Tips på bra dressyrsadel!

B

**BORTTAGEN**

Jag ska köpa en hyfsat billig och prisvärd dressyrsad
el till min häst. Har ni några bra tips?
 
sigma dressyr! drygt 2000:-,.,.,. har den till min häst, är jätteskön att rida i + att den passar bra på hästen!
Syntet dock,.,. :smirk:
 
Jag har en kentaur dressyr , den är kanon och kostar c:a 10.000.
 
jag älskar min Henri Di Rivel dressyr med luftstoppning. Luftstoppningen är inlaggd av föregående ägare. Den är jätteskön att rida i och man får en utmärkt sits! Den kostade mig 12.000 kr begagnad men är i mkt bra skick! Utan luft 8.500 kr!
 
Bates sadlarna om du vill ha i läder. Har precis köpt en Caprilli, den är super go att rida i. Ligger kanon på hästen är luftstoppad och har utbytbara koppjärn. Min kostade 12250 ny, finns säkert att hitta begagnad. Annars finns ju samma (liknande sadel) i syntet...wintec då uppbyggd på samma sätt fast annat material.
 
Smala i bommen? Min häst har stl 32 i bommen på dressyrsadeln (utpassad av erkänt duktig sadelmakare) och är alltdå bred över, men jag köpte en gammal Stübben att hoppa i, med vid bom, ligger kalas.

Men visst, att rida dressyr i tycker jag också de gamla sadlarna kan vara hårda, det får jag hålla med om.. Men jag provred den nya Stübbensadeln för dressyr och den var mjukare! Den ligger på 15000 ny dock... Men ngn av de nyare modellerna som begagnad -de är mjukare -borde inte behöva bli allt för dyrt.



Men hur mkt hade trådskrivaren att lägga?
Jag skulle VARMT rekommendera en Morris & Nolan begagnad! :bow:
En sån har jag och jag älskar den sadeln mer för varje dag som går. Har fått många reaktioner från folk runtomkring "åå har du en M&N de är ju så sköna" och min är mjukare än nya Stübben -provred i båda. Denna är extremt mjuk i sätet.

Men det beror ju mkt på hur hästen ser ut också, vilka sadlar som passar. Sadelmakaren sa iaf till mig att eftersom min häst har en ganska rak rygglinje så ligger M & N jättebra.

Min sadel ser ut såhär: http://community.webshots.com/photo/86917598/86919564BwEcJs

Lycka till i sadeldjungeln! Men om du köper Kieffer vill jag bara tipsa dig om att INTE köpa den modellen där bossorna är upphängda på krokar (inuti- fästes med skruvar mitt bak) för de blir lätt sneda.
 
Men på dom stubbensadlar som jag har sett, så har även 32an varit ganska smal,så om man har en lite bredare häst, så bör man nog satsa på ett annat märke.
Håller med om att M&N är bra sadlar!! FB är också helt okej, dom nya är ju jättedyra, men det går att få begagnade.
En begagnad Passier vore inte dumt, dom håller i decennier! :bow:
 
Sigma dressyrsadel!! jag köpte den idag, den ebara så skön :love: älskar den :D mkt bra sadel m bra passform för ett bra pris! :)
 
Morris & Nolan och Passier är ju erkänt BRA märken av god kvalitet och ska hålla riktigt länge :bow: När jag provade dressyrsadlar med sadelmakarmästaren (som han ju är) så hade han med en ny Passier också, men den låg på över 20 tusen så den behövde han inte bemöda sig med att prova på pållan :crazy: räckte gott med M&Nsadeln jag köpte, den var dyr nog.. :o

Men jag måste bara säga att gud vilken vacker häst du har, passade grymt bra i brunt träns och sadel, skitsnyggt! Min gamla Stübbensadel som jag hoppar i är brun, men min förra hoppsadel och nya dressyrsadeln är svarta så båda mina träns är svarta... Tror dock inte pållan passar i brunt träns? Eller?

Sen så är tanken att köpa en nyare hoppsadel så småningom, när jag får råd :crazy:
 
hur mkt är du beredd att lägga ut??
hyffsat billig kan ju variera mkt beroende på vem som säger det...

men om du vill ha en hyffsat billig så tänker jag på en begagnad sadel av fint märke, de är ju dessutom redan inridna och mjuka och kommer hålla längre än en billig ny sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Både jag och dottern behöver skor inför vintern i stallet. Vad har ni för tips? Inga muckboots, inga fancy dyra i läder som jag ändå...
Svar
10
· Visningar
810
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
846
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp