Tips på dragbil/transport!

ellipsis

Trådstartare
Halloj!
Jag går i hästtankar och då kommer transport och dragbil med i bilden då jag kommer träna och rida regelbundet i ridhus som kräver transport dit.
Jag och sambon har kollat lite på transporter och det lutar åt antingen ett Thule, Boj eller Umesläp. Men mest lutar det åt Ume just nu (vi tänker ny transport).
Så till frågan. Vi har idag en Passat (sedan) som vi får dra 1500 med på B-kort. Varken jag eller sambon har BE i dagsläget. Men jag skulle gärna vilja ha en kombi som får dra 1500 eller lite mer på B-kort. Vi har hittat Subaru Forrester och Outback som får dra dessa vikter :banana:
Men de hamnar lite över budget. :(

Så, en dragbil som får/är:
- dra 1500 på B-kort
- Kombi
- inte äldre än 2005 års modell
- relativt stor motor

En annan grej jag tänkte på är, de sadelskåpen på transporter som man sätter fram - vad gör de på lastvikten? Vad väger själva skåpen? Eller är släpen med inbyggd sadelkammare bättr? Vad gör det med lastvikten? Min sambo råkar ju vara allergisk egentligen men det har gått bra på senare tid, men tänkte att det är lite dumt att utmana ödet också.. :grin:

Kanske blev lite rörigt, men ser fram emot era tankar och idéer! :)
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Kan starkt rekommendera Subaru! Driftssäkra bilar som är roliga att köra och toppen att dra med. Outbacken är trevligare att köra än Forrestern (tycker jag iaf). Lågväxeln är super att ha när man har släp efter och även i andra fall (omkörning, bilköer etc).
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Honda CR-V och Toyota RAV är två alternativ.

Kör själv en lite äldre Honda som jag är mycket nöjd med, de är båda fyrhjulsdrivna men på olika vis.
De har sidohängd baklucka men på Hondan kan du öppna glasrutan separat. Nyare Honda har även reservhjulet i bagaget i stället för på utsidan vilket är en fördel.
Dock inga billiga bilar då de har högt andrahandsvärde, jag gav 56tkr för en 2001-a som gått 19.800 mil.

Har också hört enbart bra om Subaru.
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

jag kan tipsa om att INTE köpa en Volvo S60... den BORDE kunna dra men den är inte så kul, drar massor bensin så fort man ens åker bredvid ett släp ;)

släp: Ume-bakåtåk :love:
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Fast S60 har väl egentligen ingenting som talar för sig som dragbil? Relativt liten, framhjulsdriven, modest dragvikt. Det är väl knappast en överraskning, menar jag.

Finns det ens en enda egenskap som kan göra att den skulle funka som dragbil?

Edit: tar tillbaka; den får faktiskt ta 1510 kg på b-kort. Men frågan är som sagt om det är roligt eller lämpligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på dragbil/transport!

S60 måste vara hemsk o dra med, även om man har BE får den ju inte dra mer än 1600kg. Har själv dragit släp m en S40, som får dra typ 100kg mindre, och det var hemskt.

Jag gav upp att försöka hitta ngt som får dra ordentligt o ändå orka bra på B, lättare att anpassa körkortet än bilen.

Jag får dra 900kg på B och 3500kg på BE på ena bilen och 1300kg på B och 1800kg på BE på andra.
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

S60 måste vara hemsk o dra med, även om man har BE får den ju inte dra mer än 1600kg. Har själv dragit släp m en S40, som får dra typ 100kg mindre, och det var hemskt.

Jag gav upp att försöka hitta ngt som får dra ordentligt o ändå orka bra på B, lättare att anpassa körkortet än bilen.

Jag får dra 900kg på B och 3500kg på BE på ena bilen och 1300kg på B och 1800kg på BE på andra.

Jag håller med. När jag fick testa en bekants stadsjeep med ett trehästarssläp med hästar och annat bröte i, och det bara flöt på så avgjorde det saken. Jag tog ett BE-kort och valde sedan bil som var bäst som dragbil. Resorna blev så mycket smidigare och bättre, inte minst på vintern när man har fyrhjulsdriften. Kolla med ridklubben om du är medlem i en sådan att ni samlar ihop intresserade och startar en av klubben annordnad studiecirkel. Då kan ni pressa kostnader.
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Nej, S60 är inte så skoj, har provat! Det GÅR, men bara på fina, platta asfaltsvägar en vacker sommardag ungefär. Då är Saab bättre fast de är inte så bra de heller ;)

Känner själv inte att jag klarar ta E-kort (har stora problem att få ihop det med vikter, surrning etc. som innefattar siffror) och då får man göra det bästa av saken, finns trots allt ganska okej alternativ med 4wd om man letar lite.
Inget som slår en Range Rover, Defender (som måste vara de bästa dragbilar som finns eller någonsin funnits! Amazing.) eller liknade så klart men ändå MYCKET bättre än små framhjulsdrivna sedaner!
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Jag rekommenderar inte Subaru. Kommer aldrig att köpa en sån igen.

Ju nyare bil ju svårare är det att hitta en som får dra så mycket.
Honda crv innan 2007 är väl hetaste tipset.
// Linda
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Kan väl sammanfatta med att Range Rover slår Defender med hästlängder i alla avseenden. Men det är ju kanske lite utanför den här tråden :D
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Kan tänka mig det, har aldrig provat RR, men det är ju lite klasskillnad på dem också med tanke på körkomfort osv. ;)
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Halloj!
Jag går i hästtankar och då kommer transport och dragbil med i bilden då jag kommer träna och rida regelbundet i ridhus som kräver transport dit.
Jag och sambon har kollat lite på transporter och det lutar åt antingen ett Thule, Boj eller Umesläp. Men mest lutar det åt Ume just nu (vi tänker ny transport).
Så till frågan. Vi har idag en Passat (sedan) som vi får dra 1500 med på B-kort. Varken jag eller sambon har BE i dagsläget. Men jag skulle gärna vilja ha en kombi som får dra 1500 eller lite mer på B-kort. Vi har hittat Subaru Forrester och Outback som får dra dessa vikter :banana:
Men de hamnar lite över budget. :(

Så, en dragbil som får/är:
- dra 1500 på B-kort
- Kombi
- inte äldre än 2005 års modell
- relativt stor motor

En annan grej jag tänkte på är, de sadelskåpen på transporter som man sätter fram - vad gör de på lastvikten? Vad väger själva skåpen? Eller är släpen med inbyggd sadelkammare bättr? Vad gör det med lastvikten? Min sambo råkar ju vara allergisk egentligen men det har gått bra på senare tid, men tänkte att det är lite dumt att utmana ödet också.. :grin:

Kanske blev lite rörigt, men ser fram emot era tankar och idéer! :)

Jag har köpt en ny Thule Royal (med inbyggd sadelkammare) & hästen älskar att åka i den, hon går in på direkten i den och står som ett ljus i den! Kan rekomendera den. Den går även väldigt stadigt bakom bilen & det känns alltid svalt i den, känns inte som en bastu som det kan göra i vissa transporter på sommaren. Det enda negativa med den är kanske att om man har en väldigt lång häst så kanske det blir trångt att stänga bakbommen. Min är inte så lång så det finns plats bakom henne, min är en storhäst på ca 160.

Ska även införskaffa en ny bil inom snar framtid & det lutar åt en subaru impreza (kombimodellen som får dra runt 1530 på B körkort) då subaru är 4-hjulsdrivna känns det som bästa allternativet & ett plus för imprezan är att den är snygg! Finns relativt "billiga" från år 08-09. Enda negativa är väl att subaru inte får dra så mycket på BE körkort, tror det var runt 1800. ska inte säga säkert, men var nyss och kolla på en sån & har för mig att säljaren sa så. Men jag behöver inte BE så det är inga problem för mig.
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Imprezan är ju inte direkt en stor bil, att få dra 1800 på BE är ganska mycket för den och att få dra 1530 på B-låter också mycket. Jag fick dra 1600 på BE med min gamla Impreza och 1280 på B-kort.

Jag har nu en Outback som får dra 1520 kg på B-kort och 1800 kg på BE.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på dragbil/transport!

Har en KIA Ceed (Disel) kombi 2,0 som drar super! och är snål.
Den får dra 1500kg på B -körkort.
Tycker det är en underbar bil :) och sen gör det ju inget att man har 7års nybilsgaranti på dem ;) + att jag nyss fick veta att de har kamkedja = inga dyra servicar då man måste byta kamrem

Har tyvärr min ute på annons nu då jag ska skaffa en mindre bil :p
 
Sv: Tips på dragbil/transport!

Över min döda kropp och endast då kommer det en Disco i hushållet. Maken försökte lobba för det förra året. Det blev tvärnej.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 360
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 950
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 623
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp