Tips på bra hästraser!

Våra lusitanos har varit skadefria, träningsvilliga och dessutom roliga att rida ut på - landrover och maserati i samma häst brukar vi säga när vi gasar på genom skogen! Vi tävlar dressyr och WE på dem och hoppar lite när andan faller på dessutom.
 
Hej!
Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras...
Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av varmbloden/halvbloden som vi har haft tidigare. De skadade sig såfort dom såg hagen i stort sett och jag har känt överlag att de är så ömtåliga (trots uppväxt på lösdrift med skogshagar osv). Jag vill ha mina hästar ute på dagarna och vill inte behöva känna att jag har porslinshästar. Det kanske är så att jag har haft otur med mina, men jag är så rädd att det ska bli samma sak om jag skaffar en sådan häst igen.
Därför försöker jag vidga mina vyer och försöker få kunskap om de andra raserna som finns! :-)
Jag rider dressyr och tränar gärna, men oftast kombinerar jag lite träning i form av uteritter. Varierad ridning helt enkelt.
Snälla kom med tips å råd, berätta er erfarenhet av diverse ras! :-)

Tack på förhand,


Håller med om att det varierar inom raserna, har ingen erfarenhet av att just SWB alltid skadar sig. Men jag tyckte om de lettiska hästarna när jag var i den svängen, lite stadigare och inte så sportavlade, de funkade bra som lektionshästar då de var stabila i huvudet.

Köp inte högenergilinjer om du inte vill ha en ferrari liksom, ska du ut i skogen och träna på lätt nivå så funkar i princip alla hästar. De irländska gott&blandat-korsningarna brukade också vara säkra kort, friska och pigga utan att konstigheter.
 
Hej!
Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras...
Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av varmbloden/halvbloden som vi har haft tidigare. De skadade sig såfort dom såg hagen i stort sett och jag har känt överlag att de är så ömtåliga (trots uppväxt på lösdrift med skogshagar osv). Jag vill ha mina hästar ute på dagarna och vill inte behöva känna att jag har porslinshästar. Det kanske är så att jag har haft otur med mina, men jag är så rädd att det ska bli samma sak om jag skaffar en sådan häst igen.
Därför försöker jag vidga mina vyer och försöker få kunskap om de andra raserna som finns! :-)
Jag rider dressyr och tränar gärna, men oftast kombinerar jag lite träning i form av uteritter. Varierad ridning helt enkelt.
Snälla kom med tips å råd, berätta er erfarenhet av diverse ras! :-)

Tack på förhand,
Fjordingar har väldigt låg försäkringspremie, de behöver alltså sällan åka till veterinären. Så jag skulle säga att de är hållbara.
 
Jag har själv islandshäst men till TS tänker jag Fjording, Welsh Cob, Nordsvensk eller liknande kanske. PRE kan vara trevliga med men av de 2 jag känner är ena en sån där som får sår lite hela tiden och den andra har spatt och har haft fång. Högst anekdotiskt och extremt litet urval så det säger väl inget om populationen i helhet.
 
Frågan är väl om TS söker "som ett halvblod men bättre koll på fötterna i hagen" eller om TS vill byta typ av häst helt?
 
Haflinger, båda jag ägt mycket friska och sällan vart sjuka. Allroundhästar.
Kallblodstravare av lättare modell också en hållbar frisk ras. Möjligtvis lite hetare temperament på dem men oftast mycket trevliga.
 
Eftersom ingen har sagt det hittills - fjording. Även det tänker jag är en hållbar, sund och frisk hästras som inte brukar bli sjuka. Inga problem att gå ute på lösdrift. Jag har haft en ung fjording (4-6 år) som jag aldrig minns snubblade över något - hon kunde skritta upp på och över en låg stenmur och köra full galopp på en crossbana med bucklor och gropar på sina ställen. Min egen hade extremt trevligt och stabilt temperament, men var ändå pigg och glad i allt. Vi tävlade utan problem LC i hoppning som ungponny, och hennes helbror gick LA dressyr bland storhästar med seger. Det finns flera fjordingar som går MSV dressyr, och fjordingar som tävlar en massa andra grenar.

+1 på den! Säger jag som också fjordhästägare ❤. En gång fjordhäst- alltid fjordhäst ❤.Dessa fantastiska guldhästar!
 
Det är faktiskt galet vad det skiljer i försäkringskostnad mellan raser. Min var reggad som som halvblod eller halvblodskorsning i försäkringen vid köp. När jag ringde och tog över den så ändrade jag så klart till den korrekta rasen - exakt samma försäkring fick hux flux en premie som var mindre än hälften vad den kostade från början.
 
Det är faktiskt galet vad det skiljer i försäkringskostnad mellan raser. Min var reggad som som halvblod eller halvblodskorsning i försäkringen vid köp. När jag ringde och tog över den så ändrade jag så klart till den korrekta rasen - exakt samma försäkring fick hux flux en premie som var mindre än hälften vad den kostade från början.
Ja försäkringar är en djungel, men skönt att det finns andra raser för hobbyryttare och att det finns alternativ
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 439
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Whirlie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp