Tips på foder att blanda mineral i (är speedibeet gott?)

soolayah

Trådstartare
Hej!
Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd på ämnet.

Har hittills blandat mineralerna med vatten i någon dl vetekli till smulpajskonsistens, som jag lagt i hinkarna på bädd av hackad lusern. Hästen vill dock inte äta upp allt längre så tänkte börja jaga efter något godare. 😅

Står kollektivt så vill inte ha något som fastnar i hinkarna (som det verkar göra för de som kör lusernpellets), utan det ska vara smidigt att stjälpa ur allt i krubban. Vill heller inte ha något som behöver blötläggas i en timme, utan helst ska det gå att röra ihop allt till serverbart skick direkt. I för blöta foder inbillar jag mig att mineralerna sjunker till botten (kvällshinken brukar blandas till på morgonen), så skulle också gärna ha något lite... degigare.

Funderade på att testa kwik-/speedibeet men undrar om det kanske inte är tillräckligt gott iom att det saknar melass? Någon med erfarenhet på smakligheten där?
 
Hej!
Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd på ämnet.

Har hittills blandat mineralerna med vatten i någon dl vetekli till smulpajskonsistens, som jag lagt i hinkarna på bädd av hackad lusern. Hästen vill dock inte äta upp allt längre så tänkte börja jaga efter något godare. 😅

Han är generellt ganska matglad och lättfödd annars, men tänker att sålänge det är gott spelar det ingen roll hur dyrt/näringstätt det är iom att det inte ska ges några mängder.

Står kollektivt så vill inte ha något som fastnar i hinkarna (som det verkar göra för de som kör lusernpellets), utan det ska vara smidigt att stjälpa ur allt i krubban. Vill heller inte ha något som behöver blötläggas i en timme, utan helst ska det gå att röra ihop allt till serverbart skick direkt. I för blöta foder inbillar jag mig att mineralerna sjunker till botten (kvällshinken brukar blandas till på morgonen), så skulle också gärna ha något lite... degigare.

Funderade på att testa kwik-/speedibeet men undrar om det kanske inte är tillräckligt gott iom att det saknar melass? Någon med erfarenhet på smakligheten där?
Jag har hört från många att det inte är så populärt, jag fodrade min ponny med det och han åt allt så det var inga problem där.

Speedi-beet har inte flera timmars blötläggningstid men det ska fortfarande svälla en stund så det är inte klart riktigt direkt.
 
Vad händer om du lägger mineralerna i lucernhacket?

Annars tycker jag lucernpellets är suveränt, men med så mkt vatten att det inte fastnar, samt att det behöver längre tid att svälla än "bara ge direkt"
 
Om hästen inte tycker att betfibrer är tillräckligt gott hade jag provat mash. Det finns vissa sorters mash (Krafft tex) där det räcker med 15 min blötläggning i varmt vatten (räkna 30 min i kallt). De flesta hästar tycker att det är väldigt gott.
 
Jag har hört från många att det inte är så populärt, jag fodrade min ponny med det och han åt allt så det var inga problem där.

Speedi-beet har inte flera timmars blötläggningstid men det ska fortfarande svälla en stund så det är inte klart riktigt direkt
Äschdå. Hästen är generellt ganska matglad men upplever själv mineraljoxet som rätt syrligt. 🤔

Jo, uppemot 10 min blötning tror jag att jag skulle kunna leva med!
 
Vad händer om du lägger mineralerna i lucernhacket?

Annars tycker jag lucernpellets är suveränt, men med så mkt vatten att det inte fastnar, samt att det behöver längre tid att svälla än "bara ge direkt"
Kan det funka tro? Känns som att det kanske är lite mycket mineral (typ dl, med ett par extra pulver) i förhållande till lusernmängden (ett par små nävar).
 
Jag har börjat blötlägga lucernhack, min häst tycker det är jättegott och det fastnar inte på hinken på samma sätt som lucernpellets gör. Jag ger lucernhack torrt på vissa måltider men blöter på kvällen för att blanda ner loppfrön 😊
 
Endel hästar älskar speedibeet/kwickbeet medans andra ratar den. Vanlig betfor går dock snabbare att få ätfärdigt än speedibet/kwickbeet men då är det ju mer socker i. Dock max 5% så inte speciellt mycket men är hästen sockerkänslig så är det till att räkna. Betfor är ätfärdigt på 5 minuter om man blandar med varmt vatten. Beroende på vad det är för mineraler så kan de dock sjunka till botten så att man behöver röra om innan servering.
 
Jag använder Pavo mash. Jättesmaskens tycker pålle och äter upp till sista smula. Dock måste det stå 15 minuter, jag gör i ordning innan jag borstar så är det klart sedan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp