Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Charlottee

Trådstartare
Hej!

I vår ska mitt halvblods sto betäckas, om allt går väl blir det hennes första avkomma.. Spännande!:laugh:

Nu vill jag ha lite förslag på dressyr hingst av er!:p

Stoet är 2001:a Sack-Flamingo
Hon är stor (1,70) och har mkt massa men ändå av god typ.
Fina gångarter i främst skritt och trav men jag önskar en bättre galopp hos avkomman. Hon har ett gott temperament!

Huvud bild
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphoto..._229098226343_563156343_3297309_6005028_n.jpg

Hel bil
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphoto..._229103171343_563156343_3297326_7005974_n.jpg

Önskar en lätt och ädel hingst, högställd och gärna lite nerv men ej för mkt. Helst av mindre storlek än stoet.
Svensk eller utländsk spelar ingen roll.
Bra fertilitet.
God galopp.
Ej för kort rygg!

Psst! Ett litet plus om hingsten har vita tecken huvud parti då stoet har en pyyyttteeellliiiten stjärn endast. Men absolut inget krav.:angel::o;)

Så nu, in med förslag kära bukare!:banana::banana:
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Ditt sto har en väldigt fin stam och hon har rätt fins siffror från treårs förutom då på galoppen. Hon har två syskon e Weltman som båda är bedömda som klassI dressyrhästar med 47p på treårs.

Eftersom jag har lite dålig fantasi så säger jag Damino SD. Han borde förbättra hhb och gångarterna. Nackdelen är väl att han är stor och verkar lämna stort. Men på uppsidan är att han verkar lämna mycket vitt;).
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Vi väntar ett Damino föl i stallet snart!;) Men som du säger, han är rätt stor. Iaf har jag fått den uppfattningen!

Stoet har en bättre galopp idag en på 3 års, hon hade inte vuxit klart och var lite överbyggd. Dels var hon spänd och kunde inte röra sig alls berättade uppfödaren! Det var ju så mkt att titta på?:p:D

Men ja, helt klart är det den gångart jag vill förbättra. Skulle tippa på att den är av 7:a mässig kvalitet idag.

Tack för ditt svar!:)
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Ditt sto har en väldigt fin stam och hon har rätt fins siffror från treårs förutom då på galoppen. Hon har två syskon e Weltman som båda är bedömda som klassI dressyrhästar med 47p på treårs.

Eftersom jag har lite dålig fantasi så säger jag Damino SD. Han borde förbättra hhb och gångarterna. Nackdelen är väl att han är stor och verkar lämna stort. Men på uppsidan är att han verkar lämna mycket vitt;).

Psst! De syskonen fick diplom, mitt sto klass 1.;)
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Varför inte Kennedy, lite mindre, höga ben lyft, lite mer go i.
De avkommor jag har sett, har en vansinnig typ, och utstrålning.:laugh:
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Don Primero ligger högst av alla hingstar i galopp-blup och ger dessutom ofta mindre avkommor. Hur hans fertilitet ser ut idag vet jag inte. Jag tycker att det är en hingst som verkligen ska användas medan han lever och att vi ska vara glada som har en så fantastiskt hingst i vårt land.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

En annan som jag är helt kär i är De Noir!!
Svart, bläs, vita ben (kan det bli bättre:angel:) och framför allt så är han inte så stor och ganska ädel (iaf på bild)

Har kollat på honom till mitt Cortez sto som jag vill lätta upp lite i typen
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Don Primero ligger högst av alla hingstar i galopp-blup och ger dessutom ofta mindre avkommor. Hur hans fertilitet ser ut idag vet jag inte. Jag tycker att det är en hingst som verkligen ska användas medan han lever och att vi ska vara glada som har en så fantastiskt hingst i vårt land.

Det är en jättefin hingst! Men helt ärligt är jag lite rädd för attd et blir lågställdt. Han verkar ge något lågställda avkommor och ibland inte så kul typ?

Tror inte han är rätt för mitt sto :)
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

En annan som jag är helt kär i är De Noir!!
Svart, bläs, vita ben (kan det bli bättre:angel:) och framför allt så är han inte så stor och ganska ädel (iaf på bild)

Har kollat på honom till mitt Cortez sto som jag vill lätta upp lite i typen

Kul att du nämner honom då jag har ett extra öga på honom och Skovens Rafael..

Visst är han vacker!!:love:

Men hur är temperamentet? Någon som har en avkomma?
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Vad kul att ni väntar ett Daminoföl! (Det gör jag också:p). Vad är det för mamma till den?

Eftersom Weltmanungarna blivit så lyckade kanske du ska titta på hingstar med samma linje som honom? Hingstar med lite Weltmeyerblod kan du hitta lite överallt, gärna i kombination med fullblod också.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Vad kul att ni väntar ett Daminoföl! (Det gör jag också:p). Vad är det för mamma till den?

Eftersom Weltmanungarna blivit så lyckade kanske du ska titta på hingstar med samma linje som honom? Hingstar med lite Weltmeyerblod kan du hitta lite överallt, gärna i kombination med fullblod också.

Alltså inte min häst utan den står i samma stall, bara så det inte blir några missförstånd.:p

Det stoet är efter Bellini. Vad har du för sto?

Jo jag tänkte på det men är inte så mkt för Weltman själv, men andra hingstar med det blodet kan man ju titta på som du säger.
Mitt sto har även en helsyster (äldre) som blev diplom och ytterligare 2 syskon efter Bocelli, dessa två är 1 år respektive 3 om jag inte minns fel. Tänkte på Bocelli med, men är lite rädd för bernstein där, och Bocelli har även han storlek.

:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Mitt sto är e Quite Easy-Tabac, så det blir en spännande blodskombo.

Jag är helt säker på att det finns folk här på buke som har koll på hingstar med Weltmeyer-xx blod. Spana förresten på JJ Rayban nu under bruks-han ser toppen ut! Där finns Weltmeyer i redje led, liksom Lauries Crusador xx.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Mitt sto är e Quite Easy-Tabac, så det blir en spännande blodskombo.

Jag är helt säker på att det finns folk här på buke som har koll på hingstar med Weltmeyer-xx blod. Spana förresten på JJ Rayban nu under bruks-han ser toppen ut! Där finns Weltmeyer i redje led, liksom Lauries Crusador xx.

Tack ska spana på honom!

Ja det blir spännande och se vad det blir för liten en, när är fölningen beräknad?:d

Lauries Crusador xx blod gillar jag!:love::bow:
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Min är beräknad till 5/6 så det är ett tag till. Finns bild på henne i bildtråden på avelsgnägg:).

Blue Hors Lodestar är e Lauries Crusador xx- Weltmeyer. Men han skulle nog stå i Norge i år tror jag mig ha hört...
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Kanske Dahlwinnie passar? Eller Sir Oldenburg?
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Du måste ha drömt för Dahlwinnies första årgång föds i år.

Om du tycker Don Primero är för lågställd finns Bochelli, han har näst högst blup på galopp.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Min är beräknad till 5/6 så det är ett tag till. Finns bild på henne i bildtråden på avelsgnägg:).

Blue Hors Lodestar är e Lauries Crusador xx- Weltmeyer. Men han skulle nog stå i Norge i år tror jag mig ha hört...

OK vad spännande! Vi får 3 nykomlingar i stallet i år, en är beräknad om redan en månad ca! Dom andra blir maj barn tror jag :p

Lodestar har jag hört är sådär tyvärr. Men Londonderry, vad säger ni om honom?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 025
Senast: Chamsin
·
G
Avel Jag har ett Fux (något stickelhårig)sto på ca 166 imkh. Hon är E: Beach Boy- Zeus U: Pans Kaprifol- Kaliber-Utrillo Helt...
2
Svar
38
· Visningar
4 314
Senast: Galopphopp
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 647
Senast: Rifer
·
Avel Har ett xx sto e. Be my Chief - Music streak som är född 04 som nu har skadat sig i hagen och jag funderar nu på att ev betäcka om hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 943
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp