tips på flicknamn

När vi väntade vårt första barn köpte vi "stora namnboken"
Vi satte oss var för sig och gick igenom boken från pärm till pärm och skrev varsin lista på namn (till båda könen, vi har aldrig vetat i förväg) vi gillade. Vi gick sen igenom listorna tillsammans, strök de namn som var "big nono" för någon av oss och kvar hade vi ett hanterbart antal namn att välja mellan.
Så gjorde vi inför varje barn, det funkade skitbra för oss.
 
Vi har en Siri och en Nora hemma. Namn som varit uppe för förslag är bla

Maja
Britta
Ester
Ella
Elli
Ellen
Edith
Lillith
Linn
Saga
Sara
Nanna
 
Namn är så himla roligt tycker jag. Min lista:
Liv (döpte hästen till det)
Tuva (dotterns namn)
Ebba
Edda
Ingrid
Hedda
Leonore
Vendela
Maja (skulle sonen hetat om han var en flicka)
Lotten
Lotta
Frida
Vilket sammanträffande med namn, min dotter heter Liv Leonore och om jag väntar en flicka nu funderar jag på Tuva 😍
 
Henny och Helmi var två av våra alternativ innan dottern föddes, båda dom namnen finns i släkterna.
Devin hade jag själv som förslag, men det var mannen inte så förtjust i ;)

Till slut blev det iaf en Pixie Viola Helmi Bergstöm av det hela, och det är jag mycket nöjd med! (Pixie är tilltalsnamnet, Viola heter jag också i mellannamn - efter min mormors mor)
 
Vi väntar en tjej i juli och såhär långt består vår namnlista av följande;

Isabelle
Chloé
Celeste
Corinne
Ellie
Gabriella
Lilly
Milla
Millie
Noelia
Noelle
Nelli
Philippa
Zoe
Julia
Elle
Connie

Julia ligger nog rätt bra till, det är första gången mannen faktiskt aktivt kommer med ett namnförslag och inte bara säger bu eller bä om mina och jag tycker också att det är fint så det kanske blir en Julia. :)

Ni verkar ha lite liknande smak som vi, vår dotter heter Ellie :love: och när vi väntade tredje barnet i juli förra året hade vi Julia som en kandidat, passar ju perfekt för en flicka född i juli tänker jag :) men det blev en pojke (som fick namnet Lion eftersom han är född i lejonets stjärntecken). Ett annat liknande namn jag tycker är superfint är Annie.
 
Ni verkar ha lite liknande smak som vi, vår dotter heter Ellie :love: och när vi väntade tredje barnet i juli förra året hade vi Julia som en kandidat, passar ju perfekt för en flicka född i juli tänker jag :) men det blev en pojke (som fick namnet Lion eftersom han är född i lejonets stjärntecken). Ett annat liknande namn jag tycker är superfint är Annie.

Ja! Åh, ja, Annie är jättefint. Ska lägga till det på listan. :love:
 
Vi väntar en tjej i juli och såhär långt består vår namnlista av följande;

Isabelle
Chloé
Celeste
Corinne
Ellie
Gabriella
Lilly
Milla
Millie
Noelia
Noelle
Nelli
Philippa
Zoe
Julia
Elle
Connie

Julia ligger nog rätt bra till, det är första gången mannen faktiskt aktivt kommer med ett namnförslag och inte bara säger bu eller bä om mina och jag tycker också att det är fint så det kanske blir en Julia. :)
Jag tror det blir en Isabelle/Isabell hos oss, faktiskt min man som kommit med alla förslag hittills och Isabelle är vackert och passande.
 
Tjejnamn finns många fina :love:. Pojknamn var svårare tycker jag.

Freja (heter min dotter)
Helia (feminin variant av Helios)
Ofelia
Viola
Elise
Idun
Hilda
Jelina (släktnamn)

Alla namn under Freja hade vi som förslag ifall trean skulle varit en tös, vi fick en pojk och ja. Dom få namnen vi gillade på pojk tyckte inte den andra om så vart en kompromiss..xD
 
Min dotter heter Alva som jag hade som favoritförslag :)
Hon heter även Clara, och jag har också haft namn som Alice, Inez, Doris, Mathilda, Hilma, Viola mfl som idéer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
719
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Vi vill ha lite tips på ställen där man kan experimentera gärna passande 13 åring.
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: SaraXX
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·
Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp