Tips på galoppträning (jättesvår i ena varvet)

BelliBoyAndBlossom

Trådstartare
Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga ändrade familjeförhållanden hos fodervärden och har ridits ganska sparsamt (2 ggr i veckan) i sommar. Nu har hon börjat sättas igång igen och jag behöver tips på hur jag ska göra/träna för att stärka henne. Speciellt har hon svårt för galoppen i högra varvet. Vä galopp går med lite jobb att hålla igång ex på volt, men hö varv har hon svårt för både fattningen och väldigt svårt galoppera på volt. Just för att det är svårt för henne så ”springer hon iväg” i galoppen, men vill såklart att hon ska kunna bära upp sig och galoppera samlat och inte rusa iväg. Vi jobbar just nu med att få upp hennes kondition och muskla upp henne men tar emot alla tips :) tack på förhand!
 
Jag hade tränat korta sekvenser, saktat av när hästen börjar bli obalanserad och fattat ny galopp när man samlat ihop den igen. Så den aldrig behöver tappa balansen och bli springig.

Ut i skogen och stärk galoppen där.

En välbalanserad ryttare som kan hjälpa den utan att störa den.

Tömkörning.

Ge det tid!
 
Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga ändrade familjeförhållanden hos fodervärden och har ridits ganska sparsamt (2 ggr i veckan) i sommar. Nu har hon börjat sättas igång igen och jag behöver tips på hur jag ska göra/träna för att stärka henne. Speciellt har hon svårt för galoppen i högra varvet. Vä galopp går med lite jobb att hålla igång ex på volt, men hö varv har hon svårt för både fattningen och väldigt svårt galoppera på volt. Just för att det är svårt för henne så ”springer hon iväg” i galoppen, men vill såklart att hon ska kunna bära upp sig och galoppera samlat och inte rusa iväg. Vi jobbar just nu med att få upp hennes kondition och muskla upp henne men tar emot alla tips :) tack på förhand!
Jag skulle rida mycket fattningar och korta sträckor, sakta av innan det blir jobbigt för henne. Gör mycket fattningar från skritt om möjligt, det är extra stärkande! Belöna när hon tar fattningen och när du ska sakta av, så det blir positivt och hon verkligen försöker göra det så bra som möjligt. Något som är bra för att stärka överlag är ju powerwalk på långa tyglar samt klättring där du gör halt på väg nedför backen. Lycka till! :)
 
Jag skulle rida mycket fattningar och korta sträckor, sakta av innan det blir jobbigt för henne. Gör mycket fattningar från skritt om möjligt, det är extra stärkande! Belöna när hon tar fattningen och när du ska sakta av, så det blir positivt och hon verkligen försöker göra det så bra som möjligt. Något som är bra för att stärka överlag är ju powerwalk på långa tyglar samt klättring där du gör halt på väg nedför backen. Lycka till! :)
Vill du utveckla vad du tänker att den snabba skritten ska bidra med?
 
Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga ändrade familjeförhållanden hos fodervärden och har ridits ganska sparsamt (2 ggr i veckan) i sommar. Nu har hon börjat sättas igång igen och jag behöver tips på hur jag ska göra/träna för att stärka henne. Speciellt har hon svårt för galoppen i högra varvet. Vä galopp går med lite jobb att hålla igång ex på volt, men hö varv har hon svårt för både fattningen och väldigt svårt galoppera på volt. Just för att det är svårt för henne så ”springer hon iväg” i galoppen, men vill såklart att hon ska kunna bära upp sig och galoppera samlat och inte rusa iväg. Vi jobbar just nu med att få upp hennes kondition och muskla upp henne men tar emot alla tips :) tack på förhand!
Kiropraktor!
 
Förutom de tips du redan fått funderar jag om hästen är ordentligt lösgjord innan fattningen? Om inte hade jag börjat där så hästen får bra förutsättningar för att fatta rätt galopp. Sen korta fattningar och tillbaka till balans innan nästa fattning, givetvis massor av beröm när det blir rätt.

Under förutsättning att hästen är fysiskt frisk såklart!
 

Liknande trådar

Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 089
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 795
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: Hedinn
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 553
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp