Tips på historiska romaner?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska författare men också svenska såklart. Har ni några bra tips på författare eller specifika böcker? Gillar mycket böcker där det skildras klasskillnader på olika sätt och där det finns starka karaktärer som man får följa.
 
Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska författare men också svenska såklart. Har ni några bra tips på författare eller specifika böcker? Gillar mycket böcker där det skildras klasskillnader på olika sätt och där det finns starka karaktärer som man får följa.
Per Anders Fogelström
Men de kanske du redan läst
 
Iofs är det ungdomsböcker men om du vill läsa om klasskillnader kan jag varmt rekommendera den idag tyvärr bortglömda Harry Kullman som skriver om arbetarklass och medelklassungdomar på 1930-talet. Bland hans bästa är Fångarna på Fattigmannangatan, Hemlig Resa och Stridshästen.

Vilhelm Mobergs Utvandrarsviten om du inte redan läst den är fantastisk och jag brukar läsa om den med några års mellanrum. Fröken Julie av Strindberg är iofs en pjäs men kan även läsas och håller ännu. Rune Pär Olofsson är en annan jag är mycket förtjust i. Liksom Lars Widding som har en mycket speciell stil och skriver främst om herrgårdarna runt Stockholm. Bland hans bästa är Sorundasviten och Karolinersviten.

Sharon Penman som dog nyligen skrev främst om medeltida England och Wales och Plantagen familjen. Inte så mycket klasskamp men extremt noggrant forskat och kan verkligen fånga en. Tyvärr tror jag inte hon har översatts till svenska.
 
Stacey Halls! De sammanbundna/the Familiars är nog den jag slukade fortast. Göran Redin har skrivit en fantastisk serie men den utspelar sig på 1600talet. Elizabeth Chadwick läste jag mycket förr, men det är nog också betydligt tidigare årtal. Det finns ju en jättelång serie som handlar om en stark kvinna men den är rätt mörk och hemsk, var rätt mycket lust och dyl också.. första heter Brudköpet minns jag.
 
Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska författare men också svenska såklart. Har ni några bra tips på författare eller specifika böcker? Gillar mycket böcker där det skildras klasskillnader på olika sätt och där det finns starka karaktärer som man får följa.
Det mesta av Moa Martinson. Rekommenderar särskilt den självbiografiska trilogin som inleds med Mor gifter sig.
 
Tack för alla tips har nu massor av nya böcker på sommarens läslista :bow::bow: En del har jag redan läst som böckerna om Maj, triologin som börjar med Barnbruden och Fogelström. Även en del av Moa Martinson. Har även läst Vilhelms Mobergs utvandrarna och Sara Lidman och Torgny Lindgren. Men har ju ändå en hel del nytt att välja på! Om jag har mycket tid så läser jag 1-2 böcker i veckan och på semestern kommer jag att ha mycket tid!


Får väl dela med mig av ett tips i gengäld. Alltid vid din sida av Nikola Scott. Rör sig både i nutid och under krigsåren andra världskriget och lantflickor i WLA i England. I nutid handlar det om Violet en av lantflickorna som gammal och hennes barnbarn som är journalist. Trots att den var 428 sidor så var den otroligt driven och jag hade svårt att släppa den så blev utläst på 5 dagar. Rekommenderas starkt och ska se om det finns fler böcker av författaren. Också en intressant inblick i det som lantflickorna gjorde även om det såklart är fiktivt och att de inte alltid var så väl sedda bland lokalbefolkningen.
 
Senast ändrad:
I oxögat av Ida Andersen. Utspelar sig vid tiden för byggandet av Kosta glasbruk.

The Housemaids Daughter av Barbara Mutch. Sydafrika innan och under apartheid.

The Five av Hallie Rubenhold. Beskriver hur livet var för de fem offren för Jack The Ripper och hur de hamnade bland Londons fattiga. Inte egentligen roman, mer åt biografi, men mycket bra.

Ann Rosmans deckare har alla en historisk sidoberättelse.

Barbara Bickmore har skrivit flera historiska romaner med starka kvinnliga huvudpersoner.
 
Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska författare men också svenska såklart. Har ni några bra tips på författare eller specifika böcker? Gillar mycket böcker där det skildras klasskillnader på olika sätt och där det finns starka karaktärer som man får följa.
Jag har förvisso bara lyssnat, inte läst. Men... Det finns ett gäng norska långserier som jag har plöjt, med författare som t.ex Laila Brenden (serierna Hannah och Fjällrosor), Bente Pedersen (serier som heter Tre systrar, Raija, Huset Arendt och Aurora), Thorill Thorup (jag har lyssnat på Familjearvet, men däremot inte fastnat för Där vinden viskar) - och fler ändå, men jag är dålig på att lägga författarnamn på minnet....
 
Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska författare men också svenska såklart. Har ni några bra tips på författare eller specifika böcker? Gillar mycket böcker där det skildras klasskillnader på olika sätt och där det finns starka karaktärer som man får följa.
Har du läst "Den konserverade änkan"? MYCKET bra bok :) !
 
Jag läser just nu den andra boken i Väinö Linnas trilogi Här under Polstjärnan.
Böckerna utspelar sig mellan åren 1880 och 1950 (cirka) och skildrar språkstriden i Finland, arbetarrörelsens framväxt, inbördeskriget mm. Hur samhällsomvälvningar och krig påverkade en torparfamilj som man får följa över generationerna. Så fruktansvärt bra! Man skrattar också och det kom som en fin överraskning.
 
Tack för ännu fler tips, kommer göra en lista på allt jag inte läst och beta av efter hand! :) Helt överväldigad, hoppades på några tips men det är var många fler än förväntat! :bow:

"Den konserverade änkan" har jag läst @bettysmatte en fantastiskt bra bok. Den kan jag definitivt tänka mig att läsa om nån gång. Biografier funkar också bra jag har läst en hel del biografier, ska kika på den om Jack the ripper @Silver Girl Men allt som ni tipsat låter intressant på olika sätt så blir en rejäl lista att beta igenom!
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 291
Senast: Motacilla
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 343
Senast: MiaMia
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 572
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp