag tror inte jag kan rekommendera någon bättre eller annan.
 
Titta pa Axkid minikid, den ska ha lang rygg.
Vad jag vet finns inga bakatvända med högre maxvikt än 25 kg men dom flesta verkar vara urvuxna pa längden före vikten. Din son kommer säkert ocksa plana ut pa kurvan snart.
 
Titta pa Axkid minikid, den ska ha lang rygg.
Vad jag vet finns inga bakatvända med högre maxvikt än 25 kg men dom flesta verkar vara urvuxna pa längden före vikten. Din son kommer säkert ocksa plana ut pa kurvan snart.

Tack för tipset, ska kika på den :)
Ja, han håller på att plana ut men tror inte att han planar ut såpass mycket att den håller till 4 års ålder. Blir att bebisen får ta över den och storebror får en annan.

Finns det bakåtvända stolar som tar större barn än Maxi Cosi Mobi? De går ju upp till 25 kg och vårt stora barn satt i sin mycket bekvämt med rejält med benutrymme tills det var dags för framåtvänd stol. Tror längden ska räcka fram tills ryggen går i ögonhöjd. Släkt och vänner hänger kvar vid sina så länge det går. Så jag tror inte jag kan rekommendera någon bättre eller annan.

Ja vi köpte den för att den är rymlig och har hög maxvikt. Så den får gå till bebisen sen när det blir dags för byte från babyskyddet :D
 
Vi köpte nya maxi cosi mobi XP till dottern när vi bytte från babyskydd. Bara på skoj lät jag min 6,5 åring provsitta den. Han är 124 cm och väger 22 kg. Han klarar öronen precis. I teorin skulle den med andra ord funka för honom. I praktiken så skulle det bli ohållbart men det skulle gå kortare sträckor.

XP ger en hel del mer i längden på ryggen än vad gamla mobin gjorde.

Mvh Miks
 
Vår 2 åring väger ca 18 kg och är 94 cm lång.

I min bil sitter en Maxi Cosi Mobi, en stol som vi är riktigt nöjda med men vi tror att bebis som kommer senast i mars kommer få ta över den under hösten 2016. Just nu beräknas bebisens födselvikten bli över 5 kg, så vi räknar med samma viktökning som hos storebror som bytte stol runt 5-6 månaders ålder. Därför får liten ta över Maxi Cosi -stolen eftersom storebror har ca 10 cm kvar på stolen. Så vi kan lika gärna köpa en ny till honom som håller minst 2 år till. Men till vad :confused:

Våra krav är
Bakåtvänd, givetvis ;)
Helst a stödben, då den även kan monteras i vår jänkare
Lätt att flytta
Hög maxvikt
Hög längd på ryggen
Ej isofix

Jag fick tips i en annan tråd om att Britax Römer Maxway ska passa även för större/äldre barn. Jag har dock inga egna erfarenheter ännu, eftersom leveransen har blivit flera månader försenad (gäller kanske inte Sverige).

Vi har för tillfället också en MaxiCosi Mobi (äldre modell), men den är för bred för att få plats med tre stolar när småsyskon kommer i mars.
 
Vår dotter, 5 år 3 mån sitter i en Axkid minikid, den är enkel att montera och bältet är superenkelt att justera om lillen åker i stolen någon gång ibland. En kanonstol om du frågar mig.
Vi har också en britax two-way men den är inte alls lika ombonad. Men den räcker också lääänge.
Båda är till 25 kg.
Dottern provsatt även en Max-way men satt inte lika bra i den därför föll valet på minikid. Men jag har hört många som är mycket nöjda med Max-way och att den också räcker länge i ryggen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi är på jakt efter en ny bilbarnstol till en snart 3-åring. Vi har en Maxi Cosi Mobi idag,men dels är jag skittrött på att knappt kunna...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: Exit
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 970
Senast: MaRomer
·
Småbarn Någon som har bältesstolen Maxi- cosi rodifix? Efter att Ls fötter somnade i den bakåtvända stolen på väg hem från farfar på juldagen...
Svar
1
· Visningar
1 231
Senast: Brandgul
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 484
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp