Tips på bra familjehund!

oxo

Trådstartare
Vi har här hemma börjat prata mer och mer om att skaffa hund och vill gärna få fler tips om vilka raser som skulle kunna passa.
Först och främst måste det vara en barnvänlig hund då vi har en son på några månader. Vi söker en hund av mellanstorlek. Jag vill kunna ha med hunden i stallet och med på ridturer så ingen hund med för mycket jakt. Promenader gås självklart men den ska inte kräva flera mil dagligen. Kommer även vilja gå lydnadskurser och spår är dock inte intresserad av att tävla utan mer träna för att upprätthålla en lydig och följsam hund.

Vi har tidigare haft en border collie och wachtel och gillar raserna men känner att bcn är lite för krävande och wachteln är ju en jakthund och att börja jaga är inget jag hinner just nu.

Vi har kikat lite på finsk lapphund och shetland sheepdog.
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Schanuzer, dvärg eller mellanstorlek :)

Dvärgarna har inga som helst problem att hänga på när man rider.
Roliga att träna med, bra familjehund som brukar tycka om barn.
Kräver inte så himla mkt om man inte vill/orkar, de har liksom av och på knapp.
Kräver visserligen lite pälsvård men i gengäld så hårar dem ingenting vilket jag tycker är underbart :D
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Pudel? Om den hålls nerklippt så är det väl inte så mycket pälsvård, lättlärda hundar som orkar hänga med :)
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Jag bara MÅSTE slå ett slag för den lilla rasen affenpinscher! Helt underbart, fenomenal hundras som älskar att få vara med sin familj! Trivs lika bra hemma på soffan som dom gör ute i skogen på ridturer eller i andra änden kopplet på långpromenader!
Den är lätt att lära, tillgiven och trofast, lite av en vakthund som gärna säger till då någon kommer, men detta går också att träna bort om man inte tycker om det.
Pälsen är av den lättskötta typen, så för mig, som inte alls tycker om pälsvård, är det perfekt! :D
Som familjehund kan jag inte annat säga än att den är perfekt! (har själv småbarn här hemma) Stabilt temperament, positiv och blir inte rädd för plötsliga saker som inträffar.
Den är en liten kul "cirkusfilur" som man lätt lär tricks om man vill, och jag vet några som också använder dem till spår/sök. Den är glad bara den får göra något och får vara med sin familj så att säga :D
Min affen är en duktig lydnadshund, men vi har aldrig deltagit i några lydnadskurser, jag tränar själv hemma.
Jag har själv hållit på med hundar i många år, allt från schäfer till bayersk viltspårhund, finsk lapphund, Siberian Husky, blandraser m.fl. Affenpinscher har jag nu hållit på med i snart 10 år, och av alla raser så är nog denna ras den mest månsidiga, lättlärda, trofasta och kärleksfulla rasen som jag känner det! Själv kommer jag nog aldrig mer att byta ras :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på bra familjehund!

Vi har precis skaffat vår första familjehund, och hade ungefär samma krav som du. Barnen o jag hade aldrig haft hund förut så det fick vara en "okomplicerad" ras, och jag har dessutom en dotter med Downs syndrom som kan vara lite trubbig i sitt sätt att umgås med djur så vi ville ha en hund med tålamod och lugn i sitt temperament. Vi rör oss en hel del ute men precis som du ville vi inte behöva ta lååååånga promenader i ur o skur för att hunden behövde det.

Vi skaffade en King Charles Cavalierspaniel och hon är bara så perfekt. :) Hon är alltid glad, alltid sällskaplig, älskar att få komma ut men älskar också att ligga o snarka i soffan. Lydig och vill vara oss till lags. Följer med mig till stallet varje dag o trivs jättebra där. Leker med stora o små hundar. Vi har inte haft tid att börja med någon agility eller något men jag tror att hon skulle älska det faktiskt. Har inte haft henne lös när jag rider än men jag räknar med att testa det snart, hon har gått med lös när jag leder hästen o hon förstår att hålla sig undan.

Vi tycker inte att vi kunde fått en trevligare hund. :)
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Håller med, skulle vilja påstå att det finns ingen snällare hund än min kille
Han är helt underbar mot min son, som inte alltid är lika underbar själv. Han vill väl men svårt att förstå att man inte får hålla fast hunden för att kela t.ex.. Det nyaste efter han har fått rida på häst är att han vill rida på hunden, vilket självklart inte är okej! Allt detta utstår min hund utan att säga till eller gå därifrån tyvärr. Det enda som kan hända är att hunden småbiter på mig om jag är bredvid för att säga till om det är jobbigt.
På morgonen när sonen vakna och kommer ut till oss brukar han först lägga sig bredvid hunden och gosa, eller så kommer de båda upp i sängen när sambon inte är där. På morgonen fungerar deras relation helt smärtfritt och sonen är hur snäll som helst. Jag fattar verkligen inte.

Men min jagar fåglar och möss (det sista är har jag förstärkt) men kommer alltid på inkallning när han hittar vilt. Med fåglarna är han tyvärr "Jag ska bara..." men det är endast i trädgården.
De kan dessutom se ut som håriga odjur, min kille avskyr allt vad pälsvård heter och ser ut därefter.

De problem jag har med min (inte 100 rumsren, stressar vid träning) är jag väldigt säker på kommer från att han spenderade sitt första år i hundgård i tyskland.

Hunden inköptes som 2-åring när sonen var 3 månader.
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Jag är uppvuxen med wachtel, och innan jag skaffade en wachtelodåga till var jag inne på en Petit Brabancon. Kanske mindre än du önskar och orkar nog inte hänga med på några längre galoppturer, men verkar i övrigt vara en hund som kan passa in på dina önskemål :) Möjligtvis lite frusen av sig, även om de flesta jag stött på har varit utan täcken vintertid.
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Kolla in staffordshire bullterrier. I England kallas rasen "the nanny dog" på grund av deras stora kärlek till barn. Det är som att det är medfött hos rasen att älska barn.
Mina hundar älskar min dotter. Det är dessutom robusta och tåliga hundar i en liten kropp, med stort tålamod. Dom älskar att vara med mitt i leken bland min dotter och hennes vänner, ju fler barn som klappar desto bättre.

Dom är otroligt sociala och älskar människor över lag. Jaktinstinkten kan variera i rasen men alla staffar jag har i min närhet har gemensamt att dom kan gå lösa "överallt". Dom har stor will to please och är väldigt förarveka.

När det gäller motion så skulle jag säga att det är en ras som är medelaktiv. Dom hänger gärna med på joggingturer, jag använder mina till tävling i bland annat agility och viltspår. Men samtidigt upplever jag inte att det är en ras som KRÄVER en massa aktivitet varenda dag. Dom kan lika gärna ligga på soffan och snarka och bli kliade på magen i några dagar.
Det är en väldigt tyst ras, dom skäller sällan. Vakt existerar knappt, alla som kommer och hälsar på är vänner.

I en barnfamilj är det den perfekta hunden. :) Min 5-åriga dotter kan hålla hundarna i kopplet på promenaderna och dom går så försiktigt med henne.

1381176_10151697673293030_1917908785_n.jpg
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Här läggs en röst till på schnauzer av valfri storlek. Jag har en dvärg. Mitt första "skägg".
Min bästa hund hittills. Så "smidig" och enkel i alla situationer. Jag har en son på 8 år och det kan vara en hel del spring och högljudda killar här men skägget tar det mesta med ro.

Ingen jakt eller vallinsting. Otroligt lättlärd. Lugn och fin och ligger gärna med oss människor och myser. Ute tuffar han på. Han orkar hänga med på det vi vill men ändå är det en ras som är ganska nöjd med "normala promenader".

Pälsen är tålig och fäller inte. Jag underullskammar min ca 15-20 min i veckan. utöver det lämnar jag in honom på trimning 3-4 ggr per år. Thats it :D

Det är dessutom en ras som anses som "frisk". Stor hund i liten förpackning :)
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Vilken härlig bild!

Tack allihop för bra tips. Ska kolla vidare och läsa på om de raser ni har gett som förslag. Sen får jag kolla upp lite uppfödare för jag vill gärna åka och "känna" på raserna innan jag bestämmer mig (eller vi är ju två :o :p)
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Om du vill kolla in Dvärgschnauzer ( och mellanschanuzer...bara storleken som skiljer åt nästan) så gå in på Dvärgschnauzerringen och läs. Där har du rasbeskrivning, bildgalleri, länkar, uppfödare mm

Kan tillägga att rasen är ganska allsidig om man vill träna något. Den funkar både till spår, bruks agillity men framförallt rallylydnad. Kan ju vara kul om man har lite olika intressen i familjen. jag vill testa lite rallylydnad med våran när han blir större men sonen tycker det ser skitfräckt ut med hinder och tunnlar och vill prova agillity :)
 
Sv: Tips på bra familjehund!

Om du intresserar dig för schnauzer i någon storlek kan jag varmt rekommendera "min" uppfödare.
Har haft flera hundar från henne och alla har varit toppenbra! :)

Hon har alla storlekar och färger och håller till i Stockholmsområdet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 528
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp