Tips på bra hopphingst med gång?

HSMW

Trådstartare
Hej,

Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida betäckning.

-Stoet är kortlinjerad och omkring 163cm. Något i framvikt. Har mycket massa men ändå en lätt och smidig häst. Fick Typ 7, HHB 7, Ex. 8.
-Har ett mycket bra temperament! Väldigt snäll, okomplicerad och lätthanterlig, men med lite nerv, otålighet och ibland egna åsikter (går dock lätt att övertala henne). Mamman till stoet var ganska vass, het och känslig vilket vi lyckades dämpa med hjälp av A-Dur.
-Fin och trevlig ridbarhet men ganska kort steg som jag vill förbättra till ev kommande föl. Hoppar riktigt fint med bra tryck och runda språng!

Summering; temperamentet vill jag behålla och samtidigt "lyfta ett varningens finger" för mammans vassa huvud och temp. Vill förbättra resligheten och linjerna samt gångarterna och givetvis plussa på hoppningen ännu mer :)

Har alltid haft ett öga för Baltimore men har hört rykten om att han är ganska vass och stökig - inget för mitt sto alltså om det stämmer.

Har ni några tips?

Tack på förhand!
 
Ska hon betäckas först nästa år ?
Hon är 6år i år så vill få en del resultat på henne innan det är dags att betäcka. Samtidigt vill jag vara ute i god tid och få tips för jag har blivit lite snurrig av all info och kräsen:D
 
Bra koll på för- och nackdelar samt god summering. Härligt att läsa för en avelsnörd!
Nu är jag egentligen dressyrryttare, men ett par hingstar jag funderade på.
Canterbury (även jag som dressyrryttare är sugen på)
Mr Vain GJ (dock enbart 166cm hög, har dock inte koll på hur högt det ligger bakom i stammen)
Sir Oldenburg har lämnat multitalanger, bla Contender som morfar.
Contendro I
Red Hot Chilli
 
Bra koll på för- och nackdelar samt god summering. Härligt att läsa för en avelsnörd!
Nu är jag egentligen dressyrryttare, men ett par hingstar jag funderade på.
Canterbury (även jag som dressyrryttare är sugen på)
Mr Vain GJ (dock enbart 166cm hög, har dock inte koll på hur högt det ligger bakom i stammen)
Sir Oldenburg har lämnat multitalanger, bla Contender som morfar.
Contendro I
Red Hot Chilli
Kikade lite närmare på Canterbury nu eftersom ni är flera som tipsat om honom. Jag har dålig koll på honom, vad vet ni mer om hingsten? Ser att han har avkommor från 2012 och framåt..Någon som vet något om avkommorna? Tänker storlek, typ, temperament och resultat från 3års? Han själv är 167cm enl Blup, min är som sagt knappa 163cm och mamman var det också. De avkommor efter A-Dur som jag träffat har inte heller varit speciellt stora. Jag själv är relativt lång så idealmålet med fölis är mkh på 165-170.

RHC är än så länge för obeprövad för min smak, han är ju inte så gammal heller, men fick finfina poäng på 3års med undantag för 6 på skritten. Ska absolut lägga honom på minnet! Någon som vet något om avkommorna hittills?
 
Kikade lite närmare på Canterbury nu eftersom ni är flera som tipsat om honom. Jag har dålig koll på honom, vad vet ni mer om hingsten? Ser att han har avkommor från 2012 och framåt..Någon som vet något om avkommorna? Tänker storlek, typ, temperament och resultat från 3års? Han själv är 167cm enl Blup, min är som sagt knappa 163cm och mamman var det också. De avkommor efter A-Dur som jag träffat har inte heller varit speciellt stora. Jag själv är relativt lång så idealmålet med fölis är mkh på 165-170.

RHC är än så länge för obeprövad för min smak, han är ju inte så gammal heller, men fick finfina poäng på 3års med undantag för 6 på skritten. Ska absolut lägga honom på minnet! Någon som vet något om avkommorna hittills?
Vill du veta allt om C tycker jag du ska slå en signal till @Cyllene som äger honom.
Hon är 100% ärlig med både bra o dåligt + full koll på hans avkommer i utlandet.

Jag har träffat C,en mycket trevlig gosse.
 

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 737
Senast: Karoliten
·
B
Avel Jag undrar om någon har några hingsttips att dela med sig av? Jag värderar ett gott temperament så jag vill helst ha en hingst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 995
Senast: Spen
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: HMQ
·
Avel I alla år så har jag stirrat mig blind på dressyrhingstar, eftersom mitt sto är dressyrstammad och har bra gång. Men allt mer har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp