Tips på frukost

tuaphua

Trådstartare
Jag känner mig så himla less på all frukost och vill ha ngt nytt.
Bombardera mig gärna med tips!
Jag äter det mesta. Även om jag försöker undvika mjölkprodukter normalt äter det absolut ibland.

Så tipsa om allt möjligt; lätt, tungt, varm, kallt, snabbt, längre tid att fixa etc.

Vad äter ni? Vad vill ni äta?
 
Bra tråd :) Jag har slutat äta mjölkprodukter vilket är en kamp för en som lever på fil/yoghurt och smoothies med (mjölk-)proteinpulver :angel:
Havrebaserade ersättningsprodukterna har visat sig inte funka så bra för min mage tyvärr, så jag måste hitta nåt annat. Kan under inga omständigheter äta tungt direkt på morgonen så gröt går fetbort.

Jag gjorde förra veckan chiapudding kvällen före och hade med mig till jobbet. Det är ju enkelt, måste bara kommas ihåg innan. Overnight oats samma sak (har ej orkat prova ännu).
Nån gång när jag är ambitiös och gör en smoothie på frysta bär, fryst banan, nån växtmjölk och ingefära. Inte lika matigt som med proteinpulver eller kvarg dock. Jag brukar ha i solrosfrön så det blir nåt att tugga på.
Är jag inte så hungrig äter jag ett kokt ägg och en avokado.
 
Jag har ätit mycket ris till frukost på sistone (kallt alltså: brukar koka en stor omgång och ha i kylskåpet till snabba wraps etc.). Ris, skivad mango, lite avokado och citron. Ibland ris, keso, solrosfrön, hackad gurka. Det låter kanske som lunchmat i svenska öron men dem gånger jag har tillbringat längre tid i Asien har det alltid blivit risfrukostar. Bra om man försöker hålla glutenintaget något begränsat och i alla fall jag är mätt till lunchdags (gröt och jag är hungrig efter två timmar).
Annars är Fage med Bear Naked granola i maple pecan en klassiker.
 
Helst inget alls men magen är gladast när jag kör ”overnight oats” med 1dl havregryn, 1/2dl proteinpulver (tyngre kasein vaniljdrömmar oftast), ca 2,5dl mjölk av valfri sort, just nu rostad mandel, kan behövas mer pga proteinpulvret.

Men jag kan inte med kall gröt så jag värmer i micron innan jag äter.
 
Jag är urtråkig och äter rostad macka med ost varje morgon. Av någon anledning tröttnar jag inte på det. Piffar ibland upp det med skivad gurka.

Har tidigare testat overnight oats (jag vill tycka om det men har tyvärr svårt för gröt i alla former) och äggröra (gillar varm mat på morgonen men står mig inte så bra på enbart protein). Är en person som absolut kan äta gårdagens middagsrester till frukost och gör det ibland på helger.
 
Jag äter gärna bröd jag gjort själv, med nötter och/eller russin, morot,fil i.
Jag vill kunna äta sakta på frukosten och tugga relativt mycket.
På har jag oftast bara majonäs.

Jag går upp runt 06-06.30 men äter inte frukost förens 9 tiden :)
 
Jag äter i princip alltid neutral müsli, frysta blåbär, linfrön och havremjölk till frukost. Inbillar mig att jag behöver blåbär för att må bra..
 
Grekisk yoghurt med torkade aprikoser, valnötter och honung är riktigt gott!

På helgerna varierar vi ofta mellan pannkakor, våfflor, scones och annat som tar lite längre tid att fixa.
 
Jag är ganska tråkig och morgontrött. Får inte vara krångligt. Så det blir filmjölk med russin eller havrefras.
 
Brukar äta Kefir hallonsmak med Eat naturals granola, bästa kombon :d Snabbt och enkelt. På helgerna brukar det blir något gott bröd med olika pålägg.
 
Jag äter pannkaka gjord på två ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn, en halv dl mjölk och lite salt. Jag toppar pannkakan med blåbär.
 
Jag älskar pannkakor till frukost 😍 eller scones, äggröra och bacon.

Men brukar oftare bli lite kvarg med tråkig müsli eller keso med skivad banan. Idag åt jag en knäckemacka med keso och kokt ägg på.
 
Hemma hos oss är standardfrukosten en smoothie (spenat eller blåbär), en kopp kaffe och en banan med jordnötssmör. Eller knäckemacka med avokado. På helgerna ofta scrambled eggs på toast med lite grönsaker till.
 
Jag känner mig så himla less på all frukost och vill ha ngt nytt.
Bombardera mig gärna med tips!
Jag äter det mesta. Även om jag försöker undvika mjölkprodukter normalt äter det absolut ibland.

Så tipsa om allt möjligt; lätt, tungt, varm, kallt, snabbt, längre tid att fixa etc.

Vad äter ni? Vad vill ni äta?
Något som är jättegott är att rosta överblivna belgiska våfflor i brödrosten (påminner mycket om amerikanska eggo-våfflor). Äts sedan med valfritt tillbehör. Smör, sirap, sylt....eller vad man nu gillar :) !
Annars är ju amerikanska pannkakor och scones också supergott. Eller varför inte äggröra på toast? :d :d :d
 
Jag kokar havregrynsgröt så lös att den kan ätas utan mjölk. Rör ner tärnat äpple (ett stort/två små) + malen kanel.
Kan varieras med päron + malen ingefära. Vill man ha äpplet mjukt lägger man i det tidigare.
 
Jag äter frukt (äpple, banan eller persika/nektarin) eller bär (jordgubbar främst, ibland hallon) efter säsong tillsammans med mandelmjölk och någon typ av granola eller müsli. Blir lite trött på det under vintern när det inte är säsong för någon rolig frukt eller bär, men det funkar och så blir det extra gott när säsongen kommer igen :)
 
Jag lessnade överlag på frukost för nån vecka sedan, då köpte jag Icas chrunchy med jordgubbar och yoghurt (som jag annars tycker känns för onyttig och obillig). Det gjorde att matlusten kom tillbaka, den är verkligen god:D
 
Havregrynsgröt varje morgon, blandar fina och grova flingor 50/50 och varvar med sylterna, mest hallon och jordgubb eftersom jag odlar det själv. Kring jul blir det dock risgrynsgröt istället, och på sommaren grova mackor (Da Carla's fröbröd! nom!) med mycket grönsaker, groddar, gurka etc.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 206
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 855
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp