Bukefalos 28 år!

Tips på dressyrsadel!

_Zacke_

Trådstartare
Letar lite smått efter dressyrsadel till min 4åriga D-ponny. Sadelutprovaren är tyvärr mammaledig så får söka lite på egen hand ett tag.
Ponnyn är relativt rak vid arbete/mycket lätt svängd. Överbyggd och kort så kräver rundbossa. Är i nuläget omusklad så inte jätterund över ryggen. Ser för ögat ut att inte vara så bred men det mesta lägger sig i bakvikt och klämmer i fram. Har i nuläget en santa cruz merina xxvid som är gränsfall i vidd.

Sadlar jag funderat på är globus clic 38, tekna s-line? Runt 5000-6000:-.
 
Jag skulle kika på lippo leia, crown kanske, frank baines? Finns nog en del som kan tänkas passa om de inte blir för långa då om ponnyn ör extremt kort eller "bara normalkort" :D
 
Är ju rätt osäker på om Merinan faktiskt passar honom, jag tycker att det ser fel ut när jag tittar på den men det känns rätt om ni förstår? Den ligger stadigt och pålle verkar supernöjd. Själv tycker jag att den ser ut att ligga i bakvikt (kanske lurar mig på att den är gjord för höga mankar och ponnyn har låg?), släpper tidigt i bak, Vilket iofs är bra då han är överbyggd. Är för rak vid hans breda bogar, tycker att det klämmer lite vid bossorna i vid knästöden.
20160627_151336_zpsw1yokyi4.jpg

20160627_151001_zpscyo509i2.jpg

20160627_150914_zpst5lcrgib.jpg

20160627_152727_zpsrlirazjm.jpg


Tycker att sadeln av någon anledning ser något mer bakvikt ut på bilden än i verkligheten.
Som synes är han lite svängd på stallgången men blir betydligt rakare i arbete. Merinan anses ju vara rak men släpper ändå i bak på honom?
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
647 375
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp