Tips på bra rakmaskin!!

linnvb

Trådstartare
Hej! Har ni några tips på rakmaskin som är prisvärd och bra? Tacksam för svar, rätt akut.
 
Beror på vad du menar med prisvärd.
Jag har en Aesculap som jag är mycket nöjd med, inget krångel alls under de år jag haft den. Kostar 4500 kr. Är med sladd och går förhållandevis tyst och blir inte varm särskillt fort.
 
Hej! Har ni några tips på rakmaskin som är prisvärd och bra? Tacksam för svar, rätt akut.
Beror på vad du ska raka?

Jag har en Heiniger med sladd, känns som man skär i mjukt smör. Helt underbar att raka med!
Men, shettisen ogillar den.

Så jag köpte en pälstrimmer på Biltema, typ trehundra spänn.

Den har shettisen inga problem med, utan jag får klippa utan problem.
Det blir ränder och den är inte lika underbar som Heinigern men den gör sitt jobb och shettisen blir pälsfri och slipper klia sönder sig i värmen. 👍
 
Har haft både en heiniger och en Aesculap och båda är bra maskiner som jag rekomenderar. Modell spelar ingen större roll. Prisklass skulle jag tro är någonstans 3500-5000 kr.
 
Hej! Har ni några tips på rakmaskin som är prisvärd och bra? Tacksam för svar, rätt akut.

Finns hur många trådar som helst om du söker 😄

Utbudet är stort och tipsen beror på vad du letar efter .

Jag har har erf av både Aeskulap och olika modeller av Heiniger - bra kvalitetsmärken med många olika modeller - större, mindre, låter mer, mindre, sladd, sladdlös etc . Beror på vad man letar efter helt enkelt vad som är bra och prisvärt 👍

Jag har en Moser Wahl (tidigare vid namn Moser Avalon) nu sen flera år . Den är sladdlös, väger inget i handen, stark motor men tyst, och batteriet räcker för 2 timmars klippning. Älskar den.
Originalskären är lite smalare än de flesta maskiner avsedda för helklippning av häst, men funkar ypperligt att ändå helklippa, likasom passar för ben och ansikte. Vill man ha bredare skär går det att köpa till .

Jag älskar den - inte svindyr heller utifrån vad jag vill använda den till . Bästa köpet ever för min del .
 
Senast ändrad:
Tillägg: Det är väldigt värt att dessutom söka runt lite gällande priser när man sen bestämt sig vilken klippmaskin man vill ha . För modellen jag nämnt ovan skiljer det inte sällan +500 kr i pris som exempel. ( Verkar stämma även till dags dato nu när jag slog en snabb googling)
 
Jag har moser Avalon. Klipper sjukt bra. Hur jag än gör så blir det aldrig fula ränder som det blir med andra klippmaskiner.
 
Jag har moser Avalon. Klipper sjukt bra. Hur jag än gör så blir det aldrig fula ränder som det blir med andra klippmaskiner.
Det är den som jag kikat på, så vad bra att fler verkar gilla den! Är lite ny med rakning(ska raka häst). Bör man köpa med extra skär direkt? Eller hur länge brukar det hålla?
 
Det är den som jag kikat på, så vad bra att fler verkar gilla den! Är lite ny med rakning(ska raka häst). Bör man köpa med extra skär direkt? Eller hur länge brukar det hålla?
Det beror helt på hur ren din häst är. Är den schamponerad noga, och torr, då räcker skären ganska länge. 2-3 helklippningar i alla fall.

Och man klipper hästar, man rakar dom inte. :)
 
Det är den som jag kikat på, så vad bra att fler verkar gilla den! Är lite ny med rakning(ska raka häst). Bör man köpa med extra skär direkt? Eller hur länge brukar det hålla?

Jag har olika skär men använder oftast det skäret som kom med. Det går att skicka in skären för slipning så blir dem som nya typ. Kan dock helklippa 3-4 hästar utan problem innan man märker ngt på skäret. Som @Unafraid nämnde så är det bra om hästen är rätt så ren innan så inget sabbas med skär eller maskin.
 
Jag använde Julas klippmaskin (vet ej märke?) när jag klippte min gammelman när han levde. Den funkade skitbra. Och då klippte jag honom ofta, ibland varann månad pga hans PPID, året runt.
Jag tror att den ff "lever", min kompis köpte den till sin kuse
 
@Freazer och ni andra som har en Avalon, hur får ni loss skären? Köpte en i somras men använde den först nu och jag lyckas inte få av skären för att rengöra den? Är det nåt särskilt knyck som jag missat?
 
@Freazer och ni andra som har en Avalon, hur får ni loss skären? Köpte en i somras men använde den först nu och jag lyckas inte få av skären för att rengöra den? Är det nåt särskilt knyck som jag missat?
Har inte maskinen framför mig nu men har ett svagt minne av att du fäller den bakåt och tar loss? Kan dubbelkolla sen om ingen annan svarar före 😊
 
Vilken trimmer köpte du? Hade velat ha en liten smidig till huvudet och som jag kan klippa katten med också :D.
Biltematrimmern är usel 👎
Jag helklippte Nelly med den (så dålig ide) och det blev extremt fult och den tuggade massor. Klipper dessutom jättekort så det matchar liksom inte om man klipper med annat på resten av kroppen.

Men den är bra till att trimma hovskägg!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag försöker hitta en bra epilator eller rakmaskin att få bort kropps hår. Kan inte använda hyveln då min hud är så tunn på vissa...
Svar
10
· Visningar
324
Senast: Bon
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Ponylove
·
Fritid Har ni tips på en bra solcellradio, gärna med usb för laddning av moiltelefon (om det finns en sådan funktion)? Tänkte att det kunde...
Svar
3
· Visningar
134
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp