Tips på hingstval till Islandssto

Wyssla

Trådstartare
Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som 3-åring, alltså till våren/sommaren 2013 och jag behöver ni tips på olika tänkbara hingstar som kan passa henne.

Mitt sto är alltså född 2010 och är efter hingsten Gyrdir frá Árbakka . Mamman är importerad från Island. Mamman är avelssto och familjehäst. Pappan är efter mina sökningar på Google, en hingst som lämnar avkommor med trevligt lynne - bra familjehästar! Freyja, som mitt sto heter är en jättesnäll liten tjej. Något grov i modellen! Cirka 135 cm hög. Väljer tölt oftare än trav i hagen. Naturtöltare? 4-gångare.

Jag skulle helst av allt vilja ha en 5-gångare i avkomman men storleksmässigt tycker jag Freyja ligger bra. Vill helst inte ha en avkomma över 140 cm. Färg spelar ingen roll men Freyja är skäck så hingstens färg måste kunna läggas på skäckfärg. Familjehäst-hingst eller tävlingshingst, det kvittar. I dagsläget är jag inte intresserad av tävling och för mig är temperamentet och lättheten för gångarterna det allra viktigaste.

Hingstarna ni tipsar om bör finnas i Småland eller alternativt i Skåne eller Blekinge.

Tacksam för alla tips!

:laugh:

812010_5084f042e087c322dd3ffe1d.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hingstval till Islandssto

Har inget att tillföra om val av hingst men vill bara påpeka att det inte spelar någon roll att ditt sto är skäck (tobiano) för val av hingst. Tobiano är inte dödligt eller skadligt i vare sig enkel eller dubbel uppsättning. Hos islandshästar är det bara silver som man behöver oroa sig för.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hingstval till Islandssto

Att hästen är skäck kvittar. Det är silver på silver som kan ge ögondefekter. Men i dagsläget skulle jag inte avla alls, det finns massa fölisar till kanonpris.
 
Sv: Tips på hingstval till Islandssto

Att hästen är skäck kvittar. Det är silver på silver som kan ge ögondefekter. Men i dagsläget skulle jag inte avla alls, det finns massa fölisar till kanonpris.

Kan bara hålla med.
Jag tycker att saluannonser är alldeles för roliga.
Med tanke på att språngavgiften gällande klass 1 hingst ligger runt tio tusen och fölen annonseras vaccinerade, chippade, med pass et c för ner mot 12000kr säger en hel del om marknaden.
Det annonseras också ut fyra-femåringar för knappt tjugo tusen.
 
Sv: Tips på hingstval till Islandssto

Om du kan tänka dig en större hingst så tror jag Gustur från Ljunghem passar bra till ditt sto. Femgångshingst med lätt för gångarterna och mycket gott lynne. Fux, ger med ditt sto troligen brun/brunskäck. Västergötland.
Álmur frá Lækjamóti är en svart femgånghingst som även han har mycket gott lynne. Norra Skåne.
I Småland finns svarta femgångshingstarna Kristall frá Búlandi (som har skäckanlag) och Mars frá Feti.
 
Sv: Tips på hingstval till Islandssto

Just i dags läget finns det väldigt mycket unghästar och en fantastisk marknad för köparen!

Uppmanar dig därför bara att avla om du tänkt behålla fölet som din egna ridhäst, om du tycker väldigt mycket om stoet och vill ha någon just efter henne.

Finns väldigt många fina hingstar just nu! :) Kraftur fra Bringu är jag själv svag för..
Annars kanske dessa kan passa? Kynnir fra Feti, Oliver fra Kvistum, Orion från Stav (har själv ridit på denna hingst och tycker han är fantastiskt fin och trevlig!), Gneisti från Lermansbo (har även ridit på denna hingst, -även han mycket trevlig och rolig ridhäst!, kan även ge lite "roligare" färger, då han har både isabell och black anlag), Isar fra Keldudal,
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: Gimlan
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 010
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp