Bukefalos 28 år!

Tips på fiskar?

Z

Zawilca

Nu rådfrågar jag er fisk-kunniga människor därute :)

Jag har ett akvarium på 220 liter. Däri bor en hel blandning av fiskar, bl.a guppys, platy, neontetror mm..

Nu är det såhär att dessa fiskar har jag haft väldigt länge och jag har börjat tröttna lite på dem. Dem föder yngel och dör stup i kvarten. Har en kompis som gärna tar över dem. Nu undrar jag vad jag kan ha för andra fiskar i det akvariumet? Det är ju relativt stort så man kanske skulle kunna ha två medelstora fiskar i det? Aja, ge gärna tips på vad jag kan ha! (Obs, inte malawiciklider, de har jag i ett annat akvarium :p)
 
Sv: Tips på fiskar?

Mosaikgurami?

Väldigt vackra, tycker jag iaf, men tyvärr för stora för mitt akvarium.

Annars så finns det ju också väldigt mycket olika tetror som är vackra, och lite roligare än neontetror.

Regnbågsfiskar tycker jag är väldigt fina också, inte så vanligt men väldigt vackra färger. Trådfensregnbåge, t ex:

iriatherina_werneri02.jpg
 
Sv: Tips på fiskar?

Dom var väldigt fina, har aldrig sett tidigare :d

Vet du hur stora dem blir? Funkar 220 liter till dem?
 
Sv: Tips på fiskar?

De är små, bara fem cm. Så 220 liter är inga problem. De kan skifta lite i färg, men vackra är de, tycker jag!

I_werneri_NA.jpg
 
Sv: Tips på fiskar?

Strålfena, Marosatherina ladigesi, är också en väldigt vacker fisk. Funderade på att köpa den till vårt akvarium, men den vill ha lite hårt vatten, och vi har rötter i vårt, så det blev tetror istället.

celebes_rainbow.jpg


Sen finns det ju en massa fina dvärgciklider också, men det blir nog svårt att ha mer än ett par av varje. Vi har fjärilsciklider, de är otroligt färggranna och väldigt snälla mot andra fiskar.

images
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på fiskar?

Jag tycker Guramis är väldigt vackra och roliga att titta på. Finns i flera "svårhetsgrader" också.

Ett asiatiskt biotopakvarium kanske?
 
Sv: Tips på fiskar?

Hmm joo det skulle vara kul att ha kanske bara ett par större fiskar? Alltså kanske bara två stycken. Det får gärna vara någon ciklid utav något slag.

Ainon: Joo, guramisar är väldigt vackra :love:, Men jag har ett akvarium med ett par guld och dvärg-guramisar redan :).
 
Sv: Tips på fiskar?

Jag tror personligen att det är rätt tråkigt att ha två stora fiskar, blir inte mycket liv i akvariet då.

Diskus kanske? De är ju stora och majestätiska.
 
Sv: Tips på fiskar?

Hmm, ja vetu det har du rätt i ;) de kan bli tråkigt.

Är inte diskusar jättejättedyra? :o
 
Sv: Tips på fiskar?

Nä, hoppa diskusen. Det blir inte bra med några enstaka, minst 6-8 stycken av ungfiskar bör det vara för att de ska våga sig fram och äta ordentligt.
 
Sv: Tips på fiskar?

Okej :p Det lutar åt att det blir någon sorts ciklid. Som är medelstora så man kan ha nåra stycken.
 
Sv: Tips på fiskar?

Blåciklid kanske ?
Dom leker lätt och gärna. iaf för mig leker dom nästan hela tiden :angel:

Sen är dom snälla mot andra fiskar, sålänge dom inte har yngel :cool:

Dom passar fint i ett 220 liter akvarium. Mitt par går i ett 240 liter.

blaciklid.jpg



Kakadu cikliden är också fin !
Den blir inte lika stor och den kan du ha flera av i ditt akvarium.
Lite synd att dom inte lever lika länge dock.

APISTO.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på fiskar?

Ett varningens finger till Blåciklid.

När min hane började växa på sig så rök mina kardinaltetror. Dom blev mat :cool:
Sen är dom väldigt aggressiva när dom har yngel som sagt. Har du lugna fiskar exempelvis guramis går inte ihop med blåciklid.

Så om du har mindre fiskar kan det bli problem när dom växer upp.
 
Sv: Tips på fiskar?

Precis! Fick med mig ett par blåciklider hem när jag köpte mitt första riktiga akvarie på inrådan av säljaren. De gick inte! De lugna stimfiskarna hade inte en lugn stund och då hade blåcikliderna inte ens yngel vid den tidpunkten...! Näe, de fick flytta tillbaka till djuraffären.
Synd, för de är ganska fina faktiskt.
 
Sv: Tips på fiskar?

Jasså, mina är lugna när dom inte har ynlat :) Förrutom när det är matdags. Då är dom kaxiga och ska ha maten för sig själva :cool:

Men de flesta större ciklider har nog det beteendet.

Jag kan rekommendera kurvciklid, kakadu och fjärilciklid. Dom är lugnare och framförallt mindre. Så ingen risk att dom käkar upp dina stimmfiskar. Sen fungerar dom bra om du har flera stycken. Helst 1 hane på kanske 3 honor
 
Sv: Tips på fiskar?

Jasså, mina är lugna när dom inte har ynlat :) Förrutom när det är matdags. Då är dom kaxiga och ska ha maten för sig själva :cool:

Men de flesta större ciklider har nog det beteendet.

Jag kan rekommendera kurvciklid, kakadu och fjärilciklid. Dom är lugnare och framförallt mindre. Så ingen risk att dom käkar upp dina stimmfiskar. Sen fungerar dom bra om du har flera stycken. Helst 1 hane på kanske 3 honor

Våra fjärilsciklider har absolut inte det beteendet. De är så mesiga att tetrorna och algätarna lätt hinner före till maten och goffar i sig innan herr och fru ciklid vågar sig fram.
 
Sv: Tips på fiskar?

Jag rekomendera prinsessan av burundi, de är lätt skötta och det blir garanterat liv i akvariet när man har dem. Annars är snäckciklider av olika slag skojiga. Fast de är inte så stora.
 
Sv: Tips på fiskar?

Fast inte i det akvariet va????:confused:
Prinsessan och snäckskalslekarna är från tanganyikasjön, och lär slakta alla TS fiskar först, innan de själva dukar under pga felaktigt vatten.
 
Sv: Tips på fiskar?

Fast var det inte så att TS tänkte utrymma akvariet innan de nya invånarna flyttade in?

Är vattnet fel så hjälper ju inte det förståss, försåvitt inte TS tänker göra om inredningen också.
 
Sv: Tips på fiskar?

Jag trodde hon ville blanda. Annars går det såklart. Då får man hiva rötterna, offra de flesta växterna och köra i bikarbonat så går det.
 

Liknande trådar

A
Övr. Djur Hej! :) Jag har precis köpt och halvfyllt ett 60L akvarium med vatten då jag har Googlat och läst mig klokare på fiskar i ungefär en...
Svar
9
· Visningar
18 070
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Vår microctenopoma har satt i sig hela vårt stim med grön neontetra :(, så nu behöver jag hitta en annan fisk att ersätta dem med...
Svar
5
· Visningar
2 280
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Nu har min huskompis fått i skallen att han vill skaffa akvaruim. Eller tja, akvarium har vi men det är tomt och nu vill han dra...
2
Svar
28
· Visningar
15 156
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 069
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp