Tips på fodersyst till pigg ponny?

ponnyhoppning

Trådstartare
Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär:
Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända foder alternativ )

Lunch:1,5 kg Hösilage
Middag : 1,5 kg Hösilage + 0,5 kg lusern hack ( pga det urusla göt vi har )
Kväll : 4dl torr betfor ( uppblött i vatten )
0,5 dl mineraler
2dl korn kross
1hg lucern hack
3kg Hösilage
Hon får betfor för både magen och lite energie. Mineraler för som tidigare nämnt höet. Korn kross pga att hon är så himla tanig och lite bukig.

Hon rids 6 dagar i veckan. I medelhåry till hårt arbete och den dagen hon vilar skritta hon endast avslappnat i ca 1h. Hon kan lätt bli het i galoppen i skogen ( men de e bara uppfostran ) men är fortfarande väldigt seg på banan och paddocken. Och det beror inte på lite variation i träningen då hon rid på banan endast 3 gånger i veckan. 143 hög , 15 år gammal , ska upp i tävlingskondition, ska tävlas ca 2 ggr i månaden. Lever i ett lite kallare klimat och hon blir lätt tittig. Väger ca 425 kg kanske. Fodret ska helst vara havrefritt då hon inte tål så höga mängder av det. Har funderar på granngårdens aktiv fiber ? Vill fortsätta med betfor då det e bra för magen och och gillar det. Ni bukisar kan det här och skulle uppskatta råd ☺
 
Finns det något som pekar mot att ponnyn fungerar dåligt på nuvarande foderstat? Vad är anledningen till att du vill ändra något?
Vill du ge mer mat kan du alltid öka såväl hösilagemängden som lusern och betfor, utan att få i den en gnutta extra havre.
 
Hur ser grovfoderanalysen ut och vilket energibehov har ponnyn? Får hon tillräckligt med protein med tanke på att hon är bukig?
 
Finns det något som pekar mot att ponnyn fungerar dåligt på nuvarande foderstat? Vad är anledningen till att du vill ändra något?
Vill du ge mer mat kan du alltid öka såväl hösilagemängden som lusern och betfor, utan att få i den en gnutta extra havre.

Jag vill ha henne piggare , utan att det sätter sig i huvudet. Och gärna att hon ska gå upp i vikt också.
 
Hur ser grovfoderanalysen ut och vilket energibehov har ponnyn? Får hon tillräckligt med protein med tanke på att hon är bukig?
Har inte skickat in en analys men alla i stallet ger lusern hack till deras hobby hästar som presterar mindre än min. Det räcker inte med kratfodret hon får nu utan hon går varken upp eller ner. Men hon får ju 1 kg lusern hack om dagen , eller ska jag ge så mycket hon äter ?
 
Har inte skickat in en analys men alla i stallet ger lusern hack till deras hobby hästar som presterar mindre än min. Det räcker inte med kratfodret hon får nu utan hon går varken upp eller ner. Men hon får ju 1 kg lusern hack om dagen , eller ska jag ge så mycket hon äter ?

Jag kan inte svara på hur mycket du ska ge av någonting eftersom det inte finns någon analys på grovfodret. Utan den så vet du inte vad som saknas. Du kan gissa och om du har tur så blir det bra och om du har otur så blir det inte bra.
Eftersom du skrev att ni hade uruselt hö så antog jag att det fanns en analys. :)
 
Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär:
Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända foder alternativ )

Lunch:1,5 kg Hösilage
Middag : 1,5 kg Hösilage + 0,5 kg lusern hack ( pga det urusla göt vi har )
Kväll : 4dl torr betfor ( uppblött i vatten )
0,5 dl mineraler
2dl korn kross
1hg lucern hack
3kg Hösilage
Hon får betfor för både magen och lite energie. Mineraler för som tidigare nämnt höet. Korn kross pga att hon är så himla tanig och lite bukig.

Hon rids 6 dagar i veckan. I medelhåry till hårt arbete och den dagen hon vilar skritta hon endast avslappnat i ca 1h. Hon kan lätt bli het i galoppen i skogen ( men de e bara uppfostran ) men är fortfarande väldigt seg på banan och paddocken. Och det beror inte på lite variation i träningen då hon rid på banan endast 3 gånger i veckan. 143 hög , 15 år gammal , ska upp i tävlingskondition, ska tävlas ca 2 ggr i månaden. Lever i ett lite kallare klimat och hon blir lätt tittig. Väger ca 425 kg kanske. Fodret ska helst vara havrefritt då hon inte tål så höga mängder av det. Har funderar på granngårdens aktiv fiber ? Vill fortsätta med betfor då det e bra för magen och och gillar det. Ni bukisar kan det här och skulle uppskatta råd ☺


Är hon avmaskad? Skicka in ett träckprov och kolla! :)

Annars rekommenderar jag Dodson&Horell Build Up Mix! :love:
 
Jag kan inte svara på hur mycket du ska ge av någonting eftersom det inte finns någon analys på grovfodret. Utan den så vet du inte vad som saknas. Du kan gissa och om du har tur så blir det bra och om du har otur så blir det inte bra.
Eftersom du skrev att ni hade uruselt hö så antog jag att det fanns en analys. :)
Tack ! Vi byter stall nästa vecka och vi får se om vi har samma hö leverantörer som här :)
 
Om din häst är 143 cm hög och väger 425 kg hur kan hon då vara tanig? Min ena häst är 150 cm hög och väger 400 kg. Hon är i perfekt hull. Skulle hon väga 425 kg hade hon vägt för mycket. Har du vägt hästen på våg? Mätt med viktmåttband? Eller gissar du?

Man kan inte fodra en häst till pigghet. Den måste du rida dig till. Räkna foderstat och se till att fylla hästens alla behov och då ifrån grovfoder i första hand och ge kraftfoder enbart i nödfall.
 
Om din häst är 143 cm hög och väger 425 kg hur kan hon då vara tanig? Min ena häst är 150 cm hög och väger 400 kg. Hon är i perfekt hull. Skulle hon väga 425 kg hade hon vägt för mycket. Har du vägt hästen på våg? Mätt med viktmåttband? Eller gissar du?

Man kan inte fodra en häst till pigghet. Den måste du rida dig till. Räkna foderstat och se till att fylla hästens alla behov och då ifrån grovfoder i första hand och ge kraftfoder enbart i nödfall.
Nej hon är viktbärande så gissar att hon väger lite mer. Men hon går knappt fram om hon endast får hö. Hon hade inte orkat att jobba så som hon gör idag. Och när jag jobbar henne ytterligare och hårdare så orkar hon inte riktig. Helt frisk annars.
 
Nej hon är viktbärande så gissar att hon väger lite mer. Men hon går knappt fram om hon endast får hö. Hon hade inte orkat att jobba så som hon gör idag. Och när jag jobbar henne ytterligare och hårdare så orkar hon inte riktig. Helt frisk annars.

Att en häst är viktbärande innebär inte att den väger mer.

Du kan inte fodra en häst till pigghet. Blir du själv piggare om du äter en extra macka (som du egentligen inte behöver) till varje mål? Nej och det blir inte hästen heller. Det som händer är att hästen går upp i vikt. Se till att fylla hästens behov så kommer hon orka. Travhästar som går travlopp klarar sig på grovfoder. De som kan behöva den extra gnistan som kraftfoder ger är hästar på elitnivå och då handlar det om precisions fodring i rätt tid för att maximera energin just exakt när hästen tävlar.

Eftersom du inte har någon analys kan du omöjligt veta hur du ska fylla hennes behov idag. Du måste ha en komplett analys och du måste räkna en foderstat så att du kan uppfylla hennes behov.
 
Var kan man hitta en bra analys ? Några extra bra märken eller bolag ? Vårat hö är uselt. Det e så blött så man kan vrida ur det som en disktrasa...
 
Var kan man hitta en bra analys ? Några extra bra märken eller bolag ? Vårat hö är uselt. Det e så blött så man kan vrida ur det som en disktrasa...

Googla på grovfoderanalys så hittar du vart du kan skicka in provet. Var noga med att både makro och mikromineraler analyseras. Var också väldigt noga när du tar ut provet som ska analyseras, en analys kan aldrig bli överensstämmande om provet inte tas på rätt sätt.

Är det verkligen hö? För ett hö som är så blött lär vara vidrigt mögligt och det ska inte fodras med, det är inte tjänligt foder. Det är inte ensilage/hösilage ni har? Att ensilage är blött gör det inte uselt.
 
Var kan man hitta en bra analys ? Några extra bra märken eller bolag ? Vårat hö är uselt. Det e så blött så man kan vrida ur det som en disktrasa...

Det där låter katastrof. Om det är så blött men hygieniskt bra så har du typ ingen torrsubstans alls utan fodrar din häst med nästan bara vatten. Mao på tok för få kilo grovfoder!

Som jämförelse är vårat hösilage denna vintern nästan hälften vatten och det är inte det minsta blött.
 
Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär:
Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända foder alternativ )

Lunch:1,5 kg Hösilage
Middag : 1,5 kg Hösilage + 0,5 kg lusern hack ( pga det urusla göt vi har )
Kväll : 4dl torr betfor ( uppblött i vatten )
0,5 dl mineraler
2dl korn kross
1hg lucern hack
3kg Hösilage
Hon får betfor för både magen och lite energie. Mineraler för som tidigare nämnt höet. Korn kross pga att hon är så himla tanig och lite bukig.

Hon rids 6 dagar i veckan. I medelhåry till hårt arbete och den dagen hon vilar skritta hon endast avslappnat i ca 1h. Hon kan lätt bli het i galoppen i skogen ( men de e bara uppfostran ) men är fortfarande väldigt seg på banan och paddocken. Och det beror inte på lite variation i träningen då hon rid på banan endast 3 gånger i veckan. 143 hög , 15 år gammal , ska upp i tävlingskondition, ska tävlas ca 2 ggr i månaden. Lever i ett lite kallare klimat och hon blir lätt tittig. Väger ca 425 kg kanske. Fodret ska helst vara havrefritt då hon inte tål så höga mängder av det. Har funderar på granngårdens aktiv fiber ? Vill fortsätta med betfor då det e bra för magen och och gillar det. Ni bukisar kan det här och skulle uppskatta råd ☺
När jag köpte min ponny för många år sen vägde hon nog runt 425. Hon är 146 och vi tyckte hon var musklad och fin. Hon fick mycket havre men var ändå seg - och tittig. Under årens lopp har vi lärt henne jobba korrekt (hon gick i någon slags hopdragen form förr, fast tävlade dressyr upp på nationell nivå). Hon väger numera ca 400, är 22 år och har oerhört mycket bättre energi i ridningen fastän hon bara får nån näve havrefri pellets. Hon blir inte trött på samma sätt heller för hon rör sig på ett mycket effektivare sätt. Så jag håller helt med @TinyWiny att det i första hand är hur man jobbar en häst som avgör hur energisk den är i ridningen. Dessutom är det enklare för en häst att arbeta om den inte är alltför biffig. Det som ofta uppfattas som muskler kan vara delvis fett.

Se till att du har koll på vad höet innehåller och ge sen så mycket hö ochså lite extra som möjligt är mitt råd.
 
Det där låter katastrof. Om det är så blött men hygieniskt bra så har du typ ingen torrsubstans alls utan fodrar din häst med nästan bara vatten. Mao på tok för få kilo grovfoder!

Som jämförelse är vårat hösilage denna vintern nästan hälften vatten och det är inte det minsta blött.

Ja herregud det tänkte jag inte ens på! Kg Ts/mål snurrade i min skalle av någon märklig anledning :crazy:
 
7 kg väldigt blött ensilage till ett djur i den storleken?! Inte konstigt att hästen inte orkar, den svälter ju.

Ta omgående en analys och justera torrsubstansen till rätt mängd, därefter kan du titta på vilka behov som inte är uppfyllda.

Under tiden hade jag erbjudit hästen fri tillgång på lusernhack, eftersom du dessutom skriver att ni misstänker att värdena är usla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 155
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 015
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! Båda mina hästar har fått fång och hämtar sig nu sakteliga. De står nu på mestadels halm och lite hö enligt vet.s rekommendation...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp