Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore så har jag anammat stora delar av det sättet att träna och utbilda sin häst och min häst har med bestämdhet sagt JA till det här nya sättet att rida, han blir bara arg om jag försöker rida honom på det mer "engelska sättet" med korta tyglar! Så jag har börjat sadla om från engelskt till att blanda in mycket westerninslag i vår ridning och det är inte lätt men hästen älskar det och jag har otroligt roligt. Kan tillägga att hästen är en unghäst som rids på sidepull och repgrimma eftersom han inte kan ha bett.

Nu till det jag vill ha tips på:
1.
Han är en häst som lätt går med skallen i vädret, både i hagen och då man rider/longerar (inga fysiska problem utan det är mer hans sätt) han är en arab med mycket hingst i sig och jag vet inte om det spelar in i hans hållning. Jag funderar nu på hur jag ska få honom att börja "tänka nedåt" så han jobbar mer rätt med sin kropp...när vi travar eller galopperar så är huvudet i vädret till stor del och jag vill få in ett nedåt-tänk utan en massa hjälptyglar? Han älskar att springa och tycker det är jätteroligt men han lyssnar fint på vikt och jag kan galoppera på lång tygel utan problem. När jag frågar "vanliga ridlärare" om tips så är svaret hela tiden INSPÄNNINGSTYGLAR men han har ju inte bett och jag vill inte ha inspänning på en unghäst, John tyckte inte heller jag skulle ha det. Har ni tips på bra övningar (både mark och rid)? När man ryggar så tippar han dock ned huvudet och har bra fokus på sin uppgift (ryggar på lång tygel) så då hamnar han mer rätt men så fort det är framåt så BLUPP åker huvudet upp och öronen framåt:laugh: Vi tränar mycket repövningar från marken och han kan sänka huvudet på kommando om man rör honom bakom öronen.

2.
Han vill han skjuta in bogen och felställa sig om man rider serpentin eller på volt (även vid longering), har ni tips på hur jag bättre formar honom så han jobbar mer rätt på böjt spår? Sätter nu ut koner som vi har som riktmärken då vi rider och försöker forma honom runt dem men bogen trillar gärna in och om man gör en volt tillbaka så trampar han gärna "runt bakdelen" med rak kropp istället för att forma sig efter ridvägen...skulle tro att jag kanske måste ha bättre koll på skänkeln och forma honom runt den. Detta har vi redan fått till till en del men jag tar gärna emot tips från er, kanske ni har någon övning som jag inte tänkt på...variation är ju alltid bra.

Och en urdum fråga som jag undrar över.
Han kan svänga om jag lägger tygeln mot hans hals men då blir det ju det här "rakställda" svängandet...hans framdel trampar runt bakdelen med kroppen rakställd....om man lär sin häst att svänga för en tygel mot halsen hur formar man dem då? Han är ingen stel häst utan ganska vig och smidig så jag tror det mer är tänket vi båda behöver jobba på. Han har också börjat kunna göra sidvärtes förflyttningar om jag lägger tygeln mot hans hals...

Ska försöka hitta en westerntränare att ta lektioner för eftersom det är en gång om året John Moore är här hehe..lite för sällan. Men jag tar gärna emot tips på övningar från er också. Jag vet ju hur jag ska göra om jag vill jobba engelskt men det här med nh och western känns mer rätt för både mig och hästen...en häst kan ju gå i form även på lång tygel så jag har lite svårt att sitta där och höra på det ständiga "korta-tygeln malandet" man jämt hör inom det engelska och köpa det....:love:

Som sagt, tips mottages gärna.
(Man är hästnörd då mannen är på krogen och man själv sitter i mjukisdress hemma och skriver på Buke haha)
Ha det så bra!
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Hej Nea!
Trevligt att du tycker om Johns sätt att träna. Själv tränar jag för honom 4 gånger per år och har gjort det de senaste tre åren, innan var det bara en eller två...

Några övningar som är mycket bra när det gäller sådant här är:

Stå still och böj hästen åt sidan genom att korta upp den inre tygeln och göra en liten cirkelrörelse utåt med handen (så hästen förstår vilket håll den ska böja huvudet) och lås fast din hand framför ditt lår. Hästen skall kunna stå böjd så utan tryck på tygeln, när den gör det släpp efter helt. Om hästen har svårt för att böja sin hals får du nöja dig med korta bitars böjning i början, för att sedan kräva mer och mer. Tänk på att länga yttertygel så att denna inte stoppar hästen. När hästen kan detta prövar du att inte släppa efter helt på tygeln efter böjning, utan stannar halvvägs och tar sedan till baka huvudet igen. Allt för att hästen inte ska förutsätta att den hela tiden får ta tillbaka huvudet och bli rak.

När detta fungerar bra har du en häst som följer tygeln, böjer sig i halsen och sänker huvudet. Han kan nämligen inte böja sig så och samtidigt ha huvudet i luften.

Nu kommer du till att gå från böjning åt ena hållet via "rakläge" till böjning åt andra hållet utan att han tar upp huvudet. Här kommer du att få lirka lite, men det är väl värt all tid det tar. Se till att du sätter en fast gräns att näsan får inte gå längre fram än du krävt. Var hård och konsekvent, men ge ordentlig eftergift så fort han gör rätt.

Sen kommer du till att sänka näsan vid stillastående utan att böja. Korta upp tyglarna, krama dem och be näsan gå innåt neråt. Han kommer säkert försöka backa eller hitta på en massa annat, men när han står still och sänker näsan, om så en bara en millimeter, ge eftergift = helt långa tyglar. Fortsätt med detta tills du kan placera huvudet var du vill och hästen sänker hals och huvud när du endast lyfter tygeländen.

De här övningarna kan du sedan fortsätta med i skritt trav osv.

För att få honom mjukare i sidorna rekomenderar jag "bananagame":banana:. Jag antar att han redan kan flytta undan rumpan från stillastående, annars får du börja med det. I bananagame rider du på en liten volt böjer hästen inåt och ber hästen flytta ut bakdelen så att hästen rör sig på fyra cirklar (alla ben på en egen cirkel). Du gör på samma sätt som när du flyttar bakdelen fast med rörelse framåt. Din häst kommer troligen vilja bli rak och stanna, men det är bara att jobba på. Vet du inte hur övningen ska utföras skrik till så ska jag försöka förklara.

Nu har jag skrivit aldeles för mycket, hoppas du förstår lite i alla fall.

John har förövrigt ingenting emot att få frågor via e-mail. Du kan skriva på svenska om du har jobbigt med engelskan, då hjälper Erika till att översätta.

Lycka till
Milschen
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Hej hopp!

Tack för ditt svar. Bananagame och övningen när han står still och man böjer honom (lateral flexion heter väl den) kan han ganska bra....det andra du pratade om att när han står still att man då placerar huvudet med tyglarna DET var däremot nytt och något att tänka på.
Eftersom han kan backa bara man berör honom på nosryggen med fingertopparna om jag då kramar tyglarna för att placera honom...kan han inte misstolka det som en ryggningsbegäran då?


Halsen och huvudet följer ofta med då vi rider på böjt spår, det är i regel bogen vi tappar.....bananagame kan vi på stillastående men att rida en cirkelbananagame på en liten volt ska vi prova...det låter som en lysande idé....så han kommer ihåg att han har en bakdel också :-) Du får gärna berätta utförligt hur jag bäst gör det så jag är säker på att jag fattat rätt.

Skickade en mailbomb till John för någon vecka sedan:D
Han är helt fantastisk, det är precis så jag vill jobba med min häst..

Berätta gärna mer idéer och långa svar gör inte något hehe jag är inte den som skriver kort själv heller!
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Det där med att blanda ihop ryggning och huvudpositionering hade jag också funderingar över förut, men efter diskusion med John om saken så fick jag det dementerat. Kommer inte ihåg svaret, men det har inte varit några problem för mina hästar att förstå skilnaden. När du rider och ska rygga är det ju alltid noga att du frågar först med säte, sedan skänkel och sist tygel. När du då använder tygeln så "bumpar" du med den, men för huvudpositionering har du konstant tryck. Eller inte konstant, utan ökande, men inget bumpande. Således ska hästen inte rygga så länge du inte sitter i backsäte.

Bananagame utförs aldrig stillastående. Vid stillastående flyttar man bara rumpan och centrerar allt kring inre frambenet, som står stilla.

Tyvärr har jag inte tid att skriva mer just nu, får fortsätta i morgon. Du får ursäkta eventuella stavfel etc, jag är lite blind för sådant...

/ Milschen
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Men vi fick göra en övning som hette bananagame och den var stillastående men jag hann bara börja med den övningen.....den påminde om lateral flexion men man har händerna annorlunda och skulle kolla mot hästens höft och om det behövdes trycka lite med benet så hästen klev undan med baken....detta skulle sedan vidareutvecklas förstod jag....men det vi skulle som steg 1 var att få hästen att kliva undan med baken och då skulle man ge total eftergift.....var detta försteget till ditt bananagame tro? För han ritade på tavlan de fyra cirklarna och förklarade men jag hann aldrig komma dit eftersom hästen ställde till det så han blev halt och fick avbryta. Eller är detta en annan övning jag rört ihop med det riktiga bananagame? Så kan det mycket väl vara.

Ha det bra och stavfel är helt ok, så petig ska man väl inte vara här på forumet:angel:
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

- Hitta en tränare som kan ridningens grunder bra och som kan hjälpa dig med dina funderingar kring att svänga och forma, på plats. Det är tusen gånger bättre än att bara få råd här. Jag såg att du letar, så jag hoppas att du hittar en bra tränare.

- Din häst är unghäst säger du? Ha inte för höga krav på den då. En unghäst är alltid en unghäst, oavsett ras och ridstil.

- Den lägre huvudhållningen kommer när hästen arbetar bakifrån, genom ryggen, i balans. Att försöka lära hästen att sänka huvudet, speciellt en unghäst, när den inte är i balans, skapar bara problem i framtiden. Det blir bara för syns skull. Samma sak om hästen kastar bogen inåt när du vill svänga - då känns den inte i balans. Den kanske inte orkar, helt enkelt?

Lycka till :)
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Jag håller inte med dig om att en unghäst inte ska lära sig att sänka huvudet. En häst som går med huvudet i vädret får en mycket kort överlinje vilket medför att ligamenten i hästens rygg, som ska bära upp ryttaren, inte sträcks ut. Detta leder till att hästen måste bära ryttaren med muskler och skelett som dessa inte är gjorda för. Jag propagerar inte för att hästen ska gå i någon extrem form, men den ska absolut inte springa omkring med huvudet i vädret. Vad jag förstod av Neas inlägg var att hästen utan problem kan gå i alla gångarter och bär sig utan stöd av ryttarens hand. Jag menar inte att ryttaren ska be hästens huvud att sänka sig och sedan hålla det där. Hästen ska själv lära sig att bära huvudet var ryttaren vill utan kraft från ryttarens hand. Vissa hästar bär sig naturligt med huvudet lågt, men många gör det inte och det måste därför läras in. Man ska absolut inte förväxla huvudets position med samling. Samling är något du kommer uppnå med en avslappnad häst som är mjuk, smidig och orkar bära sig. En väl utbildad häst ska kunna gå med nosen i backen och sätta under sig och vinkla sina bakben samtidigt. Den ska även kunna gå i en mycket hög form med lång överlinje. Tyvärr ser man däremot ofta hästar inom många disipliner som går i en hög form med kort överlinje, vilket ger en struttig gång utan ordentlig ryggverksamhet.

Om hästen som du föreslår inte orkar bära sig, vilket är mycket vanligt tar man givetvis de samlande och lösgörande övningarna i korta pass och skrittar mycket (med huvudet lågt på långa tyglar) där emellan. För mig består dessa övningar av bananagame, öppna, sluta, skänkelvikning, ryggning etc

Ledsen om jag kanske inte kan förklara mig så bra. Många tankar, men svårt att få ut dem i fingrarna...

/ Milschen
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Jag har inte skrivit att man inte ska lära hästen att den lägre formen är den bättre formen i de, för den unga hästen, uppbyggande momenten. Jag har inte heller skrivit nåt om att den höga stjärnkikarformen är rätt för en unghäst heller.
Jag ville lyfta fram att man bör börja från rätt håll.

En häst som går med för fel läge i bog-hals-nacke och som dessutom skjuter bogen inåt i svängarna är i mina ögon inte balanserad, rakställd och stark nog för övningen. Om det är den fysiska styrkan i kroppen eller styrkan i kunskapen, utbildningen, som fattas, ja, det är svårt att veta så här över nätet.
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Två koner (eller hinkar) ca 1,5-2 m från varandra. Börja gå runt den ena konen (så nära som hästen klarar) lös lång yttertygel (men den kan behöva korrigera utsidan), lång lös innertygel som kana behöva lyftas för att ge hästen impuls att sänka huvud mot marken. Börja gå i denna lilla cirkel, lungt och fint och be hästen att något varv flytta in rumpan (sluta) och något varv flytta in framdelen (där får du kontroll på yttre bogen) Lämna cirkeln och räta ut ibland så det inte blir för jobbigt, byt kon ibland så att hästen får träning även i andra varvet. Målet är att hästen ska söka sig framåt neråt, gärna med mulen nästan i marken och bekvämt bli kvar där samtidigt som man kan påverka fram - eller bakdel var för sig. Allt får gärna gå sakta och lite segt. Bra övning som funkar för de flesta efter ett tag.
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Hej!

Jag vill bara förtydliga att jag inte alls begär av honom att han ska gå i form, han är ung och det är för tidigt att begära det av honom. Jag är inte grön på hästar och ridning i sig utan mer på hur ni westernryttare tränar och hur ni skulle lösa och träna detta:laugh:....jag gillar ert sätt och ska lära mig så mycket jag kan av det. Det jag eftersträvar är att han ända ska kunna tänka lite nedåt och länga överlinjen så han inte bygger upp världens hjorthals och får ryggproblem. Araben är en ras som ofta har svansen som ett spjut i vädret, raser som jämt br svansen högt tenderar att bära sitt huvud högt (har jag fått lära mig) och på honom stämmer det. Han showar mycket i hagen med svans och huvud rakt upp och när man rider så är han gärna stjärnkikare....mycket tror jag har att göra med att han är ung och hästar justerar sitt synfält med att höja och sänka huvudet. Rider vi längs en grusväg så är det skallen rakt i vädret, öronen framåt och mycket är nog det att han tycker det är så roligt och verkligen vill SE allt och inte missa något så jag tror att lite kommer minska då han inte känner att han måste ha koll på allt. I ridhuset så är han inte fullt lika stjärnkikare.... det är helt rätt som du skriver att man inte ska begära att en unghäst ska gå i form, så är det inom både dressyr och western.....en unghäst orkar i regel inte bära sig i form men man kan begära att den ska jobba lite nedåt i en unghästform om så bara för en liten stund....all träning ska ju anpassas efter hästen. Problemet är också att jag har en häst med mycket krut i så han tycker det är MYCKET roligare att galoppera runt ridhuset så att spånet sprutar än att göra (enligt honom) fjantiga konövningar. Jobbar honom mycket från marken i några akademiska övningar där jag ber honom sänka huvudet och ställa sig i bogen och nacken och några steg i skritt hålla den formen innan vi stannar och han får beröm om han gjort rätt...detta sker helt utan instpänning och bara i grimma eller ridkapson...

Ville bara ha detta sagt så ingen tror att jag är ute efter att han ska gå i form och göra flytande skänkelvikning:D

Nu har han stått en del i och med att han haft en skada men han är fullt frisk nu och jag ska låta honom bränna ur sig lite energi och se om han är mera med på noterna och använda det där smarta huvudet han har om det kryper mindre under skinnet.

Jag är så taksam för alla era tips, det är jätteroligt att läsa.

Koner är jättebra att jobba med och ha som riktmärken....och markarbete är ju heller aldrig fel.

:bump:
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Tack, ska absolut testa!
 
Sv: Tips på formande övningar och att få hästen attkomma ned med huvudet

Du är helt innepå rätt spår där....det är precis sådär jag tänker också!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp