Tips på fluffigt täcke

tornblomma

Trådstartare
Tänkte införskaffa ett nytt täcke och kravet är att det ska vara FLUFFIGT men inte alltför varmt. Vilka är era favoriter? :)
 
Tänkte införskaffa ett nytt täcke och kravet är att det ska vara FLUFFIGT men inte alltför varmt. Vilka är era favoriter? :)
Vet inte exakt vad mitt heter (och just det täcket finns förmodligen inte längre), men jag har ett duntäcke från IKEA som jag använder året om. Det är alltså åt det tunnare och svalare hållet.
 
Tänkte införskaffa ett nytt täcke och kravet är att det ska vara FLUFFIGT men inte alltför varmt. Vilka är era favoriter? :)

Jag ÄLSKAR mitt duntäcke från Jysk! Just det finns inte längre där men deras Marigold varm är motsvarande mitt. Dock drömmer jag om ett Daisy, det verkar fantastiskt! På sommaren har jag ett svalt duntäcke därifrån, motsvarande Marigold sval. Jag tycker inte man blir varm av duntäcken (även om jag växlar täcke med årstid) för det ventilerar så mycket bättre än syntet.

Deras Höie Downfeel är ok om man klarar tunga täcken... vilket jag inte gör. De hade ett underbart syntettäcke från Ajungilak förut men det är borttaget.
 
Jag har ett från Hemtex som jag är rätt säker på heter Camilla. Älskar det! Det är inte lika fluffigt nu efter två år, det ska sägas, men det är underbart och går smidigt att tvätta och få tillpuffat i torktumlaren :D
 
Tack för alla tips! Jag var inne på Hemtex idag och klämde och kände på lite täcken. Det jag tyckte kändes mysigast och ändå etiketterades som "svalt" var "Disa duntäcke". Det kostade 1 695:- vet inte om det är vettigt pris? Är lite rädd att det ändå ska bli för varmt. Jag har en liten lägenhet med sovloft så det är inte så kyligt här.
 
Tack för alla tips! Jag var inne på Hemtex idag och klämde och kände på lite täcken. Det jag tyckte kändes mysigast och ändå etiketterades som "svalt" var "Disa duntäcke". Det kostade 1 695:- vet inte om det är vettigt pris? Är lite rädd att det ändå ska bli för varmt. Jag har en liten lägenhet med sovloft så det är inte så kyligt här.

Det låter väldigt billigt om det innehåller mycket dun.
 
@tornblomma: Jag kollade upp det och det hade ju ok förhållande mellan dun/fjäder men eftersom det är ganska lätt (svalt) kommer det inte att bli jättefluffigt. Det finns liksom inte så mycket att fluffa :D Bärigheten var 8-10 och personligen vill jag gärna ha minst 10 :)
 
Jag skrev just precis ett inlägg om detta! :D
Är det hyfsat svalt?

Jag ser att det är ett svalt täcke, medan den modellen av Disa som jag har är medelvarmt. Men mitt är rätt svalt ändå tycker jag, har inte några problem att sova med det nu. I somras var det dock för varmt (men vilket täcke var inte för varmt då liksom 😅).
 
@tornblomma: Jag kollade upp det och det hade ju ok förhållande mellan dun/fjäder men eftersom det är ganska lätt (svalt) kommer det inte att bli jättefluffigt. Det finns liksom inte så mycket att fluffa :D Bärigheten var 8-10 och personligen vill jag gärna ha minst 10 :)

Intressant det där med bärigheten.
Tittade vidare på Hemtex, och där finns det ju modellen Wilma som finns både i medelvarmt och extra svalt, bärighet 10-12.
Det kanske kan vara något @tornblomma? Kände du på den modellen i butiken?
 
Tack för alla tips! Jag var inne på Hemtex idag och klämde och kände på lite täcken. Det jag tyckte kändes mysigast och ändå etiketterades som "svalt" var "Disa duntäcke". Det kostade 1 695:- vet inte om det är vettigt pris? Är lite rädd att det ändå ska bli för varmt. Jag har en liten lägenhet med sovloft så det är inte så kyligt här.
Alltså jag är beredd att gå ed på att det inte finns ett enda svalt duntäcke, om man är det minsta känslig för värme i sängen. Jag gav upp dun för typ 30 år sen, ALLT blir för varmt.

Nu har jag sidentäcke från Selma, deras lättaste och svalaste variant med gasväv. På sommaren är dock även det för varmt. Och vill du absolut ha fluff så är det inget bra val.
 
En liten notis: Om du inte har sängkläder från IKEA ska du inte ha täcke därifrån. Både deras sängkläder och täcken är 10 cm kortare än standard. Så det blir superstörigt om man har ett ikeatäcke och vanligt påslakan för då blir det dött tyg som bara slafsar. Och absolut ingen bra fluffkänsla :D Jag hittade ett mysigt täcke på Mio.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
922
Senast: Angel
·
Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 218
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp