Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

B

buttran

Jag undrar om någon har några hingsttips att dela med sig av? Jag värderar ett gott temperament så jag vill helst ha en hingst med avkommor i ridbar ålder.
Stoet är 11 år (hoppdiplom som 3-åring), ganska ädel 162 e. Acacio-Egerländer. Hon är mjuk, elastiskt, framåt och rolig att rida men har kanske lite för mycket temperament om man ska vara petig ;)
Jag är alltså ute efter en hopphingst med skaplig gång men viktigast är temperamentet!
Jag tar tacksamt emot alla typer av tips och förslag!

Bifogar en länk till en exteriörbild!

Acina


https://picasaweb.google.com/101905263357003686081/Acina#5709025513746175106
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag tänker Hip Hop. Avkommorna blir bra i skallen, kan hoppa och många rör sig också riktigt bra.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Tack! :) Jag ska spana in honom! Har för mig att det var någon exteriör svaghet han hade gemensamt med min, trodde det var en ngt brant bog men ser inget i BLUP om det så han kanske kan vara något... Har själv tidigare haft Aerline H och Nobel på listan men vill gärna ha in åsikter både om dessa och nya förslag!
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag är själv väldigt sugen på Careme (Radiator-Contender) till ett sto efter Electro-Flamingo. Hon behöver en hingst med hög ridbarhet då hon själv är het som fan men hoppar som en gud ;)
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Calido I
Hip Hop
Algot
Kannan
Canterbury
Monte Bellini
Ci Ci Senjor
Casir
Fetcher N
Quattro B
Tornesch
Cellestial

eller kanske Grafenstolz?

:)
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Quattro B är fantastisk :love: men kan ge ganska heta avkommor har jag hört.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Tycker att Aerline kan vara ett bra allternativ till ditt sto. Jag tycker han ger väldigt trevliga avkommor som både hoppar och rör sig bra.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag tackar för alla inlägg. Nu har jag en del material att gå igenom! Om Hip Hop kan ge smått kanske jag ska passa mig lite för hon har lite smått i släkten (mormor på 155cm)!? Angående typ så har jag ju egentligen inget behov av en förädlare för hon är själv väldigt nätt och ädel. Nästan svår att sätta muskler på istället... Kanske tom är så att hon skulle behöva någon lite "biffigare" hingst? Jo, Aerline ligger högt på listan just för att jag hört många tala gott om hans avkommor...
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Calido I
Hip Hop
Algot
Kannan
Canterbury
Monte Bellini
Ci Ci Senjor
Casir
Fetcher N
Quattro B
Tornesch
Cellestial

eller kanske Grafenstolz?

:)

Skulle vara försiktig med Calido, kommer en del skarpa huvuden därifrån enl egna observationer och erfarenheter.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag har bara en häst att jämföra med men jag betäckte iaf mitt sto med Nobel och ut kom en himla cool häst som nu är 4 år och tar livet med ro. Pigg och vaken men inte speciellt het (ännu) och normalt stohumör när man drar gjorden men annars hur snäll som helst. Hoppar fint och verkar verkligen vara en störtcool häst.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag tackar för alla inlägg. Nu har jag en del material att gå igenom! Om Hip Hop kan ge smått kanske jag ska passa mig lite för hon har lite smått i släkten (mormor på 155cm)!? Angående typ så har jag ju egentligen inget behov av en förädlare för hon är själv väldigt nätt och ädel. Nästan svår att sätta muskler på istället... Kanske tom är så att hon skulle behöva någon lite "biffigare" hingst? Jo, Aerline ligger högt på listan just för att jag hört många tala gott om hans avkommor...

Acacio är ju en av de hingstar som ger minst, och om mormor dessutom också var liten skulle jag nog välja en hingst med rejält + på mankhöjdsblup, för oavsett hennes egen storlek känns oddsen låga för att hon skulle ha fått med sig några gener för litenhet.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag skulle också tipsa om Canterbury. Har sett honom på tävling och förutom att han rör sig mkt trevligt (och dessutom verkar kunna nedärva det) så såg han fantastiskt lätt ut att ha att göra med. Glad och positiv men sansad.
Ludwigs Champion har jag personligen inte sett men har hört mycket bra om och han har rätt mycket + på mkh enligt blup.

Annars har ju Chico's Boy ett fantastiskt index på både hopp och gångarter men vet inte mycket om hans temperament och han är ju också ganska liten.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Skulle vara försiktig med Calido, kommer en del skarpa huvuden därifrån enl egna observationer och erfarenheter.

Dessutom av den verkar Calido bara vara tillgänglig med fryst sperma av den nätta kostnaden 15500/dos! Så jag har redan plockat bort honom från listan!

Eftersom det är första fölet tänker jag att jag vill ha FAI men jag har egentligen dålig koll på om det är någon skillnad på kvalitet mellan fryst och färsk?
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag har bara en häst att jämföra med men jag betäckte iaf mitt sto med Nobel och ut kom en himla cool häst som nu är 4 år och tar livet med ro. Pigg och vaken men inte speciellt het (ännu) och normalt stohumör när man drar gjorden men annars hur snäll som helst. Hoppar fint och verkar verkligen vara en störtcool häst.

Ja, Nobel tycker jag personligen om men jag vet inte riktigt om det är en "säljbar stam". Jag vill ju ev sälja om det skulle bli en hingst. Även om jag tycker det känns lite fånigt att fundera på huruvida vissa hingstar är "inne" eller inte, men jag tänker mig ändå att en mer "hoppbetonad" hingst kan vara mer lättsåld. Med ett sto som ändå klassas mer som hopp än dressyr med tanke på hoppdiplomet.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Vad sägs om Heartbeat?

Tänkte först Orlando som jag har haft en avkomma efter, den fick bättre gångarter än mamman dock medioker trav men fullt användbar som hopphäst/Allroundhäst hon är super cool men tuff. Dock så vet jag inte hur det är med Orlandos tillgång på sperma längre då jag tror han är såld till USA men Heartbeat har liknande linjer som Orlando.

Fint sto du har!
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Vilka avkommor tänker du på då?


Äh Slira det är ju vanliga fördommar som alla har, man måste ju som svensk hacka på något som är briliant ;) , men jag kan ju säga att min Calido avkomma är bland de coolaste som finns och otroligt lätthanterad! ;) :D enda som jag skulle klaga på hos min calido avkomma är storleken men det tror jag beror på stostammen som har lämnat varierande storlekar eller att hon föddes så tidigt. :)
 

Liknande trådar

Avel Hej, Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida...
Svar
10
· Visningar
1 755
Senast: dobbis
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 492
Senast: Equestra
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 446
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp