Tips på fästingmedel till valp - som också är ofarligt för katt?

Roheryn

Trådstartare
Har insett att fästingarna är i allra högsta grad aktiva trots att det är höst nu... Vår 13 veckors valp har flera krypande på sig efter varje skogspromenad och vi vill ju såklart inte ha in de små krypen (lyckligtvis hund med ljus päls så de syns ju bra iaf). I hemmet finns också en katt (innekatt för närvarande) och hunden o katten är nära varandra, leker, busar osv så ett fästingmedel vi har på hunden får absolut inte vara giftigt för katten! Tips på vilket/vilka fästingmedel som kan vara aktuella? Sist jag hade hund så hade vi på honom ett halsband som utsöndrade något som fästingar inte gillar och det var väldigt effektivt, men jag har ett svagt minne av att det inte fick användas på katt (detta är 10+ år sedan).
 
Jag skulle inte ge Bravecto till en valp även om jag använder det till min vuxna hund. Det finns en spray som heter Centaura som får användas på häst och människa i Sverige men är godkänt för hund i Norge och andra länder. Det kör jag på min valp.
 
Jag skulle inte ge Bravecto till en valp även om jag använder det till min vuxna hund. Det finns en spray som heter Centaura som får användas på häst och människa i Sverige men är godkänt för hund i Norge och andra länder. Det kör jag på min valp.
Och är den säker för katt ? Det står inte något om det på förpackningen ?
 
Och är den säker för katt ? Det står inte något om det på förpackningen ?

Det vet jag inte, jag bara gav ett förslag som är mindre invasivt än Bravecto som föreslogs i inlägget ovan - Centaura får ju faktiskt användas på människa så logiskt sett borde det vara okej även för andra djur också. Men igen, har ingen fakta som stödjer det påståendet.
 
Det vet jag inte, jag bara gav ett förslag som är mindre invasivt än Bravecto som föreslogs i inlägget ovan - Centaura får ju faktiskt användas på människa så logiskt sett borde det vara okej även för andra djur också. Men igen, har ingen fakta som stödjer det påståendet.

Nej, det är inte logiskt. Katter är väldigt känsliga för en del ämnen som inte är speciellt farliga för människor (eteriska oljor tex). Jag utgår inte från att något som är säkert för människor går att använda på katter även om vi båda är däggdjur.
 
Det vet jag inte, jag bara gav ett förslag som är mindre invasivt än Bravecto som föreslogs i inlägget ovan - Centaura får ju faktiskt användas på människa så logiskt sett borde det vara okej även för andra djur också. Men igen, har ingen fakta som stödjer det påståendet.
Nexgard har jag gett från 3-4 månaders ålder. Cenatura använder jag som komplement för att slippa krypande fästingar med hem, men fungerar tyvärr inte helt. Hundarna avskyr det dock då det luktar en hel del.
 
Nej, det är inte logiskt. Katter är väldigt känsliga för en del ämnen som inte är speciellt farliga för människor (eteriska oljor tex). Jag utgår inte från att något som är säkert för människor går att använda på katter även om vi båda är däggdjur.

Okej. Jag skrev som sagt inte att det var ofarligt för katter. :) Jag skrev bara att utifrån valpens perspektiv är det mindre invasivt med Centaura än med Bravecto, och Centaura anses ju uppenbarligen ofarligt för människor (inte bara "inte speciellt farligt"). Det är lite två olika frågor, det håller jag med om. Det är 'är ju en spray, som till skillnad från andra utomvärtes fästingmedel, inte stannar i huden/i pälsen utan försvinner med tvätt osv.
 
Okej. Jag skrev som sagt inte att det var ofarligt för katter. :) Jag skrev bara att utifrån valpens perspektiv är det mindre invasivt med Centaura än med Bravecto, och Centaura anses ju uppenbarligen ofarligt för människor (inte bara "inte speciellt farligt"). Det är lite två olika frågor, det håller jag med om. Det är 'är ju en spray, som till skillnad från andra utomvärtes fästingmedel, inte stannar i huden/i pälsen utan försvinner med tvätt osv.

Fast med tanke på hur känsliga katter är för vissa ämnen hade jag inte chansat utan att ha fått det uttryckligen från en veterinär. Det är ju inte godkänt för katter enligt de källor jag hittat så ingen vet lär ge ok för det.
 
Jag har serestohalsband till min hund som tyvärr är en riktig fästingmagnet och det fungerar riktigt bra. Inga fästingbett så snart halsbandet har varit på i 48 timmar. Serestohalsband är godkänt att använda även på katt och det är just därför jag började använda det för jag vill såklart inte att katten far illa av hundens fästingmedel.
 
Jag har inga problem att ge valpar fästingtablett redan från 8 veckor så länge de har uppnått rätt vikt, men väljer Nexgard då det ges 1 gång i månaden och är lättare att dosera till en växande valp jämfört med Bravecto.
Annars fungerar även Seresto och frontline till både hund och katt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 972
Senast: AnneB
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 010
Senast: MJLee
·
Hundhälsa så är sesongen igång igen och 2 fästingar har vi plockat från vår golden. Hon verkligen drar till sig all ohyra:/ Fästingmedel med...
2
Svar
36
· Visningar
8 446
Senast: Disen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 829
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp