Tips på en lämplig ras till pensionär?

En tik av rasen grand danois kanske? Härlig hund som trots sin storlek är lugn. Visst kräver den mer än vad en sällskapshund behöver - å andra sidan lär din bekanta vara van vid detta om hon föder upp schäfer.

Eller varför inte en staff? Kräver lagom med aktivitet, trevlig hund. Älskar att pussas :love: saknar terrierlynne generellt. Lagom stark.
 
Hon är hittils inne på den Pyreneiska mastiffen. Så just nu försöker hon fördjupa sig i den 🙂
 
Staff har
En tik av rasen grand danois kanske? Härlig hund som trots sin storlek är lugn. Visst kräver den mer än vad en sällskapshund behöver - å andra sidan lär din bekanta vara van vid detta om hon föder upp schäfer.

Eller varför inte en staff? Kräver lagom med aktivitet, trevlig hund. Älskar att pussas :love: saknar terrierlynne generellt. Lagom stark.[/QUOTE

Ja engelsk staff har hon vart lite inne på tidigare. Men så vitt jag vet så är det ett litet energiknippe?
 
Engelsk staff är ju kanske ett alternativ. Men är inte de lite av ett energiknippe? Skulle den nöja sig med endast lugna promenader?
 
Jag tänker ändå, att har hon fött upp Schäfer så är hon ju hundvan - och van vid starka, aktiva hundar. Det vill säga, hon kan förmodligen hantera en hund "mentalt", vet hur man uppfostrar en hund så den inte blir en svårkontrollerad dragare. Det tror jag är minst lika viktigt. Jag har sett både Grand Danois och Pyreneé ge sina ägare flygturer. Minns en äldre kvinna med Pyreneé som gick sina promenader mellan lyktstolparna med sin hund - vid varje lyktstolpe fick hon stopp på hunden genom att gå ett varv runt stolpen och linda fast kopplet....... (Fast Pyreneéisk Mastiff är en annan ras, eller? Men antagligen lika stark.....)

Så en Mastiff skulle hon säkert fixa från valp.
 
Och envisa som synden, samt en del könsaggressivitet hos både tikar o hanar.
@Aningsfull kanske vill lägga in lite bilder på sina muskelpaket?

Min erfarenhet, förvisso begränsad, är just att staffen är rätt förarvek och inte har den typiska terrierenvisheten som ex en Jack Russel eller Foxterrier har. Sen är staffen starkt - så är det. Men det är alla stora hundar om de lägger manken till.
 
En hyfsat lugn hund som gärna stannar på gården och som inte ger sig på inventarierna i huset om den inte får hjärngympa likt som en brukshund behöver för att må bra. Det hade ju vart att föredra. Men väldigt svårt att sålla mellan raserna....😁
 
Fast en staff är väl ändå rätt enkel i jämförelse med en schäfer? Sen vill väl de flesta raser ha mer än bara lugna promenader. Min uppfattning är att staffen är helt nöjd med vanlig hjärngympa..

Jämfört med Schäfer så kräver den mindre. Men de staffar jag känner är alla rätt aktiva och vill ha en hel del både mentalt och fysiskt. Mer än en sällskapshund iaf. Jag uppfattade det som att personen efterfrågade en sällskapsras som nöjer sig med promenader och gårdsliv.
 
Möjligen Benner senner men tyvärr är rasen rätt sjukdomsdrabbad såsom jag har förstått det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 537
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 515
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 286
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp