Tips på hopphingst

S

stommen

Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips.
Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto.

Minnea är e. Maraton-Lansiär-Safari-Barbarossa, dvs en typisk gammal svensk stam. Hon är lite den gamla typen, dvs något lågställd och lite åt det grövre hållet och 160 cm hög. Dock mycket häst för sin storlek och mycket bra trav (även bra skritt). Bra hoppegenskaper.
Fick prestationsdiplom i både gångarter och hoppning som 4-åring, men bara tävlad tom LA i hoppning och dressyr pga skada.
AB-premierad med 40 p (8,9,7,8,8) och 42 p (8,8,8,9,9) vid sommarpemiering som 15-åring.
Här är en bild på henne vid det tillfället.

Minneavisning.jpg



Hon väntar nu sitt 8:e föl och jag tänkte betäcka om henne i alla fall en gång till om allt går bra vid fölningen (hon blir 20 i år).
Tidigare är hon betäckt med Wildvogel xx (plac. MSV fälttävlan och lätt hoppning och dressyr), Looping (plac. lätt hoppning), Electro (vinnare av Riksfölet -01, sen exp till USA som hunterhäst), Aerline H (49 p på fölvisning, verkar lovande som hopphäst, men stor så han behöver tid), Dardel (ska visas på 3-års i vår), Channon (årets fölunge, 47p på fölvisning) och Highlander (i magen).

Som ni ser är det blandat hopp-och dressyrhingstar. Jag skulle gärna vilja ha en riktigt bra hopphingst på henne innan det är för sent.

Det jag vill ha av hingsten är att han förädlar och nedärver högställdhet, bra hoppförmåga och teknik samt även bra grundgångarter. Dessutom ska han inte lämna för smått. Visserligen har alla hennes avkommor utom en blivit större än hon, men jag vill inte att det blir för litet.

Temperamentsmässigt är jag inte så rädd, för alla hennes avkommor har ett supertemperament och även hon själv. Men ridbarhet är viktigt och att avkomman har de exteriöra förutsättningarna för att gå i form, vilket stoet själv har lite svårt med (lågställdheten).

Sen måste även hingsten ha bra fertilitet eftersom hon börjar bli lite till åren och haft lite svårare att ta sig nu på slutet.

De jag har funderat på själv är:

Roven xx (men jag undrar hur mycket han förädlar?)
Jaguar Mail
Landor S (men där är jag fundersam eftersom det är importsemin och svårighet att få henne dräktig)
Casir Ask (samma som ovan)
Cartier
Manhattan (men där undrar jag om det inte blir risk för lågställt)
Carland
Carfull
Empire
Majim G
 
Sv: Tips på hopphingst

Har inget hingstförslag att ge dig. Ville bara denna sena timme skriva att jag tycker ditt sto ser superfint ut (jag gillar "lågställda omoderna" fölston har jag kommit fram till...de ser ut som ston och inte ngn "sportig" valack).
Tror dock att flera av de hopphingstar du räknat upp inte kommer förvärva någon lätt "modern" typ (de har för gammal tysk/holländsk stam). Spännande att se vad du kommer att få för förslag...
 
Sv: Tips på hopphingst

Vilken upptäckt!!!!
Jag har ägt din hästs syster och ridit in hennes mamma.
 
Sv: Tips på hopphingst

Vad kul! :)
Jag har försökt forska lite i mitt stos stam (stofamilj 37). Du får hemskt gärna PM:a angående hennes syster (vilken är det?) och mamma.
Du har inga hingsttips, eller kommentar till dem jag funderat på?
 
Sv: Tips på hopphingst

Tack! :bow:
Jag tycker ju naturligtvis också att mitt sto är fint :love: , men man blir ju lite hemmablind så det är alltid kul när nån annan tycker det också.

Endel av mina förslag är jag rädd att de ger för tunga avkommor i kombination med mitt sto, men några borde lätta upp. Cartier ska ha lämnat ädla och högställda föl i Belgien med deras ofta rätt så "omoderna" ston och Casir Ask lämnar väl också högställt har jag hört. Nån som vet?

Glömde skriva i mitt första inlägg att av hennes avkommor så har alla blivit mer åt det högställda hållet än hon själv, men de flesta lite grova, förutom Dardel och Channon-avkommorna.

Det går att se lite bilder på avkommorna på min hemsida.

Kom igen nu då, jag vill ha lite synpunkter och förslag! :)
 
Sv: Tips på hopphingst

Coriall på Flyinge tycker jag är riktigt läcker! :love:
Spana in filmen på honom och se hur lätt han har för hoppningen.
 
Sv: Tips på hopphingst

Come Back II kanske?
Han uppfyller dina krav väldigt bra, enda nackdelen är väl att du måste skicka sto (och ev. föl?) till Danmark för semin isåfall, då han inte står på EU-station.

Balou du Rouet vet jag lite mindre om (funderar själv på honom och letar info om hans årgångar för fullt, har bara inte kommit så långt) - men allt jag hört/sett hittills har varit väldigt positivt, och i stil med det du efterfrågar.
 
Sv: Tips på hopphingst

Nej, skicka sto och föl till Danmark gör jag inte. Hade kunnat vara aktuellt om hon varit tom i år, men inte med nyfödd bebis hela den vägen. vet inte var närmaste seminstation i Danmark ligger, men det måste väl bli minst 30 mil från Falköping och det känns för långt!
Annars håller jag med om att Come Back II är intressant!

Var står Balou de Rouet? Är han godkänd i Sverige? Måste läsa på lite om honom känner jag...:angel:

Mer tips ???
 
Sv: Tips på hopphingst

Jag har funderat lite på honom också, men är lite fundersam på om han har för grovt bakom. Jag har stoets dotterdotter dräktig med honom nu så vi får se vad det blir för en som tittar fram nu i april. Kanske att han kan komma på fråga om det blir ett ädelt högställt föl som tittar ut.
 
Sv: Tips på hopphingst


Det kanske finns något fryst på Coriall? Jag vet att Flyinge brukar testa hur spermierna klarar fryst med de flesta hingstarna de har, men det kanske inte är något alternativ om man nu inte absolut "måste" ha honom.

Om du vill ha en häst som lättar upp ditt sto i framdelen och få bättre galopp så rekommenderar AVN Empire VDL. Hans första fölårgång i Holland har också bedömts som lätta hästar med mycket god galopp. Sedan får vi väl hoppas att han nedärver sin mycket goda hoppförmåga ( han vann t ex i förrgår en internationell 1,35 hoppning i Danmark och han har vunnit 1,50 i Sverige).
Nu är jag ju lite "partisk" eftersom jag själv väntar föl efter honom i år, men jag tror att han nedärver det jag skrev.
 
Sv: Tips på hopphingst

Cardento-Maraton är ju en beprövad och lyckosam kombination. Nu är ju Cardento inte i landet längre, men jag funderar på den Cardentoson som Flyinge anmält till bruksprovet? Stammen är Cardento-xx, så det torde ju vara en ädel häst. Lite skarp i temperamentet kanske, men där vet du ju att ditt sto nedärver bra psyke. Eftersom du har ett beprövat avelssto, så kan man ju kanske våga sig på en unghingst?
 
Sv: Tips på hopphingst

Ja, jag vet att kombinationen Cardento-Maraton har gett bra hästar, men nu är det ju som sagt var lite sent när han flyttat utomlands. Visst, det går kanske att ta på import, men som jag skrev tidigare är jag lite rädd för att hon inte tar sig då. Sen funderar jag på om det blir tillräcklig förädling genom honom, eller om det är risk att det kan bli grovt.

Cardentos hittills gokända söner har jag inte funderat så mycket på. Men jag ska titta på dem lite och på den med fullblod i som kommer på bruksprovet. Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Tips på hopphingst

Visst, det går kanske att ta på import, men som jag skrev tidigare är jag lite rädd för att hon inte tar sig då.
Låter som du bör avstå import.

Du har förresten PM ;)

Helen
 
Sv: Tips på hopphingst

Inte kan man välja hingst och vara 100% säker innan man sett deltagarna på bruks..det finns mycket spännande. Jag tycker att Wishful verkar vara en spännande efterträdare till Cardento. Dessutom ska han vara tidigare utvecklad än sin far, och det är ju inte illa.
U
 
Sv: Tips på hopphingst

Ja, det är mycket möjligt att det finns fryst på Coriall, men mitt sto är ingen kandidat till fryst pga att hon som sagt var haft lite svårt att ta sig.

Empire VDL är jag intresserad av. När fölar ditt sto? Vad är det för stam på ditt sto och hur ser hon ut i typen? Vill gärna se bilder på den fölungen!
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 455
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 010
Avel Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer...
Svar
6
· Visningar
1 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp