Bukefalos 28 år!

Tips på fina tallrikar, vad har ni?

zassoo

Trådstartare
Vad har ni för tallrikar?

Jag skulle vilja byta ut våra trista vita Ikea-tallrikar av billigaste modell men är lite vilse i tallriksdjungeln. Söker efter en enkel design utan allt för mycket krusiduller, gillar t.ex. Swedish grace från Rörstrand (vilket är ett av förslagen).

Tips mottages tacksamt :)
 
Vad har ni för tallrikar?

Jag skulle vilja byta ut våra trista vita Ikea-tallrikar av billigaste modell men är lite vilse i tallriksdjungeln. Söker efter en enkel design utan allt för mycket krusiduller, gillar t.ex. Swedish grace från Rörstrand (vilket är ett av förslagen).

Tips mottages tacksamt :)

Vi har de med en svart linje från Gustavsberg, stilrena :) gillar annars också swedish grace!
 
Qvint från Rörstrand.

Enkelt och lite busigt med glesa blommor på brämet. Blommorna är i silver och blått - elegant och oväntat.

Älskar det. Enda aber jag hittat är att mattallrikarna är förbaskat stora. Jag äter oftast på assiett när jag är ensam.
 
@tanten: Jag googlade och Qvint är jättefin men den har utgått från Rörstrand så det blir svårt att få tag på delar till den senare om man vill komplettera.

@zassoo: Det är ett tips, se till att serien du fastnar för inte är utgående. Visst, det går oftast att fynda den till att börja med men det är inte roligt när man vill ha fler delar senare.
 
Vad har ni för tallrikar?

Jag skulle vilja byta ut våra trista vita Ikea-tallrikar av billigaste modell men är lite vilse i tallriksdjungeln. Söker efter en enkel design utan allt för mycket krusiduller, gillar t.ex. Swedish grace från Rörstrand (vilket är ett av förslagen).

Tips mottages tacksamt :)

iittala Runo är väldigt vackra.
A006801_Runo_lautanen_26_cm_Syyshehku.jpg


Själv har jag iittala 24h och 24h tuokio, men de har många väldigt vackra serier så det löns att googla arabia/iittala
 
Jag har Iittalas Teema i vitt. Enkelt, stilrent och lagom för mig :) Finns i en del roliga färger dock om man vill ha det.
 
@tanten: Jag googlade och Qvint är jättefin men den har utgått från Rörstrand så det blir svårt att få tag på delar till den senare om man vill komplettera.

@zassoo: Det är ett tips, se till att serien du fastnar för inte är utgående. Visst, det går oftast att fynda den till att börja med men det är inte roligt när man vill ha fler delar senare.
:eek: :eek: Hjälp
Qvint är ju skapligt ny!

Gah, får leta efter delar så jag har för framtiden. Jag trodde jag hade gott om tid....
 
Jag har superfyndat två uppsättningar av Old English från Johnson Bros (den som är röd + guld) på loppis, så den använder vi. Känns rätt nice att ha betalat totalt 250 kronor för en servis som räcker till minst 20 pers, med serveringsfat och såskannor och hela baletten :love: :D
 
Vi har swedish grace i snö, så jag röstar på det. Vi har den mindre varianten av tallrik, funkar utmärkt :)
 
Sedan ett par år tillbaka har vi Swedish Grace i "hav" (de "knalligt" blå) och trivs oerhört bra med dem - allt ser så gott ut på blå tallrikar! Först var det meningen att vi bara skulle ha dem "till fint" - och till vardags fortsätta använda våra helvita Diamant från Rörstrand som vi fick i förlovningspresent 1991. Men efter mer än 20 år med helvita tallrikar kändes det hela tiden så mycket roligare att duka med de blå så vi köpte till så vi har 12 och använder numera bara dem!
 
Jag har Rosenthal Sanssouci vit.
:cool: Lyckades hitta på Gekås när jag skulle flytta hemifrån för 10:- tallriken, det skulle finnas små skönhetsfel på dom, men jag har ca 15 år senare inte hittat skönhetsfläckarna på mina tallrikar. Tåliga tallrikar :)
Ska finnas med guldkant också tror jag.
10480-800001-10226.jpg
 
Jag har ingen hel servis. Har några från Blå Herrgård, några blå glastallrikar (märkeslösa), några ljusgrå skålar ("Minna") från Åhléns. Blandad kompott liksom... Tänkte börja samla Swedish Grace en gång och köpte en tekopp+fat men ångrade mig pga kostnaden, som tur var hittade jag ett fel på den och de hade ingen likadan att byta till så jag fick tillbaks mina 400:- eller vad den nu kostade.
 
Vad har ni för tallrikar?

Jag skulle vilja byta ut våra trista vita Ikea-tallrikar av billigaste modell men är lite vilse i tallriksdjungeln. Söker efter en enkel design utan allt för mycket krusiduller, gillar t.ex. Swedish grace från Rörstrand (vilket är ett av förslagen).

Tips mottages tacksamt :)

Swedish Grace i olika färger, rosa, blå, sand och grön :)
 
Jag har en massa glastallrikar av Arcoroc Aspen och jag älskar dem :love: fick de flesta gratis pga lång historia involverande min hopplösa äldsta kusin :devil:

Finporslinet använder jag rätt ofta också (antikt, enligt far kostar mattallrikarna mellan 4-700 kr) för pappa samlade på sig så mycket att det gör inget om det blir lite kross :p Rörstrands Skånska Slott (älskar Widtsköfle för de födde upp araber! :heart).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är det någon här som anlagt våtmark istället för en regelrätt damm i liten skala, typ 2x3m eller så? Funkar det? Känner att en djup...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 803
Senast: Septicemia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 353
Senast: inverterad
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp