Tips på bra luftfuktare

SiZo

Trådstartare
Vintern är här, och med den 30% luftfuktighet inomhus och konstant såriga slemhinnor i näsan.

Jag har en luftfuktare, men problemet är att den gör även kalket flygande så att man får en fin kalk hinna på ALLT som är i rummet där den är. Den hinnan är ett helvete att städa bort med...

Finns det någon som har tips på luftfuktare som man inte får detta problem med?
Jag är lite trött på att konstant ha ont i näsan och använda återfuktande nässpray 73 ggr om dagen. Just nu har jag duschen på för att få upp fuktigheten, men det är bara en kortsiktig lösning...
 
Vintern är här, och med den 30% luftfuktighet inomhus och konstant såriga slemhinnor i näsan.

Jag har en luftfuktare, men problemet är att den gör även kalket flygande så att man får en fin kalk hinna på ALLT som är i rummet där den är. Den hinnan är ett helvete att städa bort med...

Finns det någon som har tips på luftfuktare som man inte får detta problem med?
Jag är lite trött på att konstant ha ont i näsan och använda återfuktande nässpray 73 ggr om dagen. Just nu har jag duschen på för att få upp fuktigheten, men det är bara en kortsiktig lösning...
Det finns små behållare man fyller med vatten och hänger på elementet. Sådana kanske kunde vara något?
 
Det finns små behållare man fyller med vatten och hänger på elementet. Sådana kanske kunde vara något?
Sådana hjälper tyvärr väldigt lite. Jag behöver få upp fuktigheten till åtminstone 55%, de kanske kan få upp den några procentenheter bara.
 
Sådana hjälper tyvärr väldigt lite. Jag behöver få upp fuktigheten till åtminstone 55%, de kanske kan få upp den några procentenheter bara.
Det finns olika storlekar på dem, de större kan nog avge ganska mycket vatten tror jag.

En möjlighet är att sänka temeperaturen några grader, det gör stor skillnad. Men kanske inte så kul om man är frusen?
 
Det finns olika storlekar på dem, de större kan nog avge ganska mycket vatten tror jag.

En möjlighet är att sänka temeperaturen några grader, det gör stor skillnad. Men kanske inte så kul om man är frusen?
Nä, jag fryser som det är ändå 😅😅
Nej jag har provat, de avger väldigt sparsamt med vatten tyvärr.
 
Vet inte om det finns någon som inte sprider kalk? Det är väl mer beroende på hur kalkrikt vattnet man använder är?
 
Du får skaffa några vackra akvarier och gott om gröna blommor. :love:
Jag har en hel passionsfruktsplanta i vardagsrummet. Mer får jag inte plats med eftersom den tar över totalt. Varje gren växer lätt 50 cm på 2-3 veckor....

Akvarier har jag tyvärr inte plats eller riktigt ork för just nu. I framtiden kommer det dock bli sådana! Så härligt!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En möjlighet är att hänga upp en fuktig textil i badrummet och sen en liten fläkt och låta dörren vara öppen. Jag testade att hänga tvätten i mitt studentrum några gånger och det blev som att bo ett tropiskt växthus med vatten som rann på insidan av fönstren.
 
Jag är annars väldigt nöjd med våran Dyson luftfuktare (men hade helst velat ha den kombinerade luftfuktaren/luftrengöraren som släpptes kort efter att vi köpte våran...). Tycker inte den är så besvärlig även om vi också får kalkhinnor på saker, men det tar ett tag. Märks mest just där den står på byrån och på gardinerna om dom hängt där flera månader. Hade även en fläkt ståendes brevid som blev full med kalk 🙈

Att hängtorka tvätt inomhus, stryka med ångstrykjärn, tvätta golv med ångmopp, koka vatten på spisen utan att ha fläkten på, vattenbehållare på element som redan nämnts, duscha utan att vädra och låta dörren stå öppen efteråt är ju också småsaker som hjälper.
 
Har man mycket kalk i vattnet kommer det bli en kalkhinna på allt. Det står i min luftfuktares bruksanvisning att destillerat vatten ska användas om vattnet innehåller mycket kalk.
Jag tänker att det kanske finns någon som bara förångar vattnet och inte kalken? Men det är kanske att önska för mycket.

Det blir kanske att köpa in en såndär vattenreningsgrejj som man har till akvarium ändå. Hade hoppats på att slippa det.
 
Jag tror inte kalken förångas direkt utan när vattnet förångas blir kalken kvar som ett vitt pulver som luftfuktaren sen blåser ut. Så tror jag de fungerar.
Hur det händer är inte så viktigt. Att det händer är det som är jobbigt.

Jag har kikat på några små som är lite söta. Köper jag filter så kanske det kan fungera. Den stora som jag redan har låter så jäkla mycket 😅
 
Hur det händer är inte så viktigt. Att det händer är det som är jobbigt.

Jag har kikat på några små som är lite söta. Köper jag filter så kanske det kan fungera. Den stora som jag redan har låter så jäkla mycket 😅
Lite betydelse kan det ha, när jag slog upp så hittade jag att det finns olika typer av luftfuktare och det är inte säkert att alla ger kalkbeläggningen :)
 
Jag tänker att det kanske finns någon som bara förångar vattnet och inte kalken? Men det är kanske att önska för mycket.

Det blir kanske att köpa in en såndär vattenreningsgrejj som man har till akvarium ändå. Hade hoppats på att slippa det.
Kalk är ju väldigt vattenlösligt så det kan bli svårt att hitta en sådan tror jag. Den måste nog ha ett kalkfilter i så fall.
 
Jag tänker att det kanske finns någon som bara förångar vattnet och inte kalken? Men det är kanske att önska för mycket.

Det blir kanske att köpa in en såndär vattenreningsgrejj som man har till akvarium ändå. Hade hoppats på att slippa det.

Det finns luftfuktare med avkalkningsfilter, men det kostar ju en del. Boneco har bl a med separat kalkfilter. Annars finns det ju kannor med kalkfilter, så du avkalkar det vatten du tillför luftfuktaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp