Bukefalos 28 år!

Tips på hingst :)

N

Najja

Ska betäcka mitt sto i år så nu vill jag ha tips på hingstar inom rimliga priser..

Mitt sto är en Svensk Ridponny e: Coosheen Finbarr..
Hon är ca 145-148cm i mkh.

BILDER


Jag vill att avkomman blir D-ponny eller häst.


Elphins Roquefort RP 174 är väldigt fin och jag funderar starkt på honom till min lilla tjej :)
 
Sv: Tips på hingst :)

Ingen som kan tipsa om en hingst till mitt sto? :)
 
Sv: Tips på hingst :)

Lite svårt att tipsa med så lite information.

Vill du ha ett föl som är inriktat mot hopp eller gångarter ?
Är ditt sto bedömt ngn gång så du vet de exteriöra styrkorna/svagheterna ?
 
Sv: Tips på hingst :)

På en av bilderna så har hon ju massa rosetter på sig så jag antar att hon har blivit bedömd? Kanske som 2åring? Kan du inte dela med dig av den kritiken och poängen ni fick vid den bedömningen? Om du berättar mer om din ponny och vad du vill att avkomman ska göra i framtiden så blir det lättare att komma med förslag.
 
Sv: Tips på hingst :)

Jo, hon fick ju rosetter på premieringen som 2-åring. (2:a)

Jag vill ha en framtida dressyrhäst :)
 
Sv: Tips på hingst :)

Fast det fungerar inte riktigt så på en premiering/utställning. Blå/Gul rosett=guldbelönad, blå rosett=silverbelönad och gul rosett= brons.
Sedan kan det vara många hästar i samma klass som fått guld och därmed har en blå/gul rosett utan att för den delen vara klassens vinnare.
Din ponny kan för all del blivit klassens två men det säger inte så mycket om hur ponnyn är för det. Det intressanta är vad hon fick för kritik och poäng.
Även stam kan ge en vink om vad man letar efter. Om du inte dela med dig av det så är det svårt att hjälpa dig.
 
Sv: Tips på hingst :)

Typ 7
HHB 7
Ben 8
Skritt 7
Trav 6
Summa 35

Kritiken var att hon var seg och att hon "snubblade" en gång (men det var en sten hon trampade på).. Att hon var seg var p.g.a att dom hade sagt att vi skulle vara där vid 8 på morgonen och så visade det sig att vi startade kl. 15.00 och då var jag ju tvungen att gå runt med henne hela tiden då det inte fanns ledig box..

Den jäkla missen gjorde henne inte rättvis på bedömningen men jag blev nöjd ändå :)

Sen så är ju hon är riktigt bitch också :p

Hennes bror ET Bonfire Breeze tävlas framgångsrikt i dressyr och har många segrar och placeringar i FEI-klasser :)


Hon är e: Coosheen Finbarr u: Bonika ue: King's Bonus xx
 
Sv: Tips på hingst :)

Jag tror absolut Elphins Roquefort kan fungera på henne.

Om man vill ha en äldre hingst som lämnat lite avkommor så hade jag tittat på Top Nonstop RP158. Såg honom i fjol och tyckte han såg väldigt trevlig ut.

Om du vill köra vidare på connemaraspåret så har du lite samma blodslinjer i Brolötens Grafit som i ET Bonfire Breeze. Grafit har Lambay Inver som far och Bonfire Breeze har Lambay Inver som farmorsfar. Han finns på semin.

Och appropå visnings resultatet så är det bara att ta nya tag. Även om förutsättningarna för att visa henne från sin bästa sida var helt katastrof så var det kanske bra miljöträning.
 
Sv: Tips på hingst :)

Vi har ju Top Nordpol också, superfin hingst med bra skalle och bra spermakvalité dessutom.

Så har du ju Likstahöjdens Komet i Värmland på naturlig.
 
Sv: Tips på hingst :)

Tack för era svar :)

Top Nordpol - Är väldigt intressant

Likstahöjdens Komet - Fin häst som jag även haft kontakt med IRL

Brolötens Grafit - Är väldigt intressant


Men jag vill gärna veta mer om Broslötens Grafit..


Jag tycker att det här kommer bli ett svårt val.
 
Sv: Tips på hingst :)

Jag har själv hanterat och tagit hand om Brolötens Grafit när han bodde hos sina uppfödare.

En mycket trevlig hingst, tävlat internationell dressyr.

Men han finns väl bara på fryst semin?
 
Sv: Tips på hingst :)

Googla på Brolötens Grafit så kommer det upp massor av info.

Och jag glömde säga att han bara finns på fryst för han är död.

Jag har också ett ridponnysto med mycket connemarablod som jag ska välja hingst till i år. Kan inte heller bestämma mig!
 
Sv: Tips på hingst :)

Men fryst spelar väl ingen roll?

---

Okej.. Connemara är fina hästar. Vad har du för sto då?
Vad är det mer för raser i henne?

---

Om det blir Brolötens Grafit, vart reggar jag avkomman o.s.v??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på hingst :)

Jag kan ju tillägga att om jag var ute efter att hitta en hingst som gångartsförbättrare så hade
jag faktiskt valt en ridponnyhingst framför en connemara hingst.
 
Sv: Tips på hingst :)

Jag kan ju tillägga att om jag var ute efter att hitta en hingst som gångartsförbättrare så hade
jag faktiskt valt en ridponnyhingst framför en connemara hingst.

Okej.. Har du något tips på en bra hingst då?
Och varför hade du valt ridponnyhingst istället för connemarahingst?
 
Sv: Tips på hingst :)

Det känns svårt att rekommendera en hingst till ditt sto, hon har inte fått så jättebra poäng så enligt dom poängen är det
väldigt mycket som måste förbättras, och så har hon väl inga meriter än då hon är tre år.

Vad är det som inte måste förbättras hos stoet och vad vill du att avkomman ska vara bättre på än stoet?
 
Sv: Tips på hingst :)

Jag tycker att du i första hand ska kolla på hingstar som bor i närheten av dig och som betäcker naturligt!

Seminhingstar, speciellt fryst, blir fort väldigt dyrt och chansen att stoet blir dräktigt är mindre (marginellt men ändock).

Lycka till!
 
Sv: Tips på hingst :)

Jag vill ju att avkomman ska få bra gångarter.

Är Likstahöjdens Komet något kanske?

Han står bara 7 mil från mig :)
Men passar han? Vad tycker ni om honom?

Kanske någon här kan tipsa om fler hingstar i Värmland?

---
Btw, rasen är inte så viktig.. Jag vill bara att det ska vara en bra hingst eftersom att avkomman ej ska användas i avel utan endast tävling.

Ändring när det gäller betäckningen: Storleken är inte heller viktig. Dock minst B-ponny..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 361
Senast: Narcissa
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp