Tips på en lämplig ras till pensionär?

@Tilma
Sjukdomsbilden är, som många andra också skrivit, rätt tråkig hos bernern... men beskriva den som aktiv arbetshund är rätt felaktigt i dagens läge tror jag.
Att få vara med familjen som gårdshund och kanske få bära en klövjeväska någon gång vore i min erfarenhet alldeles tillräckligt. :)

Sedan vore det kanske inte helt fel med en skrinda att dra hem matvaror eller barnbarnen i om man vill aktivera lite mer.
Har dock aldrig stött på en berner som är aktiv eller "på" på något vis.
 
Jag har även träffat på 2 st med Ep.
Så tråkigt.
Nu var ju mina släktingars hund ett riktigt otrevlig exemplar (morrade så hotfullt mot mig som åttaåring att vår hund Milla blev förbannad och gick emellan, det var verkligen inget hon gjorde bara sådär), men annars verkar de som trevliga större sällskapshundar.
 
Vi har en Berner på klubben som tävlar mästarklass i rallylydnad, klass 1 i lydnad, tränar nosework och nu börjat med lite heelwork-to-music. Tyvärr har den ganska besvärlig allergi.
 
Jag tänker bara på schnauzer hela tiden, detta utan att känna en enda schnauzer. Men jag vet om en 70-årig dam som köpte det i fjol, efter ett liv av hundägande då hon nog mest haft större raser, om jag förstått det rätt. Hon verkade väldigt nöjd med rasvalet i alla fall. Så det är kanske inget förslag på så vis, vill bara väcka tanken.
 
På SKK beskrivs det som en hund som behöver arbeta. Så den faller nog bort tyvärr.
Av senner raserna så är Berner senner den som är mest ”sällskapshund” men absolut bör alla hundar få mental stimulering av något slag och alla senner hundar är ju tidigare arbetande hundar i olika utsträckningar. Tex finns ju ett särskilt dragprov för senner raserna (möjligen är provet bara för viss/vissa av senner raserna). Men idag är nog alla Berner senner sällskapshundar, möjligen aktiva sällskapshundar. Tex dra skrinda är nog en passande aktivitet samt såklart vanlig aktivering som spår, nosework etc. Hälsan är det man måste se upp med, dvs studera ev valps släkt mkt mkt väl.
 
Måste det vara en stor ras?
Det finns ju "stora hundar i liten förpackning" som kanske skulle vara lämpligare hanteringsmässigt för en äldre person än en stor hund :idea:

Nej det är inte tvunget faktiskt. 15 kg och uppåt tycker hon är ok 🙂
 
Om storleken inte behöver vara bjässe så säger jag också Eurasier.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad skiljer Eurasier mot Keshound?

Eurasiern är framtagen ur bla Kees. Storleken är väl det första som skiljer dem. Keesen är mindre. Den har också mindre jaktlust. Möjligtvis att den är mer larmande.
Om den inte är för liten så kan jag verkligen rekommendera Keesen. Jättetrevlia hundar som inte kräver så mycket aktivering. Utmärkta gårdshundar (de är ju båt och gårdshundar)
Jag har haft en. Men man bör träna det där med skällandet under unghundsstadiet så de inte blir gapiga på besökare. De är inga okynnesskällare men larmar till man säger till.
 
Jag tänker bara på schnauzer hela tiden, detta utan att känna en enda schnauzer. Men jag vet om en 70-årig dam som köpte det i fjol, efter ett liv av hundägande då hon nog mest haft större raser, om jag förstått det rätt. Hon verkade väldigt nöjd med rasvalet i alla fall. Så det är kanske inget förslag på så vis, vill bara väcka tanken.

Baserat på vad damen i fråga söker efter så är schnauzern nog inget bra förstahandsval av följande skäl:

- mellanschnauzern behöver faktiskt en hel del stimulans, båda fysiskt och psykiskt. Den nöjer sig inte med att gå lugna promenader.
- man får verkligen gilla att klura på samarbetet med en schnauzer. Den gör absolut ingenting gratis.
- det är stor skillnad i lynne mellan schäfer och liknande hundar och en schnauzer. Schnauzern har väldigt lite will to please och är envis som synden. En schnauzer behöver fostras på ett helt annat sätt än schäfer. I mitt tycke är schnauzern en stor terrier från Tyskland. Man får verkligen vilja ha en schnauzer för att skaffa en. Det är verkligen inte var mans hund.

/ägare till en dvärgschnauzer och rasfantast som planerar att skaffa schnauzer till sommaren 2020.
 
Kvinnan det handlar om är 71 år gammal och är sedan många år tillbaks uppfödare av schäfer. Hennes äldsta schäfer börjar sjunga på sista versen och hon vill fortsätta dela sin vardag med en hund med mindre kaliber men som hon ändå kan känna sig trygg med. En ras med lågt aktivitetsbehov och som gillar att ta det lugnt och som nöjer sig med dagliga promenader och som skulle gilla ett liv i stort hus ute på landet. Hon kan inte tänka sig en allt för liten ras. Någon specifik ras som ni kommer att tänka på?
Jag har en Dogue de bordeux! Det är min andra. Jag är snart 60 år. Och kan absolut hålla med om att den hade passat bra! Han går lugnt i koppel och sover mycket när han är inne. Trivs bara han har sin flock.😊
 
Men 71 år är väl ingen ålder. Tanten lär väl inte trilla av pinn än om inget oväntat händer. Jag röstar på en hund som ändå är rolig även om sen inte har ett uttalat aktiveringsbehov som en schäfer. Och en samarbetsvillig ras, tror det blir svårt att gå från schäfer till en kattliknande hund.

Jag har träffat många schäferägare som har ett gott öga till västgötaspetsar. Små till formatet men väldigt behändiga. Ljudliga, men det är man väl van vid som schäferägare :angel:
 
En hyfsat lugn hund som gärna stannar på gården och som inte ger sig på inventarierna i huset om den inte får hjärngympa likt som en brukshund behöver för att må bra. Det hade ju vart att föredra. Men väldigt svårt att sålla mellan raserna....😁

En tax?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 502
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 269
Senast: Hedinn
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 882
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp