Tips på hoppsadel

FeatherCloud

Trådstartare
Det börjar bli dags att leta hoppsadel till min häst nu. Dock är det flera år sen jag köpte sadel senast och nu står jag här utan en aning om vad som kan tänkas passa.. Är själv inte jättekunnig på sadlar (mer än att jag ser om det blir jättefel) men har en duktig vän/stallägare som hjälper mig! (och även ex.vis. Sharpman i närheten som jag kan åka till för att prova ut sadel, men tips är ju som sagt välkommet)

Hästen är riden sedan årsskiftet ungefär, och igångsatt med försiktighet eftersom han var full med låsningar, snedheter och muskelspänningar. Han är dock fortfarande något ojämn i t.ex. bogarna och muskelfattig över ryggen...

Han är grov, bred över ryggen och något överbyggd. Bilderna nedan får väl tala för sig själva, jag hoppas dom duger, annars kan jag ta nya i eftermiddag.
För tillfället rids han med dressyrsadel, Stübben Avalon, som förvisso inte ligger 100% optimalt men han trivs med den, slappnar av fint och visar inga som helst tecken på obehag eller smärta.

Har ni någon idé på en hoppsadel som kan funka på honom?
Jag är student med begränsad budget, men runt 10 000:- kan jag ge, nytt eller begagnat.

Något äldre bild, från i våras.
DSCF0048.jpg


Såhär såg ryggen ut i juni:
28052009491.jpg


28052009492.jpg


28052009493.jpg


28052009494.jpg


hoppas bilderna säger er nånting iallafall...
 
Sv: Tips på hoppsadel

och jag som trodde att det visa bukefolket skulle ha mängder med åsikter :angel: ;)

finns det ingen som vet något som kan tänkas passa på en lång, svängd, något överbyggd rygg?
ska nämligen åka och låna hem sadlar för att prova idag, och det vore bra att ha något att gå efter...
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: MiniLi
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 625
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: aida
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 158
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp