Bukefalos 28 år!

Tips på digitalkamera

Eskita

Trådstartare
Funderar på att köpa en kamera. Men jag är helt kass på allt tekniskt.. Så hoppas att någon kan hjälpa mig
Vad ska jag tänka på? Hur bra kamera behöver man (inte lätt för nån att veta:angel: )? Spec finesser som är bra osv
 
Sv: Tips på digitalkamera

Jag är i samma sits och har de senaste dagarna ägnat mig åt lite efterforskningar på nätet. Sök på "digitalkamera" och du finner snabbt mycket information och köpråd.

Fundera på vad som är viktigt för dig; pris, finesser, zoom, osv.

Jag satte ett maxpris på 3000 kr, vill ha ordentligt zoom (fann en med 35-140mm) och har läst mig till att 2-5 M pixlar räcker gott för en normalanvändare.

Men som sagt; jag inväntar också tips från andra! Sökte även här på Buke och fann en del gamla trådar.
 
Sv: Tips på digitalkamera

Jag köpte en Olympus µ-mini DIGITAL S för 1900:- (inkl dubbla batterier och väska). Liten, snygg, inte så mkt zoom, men perfekt som fest/vardagskamera!
En anledning att jag köpte den var att jag hade många, stora, xD-minneskort som jag då kunde använda även till den.

Vad ska du använda kameran till? Hur mkt kan du tänka dig betala?
 
Sv: Tips på digitalkamera

Jag köpte för ett tag sen en Kodak EasyShare C360 som jag är mkt nöjd med. Har många, lättanvända finesser, kostar 1 500kr. 5,0 megapixel, 3x optisk zoom, tror 4x digital zoom, 34-102mm
Har bla "vanligt fotoläge", videofilmning, "porträtt fotoläge", action, landskap, närbilder mfl. Lätt att hitta i och fixa. Även självutlösare när man själv oxå vill vara med :D .
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på digitalkamera

Det viktigaste du ska tanka pa ar slutartiden och hur snabb kameran ar. Det ar inte roligt att trycka pa knappen och kameran tar kortet 2 sekunder senare. Da har objektet man tar kort pa redan gatt ivag!!

Det du ska tanka pa ocksa tycker jag, ar att du har ett standarn minneskort, sa att du kan kopa det vart som helst. Det samma galler batterier. Forrut hade jag en kamera jag var tvungen att ladda, vilket var svart nar man var utomlands och inte hade en adapter. Sa den nya kameran kopte jag med vanliga AA-batterier. For att spara bade pengar och tid sa kopte jag uppladdningsbara batterier. Skulle batterierna nagonsin ta slut nar jag ar ute, sa ar det bara att springa in i narmsta affar, bensinstation etc och stoppa in ett par vanliga batterier. Vanliga batterier haller i ca 4 manader i min kamera, och da tar jag massor med kort.
 
Sv: Tips på digitalkamera

ramonarunds skrev:
Det viktigaste du ska tanka pa ar slutartiden och hur snabb kameran ar. Det ar inte roligt att trycka pa knappen och kameran tar kortet 2 sekunder senare. Da har objektet man tar kort pa redan gatt ivag!!

Det du ska tanka pa ocksa tycker jag, ar att du har ett standarn minneskort, sa att du kan kopa det vart som helst. Det samma galler batterier. Forrut hade jag en kamera jag var tvungen att ladda, vilket var svart nar man var utomlands och inte hade en adapter. Sa den nya kameran kopte jag med vanliga AA-batterier. For att spara bade pengar och tid sa kopte jag uppladdningsbara batterier. Skulle batterierna nagonsin ta slut nar jag ar ute, sa ar det bara att springa in i narmsta affar, bensinstation etc och stoppa in ett par vanliga batterier. Vanliga batterier haller i ca 4 manader i min kamera, och da tar jag massor med kort.
WHAT? vad är det för energisnål kamera? min kamera (konica minolta Z2) slukar 4 vanliga batterier på ca 30 sekunder! :eek:
 
Sv: Tips på digitalkamera

Illa skrev:
Funderar på att köpa en kamera. Men jag är helt kass på allt tekniskt.. Så hoppas att någon kan hjälpa mig
Vad ska jag tänka på? Hur bra kamera behöver man (inte lätt för nån att veta:angel: )? Spec finesser som är bra osv
jag har en Konica Minolta Z2, 10x optisk zoom 2-3 mpx, 6½ meters blixt, denna kamera är väldigt stor och klumpig men bilderna blir fantastiska.. jag som fotar mycket hästar för ridskolans hemsida har stor användning av denna kamera..

sedan har jag en konica minolta X60, en liten kompakt festkamera med stor 2,5" display.. bara 3x optisk zoom på denna men 4 mpx upplösning.. sn snygg och hållbar kamera, dock inget om man sak fota riktigt fina fotografier lite snabbt.. denna använder jag på fester och resor för att snabbt kunna fota och slippa krångla med stora kameran..

cyberphoto har jag köpt både mina ifrån, rekommenderar dom mycket varmt :bow:
 
Sv: Tips på digitalkamera

Ramonarunds - Min kamera (Olympus Camedia C-750) har man också vanliga AA-batterier i, och visst det är jättesmidigt att kunna köpa nya batterier om det behövs. Men jag tycker det beror lite på vad man ska ha kameran till, har du vanliga batterier så blir kameran större. Så för en fest/vardagskamera tycker inte jag det är nå bra.

BeastieBabe - hur länge batterierna räcker beror mkt på hur man använder kameran, vilka funktioner man använder (& givetvis också vilket märke man har).
Min "stora" digitalkamera som tar AA-batterier, klarar sig ungefär en månad på sina fyra batterier vid vanlig foto (ganska mkt, men inte på av hela tider eller lcd på hela tiden).
 
Sv: Tips på digitalkamera

nikon D50 tar 2000 bilder på en laddning...
 
Sv: Tips på digitalkamera

Skall du inte fota något jätteavancerat kan det räcka med omkring 5 pixlar, för du har ändå inte "nytta" av fler. Tänk på att få en med bra anti-skak (du skall se några av mina bilder från URF... ;) ) så att du inte får en massa sudd utan "klara" bilder. Köp ett stort minneskort när du ändå håller på, mitt på 1MB räckte hela tvåveckors-semestern. Jag har laddningsbar kamera, tycker det funkar finfint, man får planera lite men eftersom jag inte gör jätteavancerade prylar med den så fungerar det utmärkt. Laddningen kan hålla sig under en veckas semester om man inte har kameran på jämt och ständigt.
 
Sv: Tips på digitalkamera

nikon D50 tar 2000 bilder på en laddning...
och d70s ca 2500...
och vilka kort sen!

kan ni tänka er upp en prisklass så finns det ganska gott om d70 på blocket nu.
med bra objektiv så hamnar man runt 6-7000 och då får man en j-gt bra systemkamera som startar på .2 sekunder, kan ta 3 kort i sekunden upp till 144 kort...
http://www.blocket.se/vi/9589012.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9586089.htm?ca=11_s

eller d50, lite enklare, men ändå:
http://www.blocket.se/vi/9615618.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9610734.htm?ca=11_s
 
Sv: Tips på digitalkamera

Jag har en Nikon Coolpix 2200 som jag älskar. Den var inte särskilt dyr - motsvarande dryga tusenlappen - drar vanliga AA-batterier och är allmänt enkel att använda :)
 
Sv: Tips på digitalkamera

Ingen av dem hade särskilt bra objektiv dock?
 
Sv: Tips på digitalkamera

inte?
18-70 objektivt som medföljer d70 är helt ok vad jag sett resultat på.
i sammanhanget är de i princip alla bättre än vad pocketkameror har att erbjuda till objektiv.
och fördelen med en systemkamera är ju att du KAN byta objektiv till något annat senare.
 
Sv: Tips på digitalkamera

Det verkar helt okej, men som "bra" räknar jag nog snarare ett kvalitetsobjektiv med fast brännvidd.
 
Sv: Tips på digitalkamera

När jag köpte min senaste digitalkamera så gick jag till butiken och bad att få prata med nån som är duktig på kameror, och då talade jag om för honom vad jag ville med kameran och ungefär vad den fick kosta och så fick han rekommendera det som han tyckte var bra. och jag är jätte nöjd med den. En Canon.
 
Sv: Tips på digitalkamera

Det verkar helt okej, men som "bra" räknar jag nog snarare ett kvalitetsobjektiv med fast brännvidd.

:)
jo, men då är ju i princip alla pocketkamror också sådär (vilket jag kan hålla med om.
fast med en systemare kan man köpa fasta till.
själv brukar jag gilla 50-100 och 300 objektiv.
men det är jobbigt att släpa omkring på dem, så det brukar bli ett zoom som standardobjektiv.
 
Sv: Tips på digitalkamera

När jag köpte min senaste digitalkamera så gick jag till butiken och bad att få prata med nån som är duktig på kameror, och då talade jag om för honom vad jag ville med kameran och ungefär vad den fick kosta och så fick han rekommendera det som han tyckte var bra. och jag är jätte nöjd med den. En Canon.
canon gör också bra saker, men JAG föredrar lite mera tyngd i utrustningen (hör för övrigt haft canonkamror i åratal och har det än idag, minolta finns också i upplag här hemma!)
 
Sv: Tips på digitalkamera

Ja, är förstås annat som påverkar också. Och zoom-objektiv (bra zoom-objetiv) är väldigt smidiga när man mest går runt och fotar, det håller jag med om.

Har man råd och är ens något intresserad bör man definitivt satsa på någon av de billigare digitala systemkamerorna, med ett hyfsat zoom-objektiv och ett fast som start. Det finns även några mellan-kameror som är bra i den lite halvövre prisklassen. Det är ingen större skillnad mellan de bättre företagens erbjudanden.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 554
Senast: Malinois
·
Kropp & Själ Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: turbofling
·
Tjatter Jag behöver köpa en ny tv, runt 32 tum. Den ska ha inbyggd cromecast och ha LED och helst ett känt märke inte typ Andersson. Runt...
Svar
12
· Visningar
603
Senast: FrDrake
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp