Tips på digitalkamera

Estivuz

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny digitalkamera.
Har en gammal olympus som är totalt värdelös, den tar suddiga kort och fullkomligt ÄTER batterier.

Letar efter en bra kamera runt 2000-4000 kr. Den kommer främst användas till att ta ridbilder, hoppbilder osv.
Jag är inte så insatt i pixlar och annat men kraven är att den inte skall äta batterier :rofl:,

*Den skall kunna ta kort på en häst som hoppar ett hinder och det ska bli en tydlig bild där man inte bara ser en svans som svischar förbi. Alltså en hyfsat snabb kamera vill jag ha, när jag trycker så ska den ta kort direkt. (Inte som min gamla som tog kortet 10 sekunder senare).

*Zoom vill jag ha.

*Den skall ta bra bilder med bra skärpa och färger.

Äsch, jag kan ingenting om kameror. Har ni några tips? Finns det någon sida på internet man kan kolla på och jämföra priser?
 
Sv: Tips på digitalkamera

Prisjakt och Pricerunner kan ju jämföra priser på.

Jag beställde en Canon Powershot S5 IS idag, en långzoom avancerad kompaktkamera. Kostar ca 3700:- med 1GB minne.
Kan vara ett bra tips om du vill kunna utvecklas lite med kameran.

Är storleken på kameran viktig för dig?
 
Sv: Tips på digitalkamera

www.cyberphoto.se - tester och jämförelser

Jag har en Sony DSC-H9; den är snabb, tar seriebilder, kan ställas helautomatiskt, manuellt eller på en massa olika sätt emellan, kan ta närbilder och har superbra telezoom. Det jag saknar är att den inte kan klara alla inställningar man vill göra med en systemkamera, fast det är ju ingen sådan heller :p

Den äter också batteri om man har på displayen men man kan köpa två och ha det ena på laddning så det bara är att byta.

Finns massor av bra kameror nu, bara att ge sig ut i djungeln!
 
Sv: Tips på digitalkamera

Lillebror H7 till min är inom din prisklass.

Det som är viktigt om du ska ta bra hoppbilder är att du kan ställa in vilken slutartid du vill ha, eller har ett bra sportprogram.

Och att du har ett bra telezoom så du kan stå på avstånd.

Och att du kan ta många täta bilder i rad så du inte missar bästa läget över hindret.

Bildstabilisering är också väldigt bra att ha.
 
Sv: Tips på digitalkamera

Prisjakt och Pricerunner kan ju jämföra priser på.

Jag beställde en Canon Powershot S5 IS idag, en långzoom avancerad kompaktkamera. Kostar ca 3700:- med 1GB minne.
Kan vara ett bra tips om du vill kunna utvecklas lite med kameran.

Är storleken på kameran viktig för dig?

Storleken har ingen betydelse. :d Vill inte ha en klumpeduns-kamera men det är ju inte så vanligt nuförtiden.
Jag som är totalt novis. Vad är skillnaden mellan en kompaktkamera, systemkamera? och en vanlig?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på digitalkamera

Lillebror H7 till min är inom din prisklass.

Det som är viktigt om du ska ta bra hoppbilder är att du kan ställa in vilken slutartid du vill ha, eller har ett bra sportprogram.

Och att du har ett bra telezoom så du kan stå på avstånd.

Och att du kan ta många täta bilder i rad så du inte missar bästa läget över hindret.

Bildstabilisering är också väldigt bra att ha.

ja just det! Jag vill kunna ta många bilder på en gång, så att man kanske kan ta 3-4 bilder över samma hinder.

Jag tycker fotografering är riktigt roligt och jag skulle förmodligen vilja lära mig mer och fota mer om jag hade en schysst kamera!


Är det några märken speciellt ni rekommenderar som är bra och prisvärda? Några som är mindre bra?

Har kikat lite på båda de kameror ni föreslog. Båda verkar bra, kanske att Zagas fått något högre betyg.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på digitalkamera

Jag föredrar Sonys därför att:

Den tar tätare bilder i serietagningen (behövs tex över hinder eller för att fånga rätt töltmoment) och den har ett eget uppladdningsbart batteri istället för vanliga AA-batterier som enligt min erfarenhet har sämre kapacitet och livslängd. Och har en tendens att råka flyta omkring och användas till allt möjligt annat när man behöver dem :angel:
 
Sv: Tips på digitalkamera

Storleken har att göra med zoomen, vill du ha 10-18 ggrs zoom så får man en större kamera (för att optiken ska få plats) och en sådan kamera är ingenting man har i fickan.

En kompaktkamera är en vanlig och en systemkamera kan man byta optik/objektiv på.
 
Sv: Tips på digitalkamera

Jag föredrar Sonys därför att:

Den tar tätare bilder i serietagningen (behövs tex över hinder eller för att fånga rätt töltmoment) och den har ett eget uppladdningsbart batteri istället för vanliga AA-batterier som enligt min erfarenhet har sämre kapacitet och livslängd. Och har en tendens att råka flyta omkring och användas till allt möjligt annat när man behöver dem :angel:

Går det att köpa extra sådana uppladdningsbara batterier?
 
Sv: Tips på digitalkamera

Storleken har att göra med zoomen, vill du ha 10-18 ggrs zoom så får man en större kamera (för att optiken ska få plats) och en sådan kamera är ingenting man har i fickan.

En kompaktkamera är en vanlig och en systemkamera kan man byta optik/objektiv på.

En till fråga. För att ta bilder (tex på ett hästhuvud) där huvudet är skarpt och bakgrunden lite suddig, hoppas ni förstår hur jag menar... Behöver man en systemkamera för detta?
 
Sv: Tips på digitalkamera

Nej, det behövs inte.
Men för att få till fin suddning kan det vara bra att ha lite mer zoom på kameran.
Dom flesta mer avancerade kompaktkamerorna har olika inställningsprogram som man kan välja det på om du inte vill/kan fixa själv med bländare & slutartid. Men vill man kunna utvecklas lite med den kameran man köper så tycker jag man ska köpa en som det går att köra helt automatiskt, dvs att du kan ställa in alla funktioner själv.
 
Sv: Tips på digitalkamera

Nej, det behövs inte.
Men för att få till fin suddning kan det vara bra att ha lite mer zoom på kameran.
Dom flesta mer avancerade kompaktkamerorna har olika inställningsprogram som man kan välja det på om du inte vill/kan fixa själv med bländare & slutartid. Men vill man kunna utvecklas lite med den kameran man köper så tycker jag man ska köpa en som det går att köra helt automatiskt, dvs att du kan ställa in alla funktioner själv.

Okej, tack för infon.
Du har en H9, verkade ju inte vara stor skillnad mot H7? Har du fotat i mörker? Blir det bra?
 
Sv: Tips på digitalkamera

En till fråga. För att ta bilder (tex på ett hästhuvud) där huvudet är skarpt och bakgrunden lite suddig, hoppas ni förstår hur jag menar... Behöver man en systemkamera för detta?

Ja om du ska ta BRA bilder med litet skärpedjup och mycket suddig bakgrund. Du kan inte ställa bländaren på så stor öppning på kompakterna, och de är inte så ljusstarka heller.

Men det blir OK även med med ett hyfsat telezoom, som på min Sony.

Skärpan är det inget fel på.

Här är tex en bild:

tjalle239s.jpg
 
Sv: Tips på digitalkamera

Jag har en Canon Powershot A710 IS som är riktigt bra, har en grym zoom och knäpper av fort, är även lätt att ta fler bilder på samma gång med. Är ute på mycket trav och fotar och får bra resultat.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vilken kamera är bäst för hästfoton mellan canon och nikon? då tänker jag hästar som t ex hoppar så hästar i action. om canon vilken av...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: JeayL
·
IT & mobiler Jag är sugen att köpa en ny kamera efter att ha upptäckt att min gamla kamera inte världens bästa:D I dagsläget har jag en Canon Ixus 95...
Svar
8
· Visningar
584
Senast: bettysmatte
·
Fritid Jag är väldigt förtjust i att fotografera och har haft en vanlig digitalkamera av märket Samsung. Var väldigt nöjd med denna kamera, men...
Svar
18
· Visningar
1 240
Senast: tekphoto
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 571
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp