Bukefalos 28 år!

Tips på hopphingst!

myfairlady91

Trådstartare
Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto.

Demeter är e Magritte-Anart-Callaghan-Cosmos xx. Är runt 160 cm hög, har inte mätt henne. Den gamla modellen halvblod, lite lågställd, lång rygg, plant kors, bra halsansättning. Är halvsyster med Jens Fredricsons Isac. Hon har själv tävlat svår hoppning, med placeringar upp till msv. Blev trea som lovande hopphäst vid kvalitetsbedömningen –95 med följande poäng. Exteriör: 8-8-8-8-8 Gång: 8-8-8-9 Hopp: 9-9
Är nu triangelmärkt, men inte något som är ärftligt.
Har fått 4 föl, e Cortus f-00 (tävlat 1,20), e Nobel f-03 (3-års test förra året, klass II har jag för mig), e New Balance f-05 (ej visad på fölvisning), e Smashing Hit f-06 (avlivad i höstas - inget genetiskt).
Är nu dräktig med Corlensky G, fölar i april.

IMG_0394-1.jpg

En dålig hagbild i höstas precis efter att vi hade tagit bort fölungen

IM000818.jpg

ihop med fölet e Smashing Hit (fölet står med frambenen under sig, var inte så bakhög som det ser ut!)

Har tyvärr inga bra bilder på henne, iaf inte på den här datorn.

Det jag vill ha av hingsten är bra storlek på avkommorna (hon är ju inte så stor själv), högställdhet, bra hoppförmåga och teknik. Förädla och lätta upp lite.
Temperamentsmässigt och ridbarhet är inte så jättenoga då hon själv har hög ridbarhet och ett väldigt bra temperament som hon har nedärvt till sina avkommor!
Bra fertilitet på hingsten är oxå en fördel då hon börjar bli till åren, å andra sidan så har hon tagit sig på första seminering alla gånger. Är INTE intresserad av någon hingst som går på naturlig betäckning eller fryst.

Har funderat lite själv på följande hingstar:
Corlensky G (igen)
Empire VDL
Camaro M
Careful
Maloubet de Pleville (fertiliteten?!)
Guido
Cornetto
Carland
Aerline H
 
Sv: Tips på hopphingst!

Mitt sto e. Maraton är också lite samma typ som ditt sto och vi är inne på lite samma hingstar du och jag (se min tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=726004 .

Jag är rätt mycket inne på Empire VDL, Cartier, Roven xx eller Jaguar Mail. Kanske även Corlensky G, beroende hur fölet blir som hennes dotterdotter får i slutet av april.
Aerline H är inte heller fel. Hon fick en fin hingstunge efter honom -02.
Camaro M har jag också funderat på, men det finns så mycket hästar efter honom och jag saknar lite prestationer på honom.

Vilken otur med Smashing Hit fölet :cry: . Vad hände? Jag hade först betäcka mitt sto med honom förra året, men det blev Highlander till slut och nu i år finns han ju inte här. Man jag har nästan bestämt mig för att satsa på en hopphingst detta (troligtvis) sista betäckningsår. Om nu inte Highlanderfölet blir supersnyggt, då kanske det blir honom en gång till...

Ger ditt sto grova avkommor? Hon ser inte så grov ut på bilderna i alla fall. Mitt sto behöver verkligen en förädlingseffekt från hingsten.
 
Sv: Tips på hopphingst!

Smashing Hit fölet fick problem med balansen.. varför vet vi inte! Stod på djursjukhuset i 5 dagar och vi kunde inte hitta något fel. Veterinärerna gjorde allt de kunde, men till slut så var det bara att låta henne somna in.. :cry: Det var ett sånt otroligt fint föl, hon hade verkligen kunnat bli något.

Stoets avkommor har inte varit så grova, har blivit lite mer storlek på dem (normal stora får jag väl säga). Smashing Hit fölet hade nog blivit runt 170 cm OM hon hade fått leva. De andra ligger runt 165 cm.

Empire tror jag kan passa henne väldigt bra. Ska bli roligt att se vad Corlensky fölet blir för något. Just nu hoppas jag bara på att den ska få överleva och bli många år gammal. För om detta föl oxå dör då tänker jag inte hålla på med avel längre.. :crazy:
Kul att du oxå får ett Corlensky föl.. :bump: och antagligen ungefär samtidigt som mitt sto fölar!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 484
Senast: Görel
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 075
Senast: maria_b
·
Avel Spanar lite å en kompis vägnar... Hon har ett sto f-96 e. Rebel Z-Leuthen I ur stofamilj 46. Stoet är 165-166 cm och av trevlig modell...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Emsan
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp