Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Gwengara

Trådstartare
Hej!

Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt!

Jag söker efter tips på hoppinriktade hingstar till mitt sto som jag tänker betäcka i år.

Mitt sto är KWPN, född 2002, importerad från Holland sommaren 2012 och e: Placido(Animo-Voltaire)-Aldatus Z(Aldato-Caletto I) Hon har också Almé Zx2, Nimmerdor och Ramiro Z i stammen. Hela stammen kan ses här för den som är intresserad, ner till 9:e ledet.

Vad jag har kunnat hitta om Placido är rätt lite, men om jag har fattat det rätt så har han ett dressyrindex på 108 och ett hoppindex på 132.
Hans mamma, Falonie, e:Voltaire, ska bla ha lämnat ett antal hästar som gått svår klass internationellt i USA. Voltaire är känd som en exceptionell hopphäst på internationell nivå, med ett antal GP segrar, och många avkommor på GP-nivå.
Placidos pappa Animo är i sin tur e: den kända Almé Z, far till bla kända hopphästar som Galoubet A, I love you och Jalisco B, alla världscup och OS-hästar. Animo ska även själv ha startat bla. i OS 1992.

Om mamman Pascha V. vet jag inte så mycket heller, tyvärr. Hon finns i Sverige och jag har pratat lite med några av de tidigare ägarna (nu senast så ska hon visst finnas på en ridskola längre upp i landet, men hade/eller skulle ha föl igen, kommer inte ihåg e: vilken hingst). Tjejen som hade henne först ska iaf ha tävlat lite 1-1.10 m på henne, men hon ska visst ha blivit för övertaggad vid tävlingar. På träningarna ska hon ha hoppat bra, och hoppat 1.60 m med lätthet vid speciella höjdhoppningsjippon.
Pappa där är Aldatus Z som tävlat på hög internationell nivå, bla lagguld och ind. silver med Christian Ahlmann som young rider, GP-segrar och vinst i Sires of the World -94. Han ska visst också ha väldigt fina gångarter. Även Aldatus Z far Aldato är e: Almé Z. Aldatus Z's morfar, Caletto I (e:Cor de la Bryére), ska ha producerat en mängd med svårklasshästar, även på internationell nivå, och även flera godkända hingstar.
I sin stam har hon även Nimmerdor, som 2000 blev utsedd till Århundradets KWPN-hingst, och Ramiro Z, känd som King of Sires.

Med den bakgrunden så tycker jag, i min egenskap som amatör, att mitt sto ändå har en rätt bra stam? :o Hur långt bak i en stamtavla ska man titta för övrigt?

Lite mer om just mitt sto då. Hon är ca 163-164 cm i mankhöjd, och så att ni ska kunna se hennes typ så slänger jag in en lite hastigt tagen bild i ridhuset nu ikväll. Bild här (underlaget är nyharvat, därför hovarna "försvinner" lite :) )

Hon drog på sig en bristning i yttre böjsenan förra veckan(=lång konvalescens), som kom olyckligt när hon landade efter ett hinder, därav att hon är rakad på vä framben. Hon har sedan tidigare en sträckning på förstärkningsbandet till -djupa- böjsenan på just vä fram sen förra våren, som uppkom efter skoj och lek i hagen och som läkt ut jättefint. Det är också därför som både min hopptränare och dressyrtränare tycker att det vore vettigt att ta ett föl på henne, för att riktigt ge skadan tid att läka ut. Tanken är att hon sedan förhoppningsvis ska hålla som hyfsad dressyrhäst på lätt nivå.

Jag har tävlat henne upp till 1.10 med placeringar (placeringar på varje tävling, nästan alltid felfri, de gånger vi inte har varit det har varit mitt fel för jag har krånglat till det av nervositet och osäkerhet), hon ska enligt uppgifter ha gått 1.20 m i Holland. Det har tyvärr inte blivit av högre pga olika anledningar, dels skada som jag nämnt, och att jag är lite feg när det blir högre. Vi har dock hoppat enstaka hinder på 1.20-1.30 m på träningar och min hopptränare (b-tränare) har flera gånger sagt att hon har kapacitet för att ha kunnat tävla 1.30 m. Vad jag kan tycka dock är att hon på lite lägre hinder (1-1.10 m-nivå och lägre) är att hon kan få lite "slappa, hängiga" framben, men när hindren blir högre så blir hon lite bättre på att dra upp tassarna. Jag vet att man brukar säga att bra frambensteknik är något som man generellt lättare kan lära en häst än bakbenstekniken. Hon har rätt stor galopp, vilket märks tydligt i kombinationer där "normala" avstånd blir lite trånga på tävling och korta tar hon nästan som studs och långa avstånd passade hene bäst. Hon är också väldigt schysst och försöker alltid göra sitt bästa, även om piloten ibland trasslat till det genom att tänka för mycket. Trots att hon är nervig och tittig så brukar hon sällan bry sig om titthinder inne på en bana, utan hoppar i princip allt i alla lägen. Stockar i skogen och sånt är jätteroligt enligt henne (och matte som hade hoppats att ha en hopp/fälttävlanshäst), men vattenhinder däremot tycker hon inte om :p
Min dressyrtränare (b-tränare) har också sagt att det är en samarbetsvillig häst som rör sig trevligt. Här är en länk till en video från vår senaste tävling http://www.youtube.com/watch?v=X2YoB9TBrFU

Hon är väldigt snäll och kärvänlig, älskar att stå och mysa och bli klappad på, gosad me och att vara i centrum. Hon är dock även väldigt nervig och är väldigt vaken och alert. Hon ser och hör ALLT. När hon väl är spänd så brukar det ta väldigt lång tid att få henne att slappna av och hon letar hela tiden nya saker att reagera på.

Jag är ute efter en hingst till henne som har en god hoppteknik som gärna även nedärver goda gångarter. En hingst som är lugn och cool i temperamentet och som ger avkommor åt det hållet, snarare än något stirrigt med nerv, känns inte som en bra kombination på min stimpåse :o Gärna någon som är lite större (runt 170~ish), eller som lämnar lite större avkommor, eftersom att hon själv ändå är mindre och tunn i modellen. Jag tycker att hästar kring 167-168 cm är alldeles lagom, och kring 600 kg. (Vi har ett annat sto, f.05 e:Hamilton-Landlord på foder sen i somras, som är ca 168 cm, men väger ca 670 kg, och hon är som ett helt BERG, haha :D ;) )

Mitt sto ska ha fått ett föl i Holland, hästförsäljaren vi köpte henne av trodde att det var e: Chin Chin, men jag har inte hittat några uppgifter om det, och har inte en aning om hur hon är att få dräktig, så jag tänker som om det vore första gången för henne. Därför ser jag fryst som uteslutet pga osäkerheten det innebär (även om det finns massvis med fina hingstar på det), utan helst färskt alt. kyld sperma av en hingst med god fruktbarhet.

Nu så, efter hela min lååååånga uppsats, om någon har orkat läsa den ( :o ), vad finns det för förslag? :)
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Om du kan tänka dig att resonera annorlunda kring storlek så finns Hip Hop.

Hans avkommor är kapabla och okomplicerade i temperamentet. Förutom att de kan hoppa rör de sig oftast väldigt bra. Men eftersom även solen har fläckar blir många av hans avkommor små. De kan också utvecklas lite sent men de blir fantastiskt bra när de har mognat klart.

Fetcher N är yngre och hans avkommor rör sig inte alltid lika bra som Hip Hops men de kan hoppa och de är väldigt trevliga i temperamentet. De blir oftast större än Hip Hops och kan bli lite grövre.

Vad gäller skadan tycker jag att du inte bara ska lyssna på tränare utan även låta en veterinär titta på henne och se om benet orkar med en dräktighet. Det är en stor påfrestning på benen de sista månaden av dräktigheten.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Nobel? Finns i Sverige och ger supersnälla avkommor, med storlek. Vår är drygt170 efter mor som är ca 165.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Jag valde Canterbury till min, lämnar både bra hopp och gångarter. Vaken men vad jag förstått inte stirrig på något sätt. Inte av vad jag kunde se när jag träffade honom i samband med seminering heller. Jag är fortfarande otroligt nöjd med mitt val, får se vad som kommer ut :) Han lämnar också stort, vilket också var en anledning till att jag valde att lägga honom på min lilla på knappa 160 cm. Sen får du väl se kroppsligt om det kan passa också :)
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Ja, självklart ska jag fråga veterinären vad han anser när vi åker på återbesök nästa vecka :)

Hip hop har jag tittat väldigt mycket på, ska erkännas! Jag såg honom live nu i Scandinavium under GHS, och tyckte han såg riktigt trevlig ut! Gillade verkligen hans typ och stil (innan en fölis ens var påtänkt), men när jag kilat runt lite så känns det som att det finns risk för ett rätt litet föl :( Hon har en del större hingstar i blodet. Pappan är 168 cm, morfar 170 cm, men bakåt även någon som bara ska ha varit 150 cm, och en del kring 160 cm. Mamman ska nog vara 160 cm, så det är inte som att hon har några bjässar att brås på direkt :/ jag gillar också att han har dygnsdräktighets- och levande fölavgift.

Canterbury har jag bara hört och läst lite grann om, ska jag dyka ner mer djupare i, tack för tipset!
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Vi hade en Hip Hop-unge i stallet där vi bodde förut och hon var väldigt liten (och är det än), med en mamma i ditt stos storlek, så risken är nog stor att det blir litet, tyvärr. Jordens raraste fölunge dock, men med en hals som lika gärna kunde ha suttit på en liten ponny...

Click And Cash är en personlig favorit när det kommer till snälla hingstar. Har själv haft förmånen att klämma på honom och det är en av de trevligaste hingstar jag mött, vilket jag av erfarenhet även tycker att hans avkommor är. Vi har två st CAC-döttrar i stallet, två och tre år gamla. Underbart trevliga individer som båda hoppar bra varav tvååringen rent lysande. Lär bli 165-170 cm höga men då är mammorna knappt 165. Sett honom lämna både stort och medel.

Annars är det synd att Cortus inte verkar i aveln längre, snällare hästar går inte att hitta :love:
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Aerline H är känd för att lämna allsidiga avkommor med gott lynne.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Ditt sto har mest troligt inte haft något föl tidigare, det finns inte någon registrerad avkomma på denna sidan http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/284274
Men det finns med att hon är exporterad till sverige.

Tycker dock att det är tveksamt att sätta ett sto i avel som har råkat ut för två sådana skador, som faktiskt inte kan sägas att de är orsakade av ett yttre trauma. Hon har gått sönder för att hennes ben inte har hållt för belastningen. Konsultera en veterinär eller två i frågan, innan du bestämmer dig för något.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Fast den där sidan är ju inte en stambok som blup, där kan vem som helst registrera sig och lägga in uppgifter.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Så den uppdateras alltså oftare än blup.

Alla sidor ska tas med en nypa salt, blup stämmer inte heller alla gånger. Blup har ALLTID fel när det gäller avkommor som inte är reggade i ASVH, för dom "finns" inte.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Jag tror du missar min poäng, blup är en webbaserad stambok där det mesta stämmer och där bara ASVH kan lägga in uppgifter. Sidan du länkade till är precis som allbreed eller sporthorsedata, d v s vem som helst kan lägga in vilka uppgifter som helst.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Alla sidor ska tas med en nypa salt, blup stämmer inte heller alla gånger. Blup har ALLTID fel när det gäller avkommor som inte är reggade i ASVH, för dom "finns" inte.

Nej, såklart de inte gör, eftersom det är en sida för hästar som är registrerade i ASVH.
 
Sv: Tips på hopphingst/ar med snällt humör

Upptäckte att mitt avelssto är inlagd på den sidan men ingen av hennes fyra avkommor finns där.
 

Liknande trådar

Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 397
Senast: L8P8
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 091
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej, Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: dobbis
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp