Tips på färgglada, lättskötta blommor/växter till utekrukor

De är inte det minsta lika lavendel. :) De är creepers, så de hänger över kanten på krukan ungefär som murgröna, men växer mycket fortare och är finare tycker jag. Den här menar jag: Nepeta variegata


Och om du gillar lavendel kan du ju ha det, eller salvia kanske? Inte sage som i kryddan utan blommorna som säljs just som 'salvia' här i UK. De är vackra men inte mest färggranna i världen. De kommer också upp varje år och humlor och bin älskar dem.
Nepetan kan du lämna ute, om den fryser ihjäl kommer den glatt upp igen till våren!

Det där ser ut som det släkte som på svenska heter Jordreva, kan det vara ”ground ivy” på engelska? Trailing nepeta verkar vara en vanlig benämning, även om den tillhör släktet Glechoma och inte nepetorna. Varning för att den är lika invasiv som resten av familjen mynta! :o
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det där ser ut som det släkte som på svenska heter Jordreva, kan det vara ”ground ivy” på engelska? Trailing nepeta verkar vara en vanlig benämning, även om den tillhör släktet Glechoma och inte nepetorna. Varning för att den är lika invasiv som resten av familjen mynta! :o

Du har rätt förstås! :) Den säljs rätt och slätt som 'nepeta' här så jag antog att det var vad den hette. Lite som att jag alltid vill kalla jordvivorna för primrosor även på svenska. 😅

Och ingen fara, den ska ju bo i kruka!
 
Har dragits med en ovanligt otrevlig migrän i ett par dagar och inte kunnat ta mig iväg nånstans, så blommorna får vänta till nästa veckas handlingstur!

Usch så trist! Men kanske lika bra på sätt och vis, det ska ju bli kallare igen nu till veckan.
Krya på dig!
 
Kan uppdatera med att säga att det blev två stora krukor med stjärnöga, två med salvia i olika nyanser och två med tagetes. Jag skulle vilja ha en massa mer men när jag insåg hur dyrt det är med blommor & krukor fick jag lugna jag ner mig lite ;)

Jag är himla nöjd med det här för stunden i alla fall och det piggar verkligen upp utrymmet på det sätt jag hoppats! Framförallt stjärnöga är ju fantastiskt fina, så tack för det tipset @starcraft! :)
 
Kan uppdatera med att säga att det blev två stora krukor med stjärnöga, två med salvia i olika nyanser och två med tagetes. Jag skulle vilja ha en massa mer men när jag insåg hur dyrt det är med blommor & krukor fick jag lugna jag ner mig lite ;)

Jag är himla nöjd med det här för stunden i alla fall och det piggar verkligen upp utrymmet på det sätt jag hoppats! Framförallt stjärnöga är ju fantastiskt fina, så tack för det tipset @starcraft! :)
Åh va roligt att du också gillar dem! Jag ska själv köpa stjärnöga imorgon för årets arrangemang på altanen 🙂
 
@Sel, jag blev inspirerad och köpte ett par jordrevor. :D

En hade börjat skicka ut skott i botten av krukan, så de är onekligen opportunister av högsta klass. Väldigt tacksamt med något man kan skicka runt på balkongen där det passar, ena sidan har ett par timmar av stekande sol och andra sidan är helskugga så den är lite "svårmöblerad".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp