Tips på bra böcker!

Har du läst True Blood, av Charlaine Harris? Föregångare till serien förstås, men skiljer sig mycket. SÅ bra, och många böcker att plöja!
 
Åh, älskar böcker med magi. :love:
Ska följa tråden för tips och se om jag kan komma in i mitt läsande igen.

Senaste boken jag läst som skulle kunna passa är Three Sisters Island- triologin av Nora Roberts. Fastande helt i boken (samlingsvolym med alla tre böckerna i). Har knappt läst någon bok på flera år (supersvåra att komma igång och finna ro till det. Tidigare kunde jag läsa flera i veckan.), men denna serie gick jättelätt för mig att komma igenom.

Sen har jag en bokserie i förrådet som är fylld med magi. Har inte läst den på flera år så vet inte om jag uppskattar den på samma sätt idag som när jag läste den första gången (har läst om den flera gånger). Kommer dock inte ihåg vad den heter eller författare.:cautious:

Kanske får ta och göra en bokinventering och återkomma...
Håller med, den trilogin är väldigt bra :) Roberts verkar dock inte ha skrivit några fler liknande böcker? Tänkte kanske du visste :) (Inte menat som trådkap alltså, du får gärna skicka PM om du vill :o)
 
Vill, som andra redan gjort, slå ett slag för Katherine Kerr och Deverry-serien!

Elizabeth Moons böcker om Paksennarion är också bra, kanske mer åt YA-hållet. Hon har även skrivit en riktigt bra sci-fi serie, Vatta's War.

Joe Abercrombie har skrivit en del riktigt bra serier och fristående böcker, väldigt mörk och rå fantasy.
 
Håller med, den trilogin är väldigt bra :) Roberts verkar dock inte ha skrivit några fler liknande böcker? Tänkte kanske du visste :) (Inte menat som trådkap alltså, du får gärna skicka PM om du vill :o)
Jag gjorde för ett tag sen en översikt med böcker med typ fantasy-tema som verkade intressanta som Nora skrivit. Ifall det kan vara något av intresse.

Har dock inte läst någon av dessa, så vet inte alls hur lika dom är Sisters Island Trilogin:

The Dragon Heart Legacy
The Awakening - Book 1 (2020)
The Becoming - Book 2 (2021)
??? - Book 3

The Circle Trilogy
Morrigan's Cross - Book 1
Dance of the Gods - Book 2
Valley of Silence - Book 3

The Sign of Seven Trilogy
Blood Brothers - Book 1
The Hollow – Book 2
The Pagan Stone – Book 3

The Guardians Trilogy
Stars of Fortune - Book 1
Bay of Sighs – Book 2
Islands of Glass – Book 3

Chronicles of The One
Year One – Book 1
Of Blood and Bones – Book 2
The Rise of Magicks – Book 3
 
Jag gjorde för ett tag sen en översikt med böcker med typ fantasy-tema som verkade intressanta som Nora skrivit. Ifall det kan vara något av intresse.

Har dock inte läst någon av dessa, så vet inte alls hur lika dom är Sisters Island Trilogin:

The Dragon Heart Legacy
The Awakening - Book 1 (2020)
The Becoming - Book 2 (2021)
??? - Book 3

The Circle Trilogy
Morrigan's Cross - Book 1
Dance of the Gods - Book 2
Valley of Silence - Book 3

The Sign of Seven Trilogy
Blood Brothers - Book 1
The Hollow – Book 2
The Pagan Stone – Book 3

The Guardians Trilogy
Stars of Fortune - Book 1
Bay of Sighs – Book 2
Islands of Glass – Book 3

Chronicles of The One
Year One – Book 1
Of Blood and Bones – Book 2
The Rise of Magicks – Book 3
Åh, stort tack! Var ju ändå några 😁 Ska kolla in dem när jag läst klart de jag har här hemma :angel:
 
Ängelforstrilogin är utläst. Den var bra, men jag gillade inte att den följde så många olika karaktärer där alla var i jagform med jämna mellanrum. Det blev svårt att hålla isär karaktärerna.

Deverry-serien hade de tyvärr bara några få böcker av, jättekonstigt. Så där vet jag inte hur jag ska göra. Det är ju inte superkul att läsa några böcker ur en serie :/ Lite osäker på vad jag ska läsa härnäst...
 
Har du läst True Blood, av Charlaine Harris? Föregångare till serien förstås, men skiljer sig mycket. SÅ bra, och många böcker att plöja!
De har jag läst, förvisso för många år sedan. Kanske skulle man ta de böckerna igen... De är ju bättre än serien.
 
De har jag läst, förvisso för många år sedan. Kanske skulle man ta de böckerna igen... De är ju bättre än serien.
Verkligen mycket bättre!

Jag har försökt forska fram namn utan att lyckas, men nån annan kanske känner igen det? En bokserie, ya-fantasy skriven av en mor och dotter. Men det var så länge sen jag läste så jag kommer inte ihåg några detaljer som kan hjälpa mig söka, och böckerna hittade jag i en bokhylla på jobbet som är borta sen länge, så där finns inte heller något att hämta... Men det var ungdomar på en skola och magi inblandat (stor hjälp, va? 😂)
 
Verkligen mycket bättre!

Jag har försökt forska fram namn utan att lyckas, men nån annan kanske känner igen det? En bokserie, ya-fantasy skriven av en mor och dotter. Men det var så länge sen jag läste så jag kommer inte ihåg några detaljer som kan hjälpa mig söka, och böckerna hittade jag i en bokhylla på jobbet som är borta sen länge, så där finns inte heller något att hämta... Men det var ungdomar på en skola och magi inblandat (stor hjälp, va? 😂)

Kan det vara House of Night-serien av PC och Kristin Cast? Förvisso vampyrtema men annars stämmer det väl in på din beskrivning.
 
Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så nu är jag här och har precis läst ut Harry Potter serien på ungefär 3 veckor, så nu letar jag en ny serie att läsa.

Jag gillar magi, så något som liknar Harry Potter, Sagan om isfolket eller så skulle passa mig alldeles utmärkt. Det gör inget om det är snusk i böckerna, men då måste det vara bra skrivet och inte som typ "fifty shades of... ". Jag läser gärna på engelska så det gör absolut inget om böckerna endast finns på engelska eller liknande, det är snarare en fördel.
Jag ser gärna att det finns ett gäng böcker i en serie så att jag har att göra ett tag.
Garth Nix Abhorsen, är ju rädd att det också är YA men bra :D
 
Jag fullkomligt älskade trilogin Korpringarna av Siri Pettersson. Norska som original så jag läste på svenska. Jag har tyvärr bara sista boken, har tänkt köpa de första två också och får jag tummen ur får du såklart låna om det låter intressant. :)
 
Kan det vara House of Night-serien av PC och Kristin Cast? Förvisso vampyrtema men annars stämmer det väl in på din beskrivning.
Den har jag också läst :D
Märks inte alls att jag har tyckt om denna genre rätt länge :angel:
Jag fullkomligt älskade trilogin Korpringarna av Siri Pettersson. Norska som original så jag läste på svenska. Jag har tyvärr bara sista boken, har tänkt köpa de första två också och får jag tummen ur får du såklart låna om det låter intressant. :)
Den får jag spana in! Lånar såklart gärna om inte biblioteket har dem! Försöker passa på att låna så mycket böcker som möjligt fram tills 1/6, för då går flytten tillbaks till Ultuna! Det blir lite längre till biblioteket, även om det finns ett i Gottsunda, men jag gillar inte riktigt att cykla uppför den där backen :p
 
Den har jag också läst :D
Märks inte alls att jag har tyckt om denna genre rätt länge :angel:

Den får jag spana in! Lånar såklart gärna om inte biblioteket har dem! Försöker passa på att låna så mycket böcker som möjligt fram tills 1/6, för då går flytten tillbaks till Ultuna! Det blir lite längre till biblioteket, även om det finns ett i Gottsunda, men jag gillar inte riktigt att cykla uppför den där backen :p
Jag har aldrig gett mig på den backen och planerar att aldrig göra det heller. 😂

kolla om det låter intressant o har inte bibblan är det bara att hojta till!
 
Vet inte vart du bor men bor du nära Vallentuna så har jag 11 av Deverry-böckerna på svenska att låna ut eller så.
 
Jag slänger in förslag på Dresden files.
Finns en serie av den nu, men nja, jag såg ett halvt avsnitt och har inte provat igen. Man kan med andra ord säga att jag föredrog böckerna eftersom jag har alla i bokhyllan 😇.
 
Gena Showalters Everlife-serie kanske? Om Hunger Games som någon tipsade om är ett bra tips slänger jag också in Marie Lus Legend-serie.
 
Jag läser inte fantasy själv men men vill gärna hjälpa till och har en kompis som är en riktig nörd så ställde frågan till honom och detta var svaret jag fick.

The wheel of time (Robert jordan), The night angel trilogy (Brent weeks), Belgariad ( David eddings), The Owl Mage Trilogy (Mercedes Lackey, Larry Dixon), The Kingkiller Chronicle (Patrick Rothfuss)
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 554
Senast: Butros
·
Fritid Hej Skulle vilja ha lite tips på bra ljudböcker. De måste finnas på storytel då det är där jag lyssnar. Jag är ganska ytlig när det...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 799
Senast: Houdinie
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 405
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp