Tips på horsemanship övningar..?

J

Juliaheterhon

Hejsan!
Någon som har lite tips på horsemanship övningar som är bra för nybörjare som jag? :p
Har ingen erfarenhet av det tidigare inte min ponny heller vad jag vet. Helst övningar från marken och lite barbacka kanske. :)

Tacksam för svar!
Mvh Julia.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

När jag började med horsemanship började jag med seven games lite smått. Jobbade dock inte så mycket med Seven games, hittade hellre på egna övningar men som ändå handlade om samma sak :laugh:

Du kan ju börja med att leda hästen och träna på att flytta sig för tryck o.s.v. Kolla google oxå, finns massa tips! :)

Lycka till!
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Jag gjorde lite horsemanship innan med en häst. Fast jag började bara, men slutade. Jag började med att hon skulle låta mej klappa henne överallt. Sen flytta undan för tryck och sånt. Flytta bara bakdelen eller bara framdelen. Rygga när man "pekar" på bogen utan att röra den. Och att rygga undan för tryck mot nosryggen.
Vidare kan man träna med att hästen låter en stryka en plastpåse över hela kroppen på dom. Eller lära dom gå över plastpåsar eller en pressenning. Bara fantasin sätter gränser ;)
Googla på parellis 7 lekar så får du säkert upp mkt bra saker.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Okej, tack! :)

Lägg gärna ut länk till bilder när ni gör övningar osv :D

// Julia
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det finns inga övningar.
Horsemanship är att behandla hästen på ett säkert och sportsligt sätt. Det ska göras varje dag och går inte öva på.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det finns inga övningar.
Horsemanship är att behandla hästen på ett säkert och sportsligt sätt. Det ska göras varje dag och går inte öva på.

det är väll klart att man måste öva sig för att bli bättre på att kunna hantera hästar, hur annars ska du kunna lära dig?????

Sen att det finns tusen olika synsätt men e ju en helt annan sak.....
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det finns bara ett synsätt på horsemanship.
Att hantera hästen på ett säkert och sportlsligt sätt och det finns INGA övningar i det.

Folk får ta och lära sig vad det är de vill pyssla med först och främst innan de ställer frågor i ämnet.


Vill man pyssla med Nh får man ställa frågor om det. Inte om horsemanship för det är som att ställa en fråga om hoppövningar när man vill träna dressyr.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

NH handlar ju om kommunikation, vilket all ridning och hantering av hästar gör. Och självklart finns det övningar för att förbättra kommunikationen. Eftersom kommunikation innebär signaler måste man "öva" på detta genom att själv vara medveten om vad man signalerar ut, hur hästen uppfattar dem och hur den reagerar.

Och man kan ALLTID bli bättre på ALLT. Så övningar, det finns det gott om!
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Vad är det ni inte förstår.
Horsemanship och NH är inte samma sak.

TS frågade efter horsemanship och där FINNS INGA ÖVNINGAR!
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Okej...
Jag tror att dom flesta vet vad jag menar med horsemanship och då menar jag såklart övningar som buga,vinka,7 games osv.
Och sen verkar ju han älgen göra sig osams med alla med det där, bra vi har hört det nu, att man ska sitta vid en hage i 30 år eller vad det va snack om i någon annan tråd. Sen så har du ganska rätt i det du säger också, men jag tror du förstår vad jag menar med vad jag har skrivit i denhär tråden om horsemanship.

/ Julia.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Buga och vinka? Vad menar du att det skulle göra för natural horsemanshipen?

Trick och NH är inte samma sak, även om de går lite hand i hand med en duktig utövare.
Men jag avråder bestämt från att använda tricks utan att veta vad du gör och varför. Det kan göra mer skada för relationen än nytta.

Och som alltid, det bästa tipset är att ta kontakt med en tränare eller duktig person som kan visa. Det är i princip omöjligt att läsa sig till då det handlar om en förståelse och känsla för hästen.
Dessutom finns det inga övningar som kan göra allt bra på ett ögonblick, utan man måste ha en helhetssyn på sin hästhantering och hantera hästarna på ett enkelt sätt som passar dem.

Jag har träffat så många ryttare/skötare som tror att man kan få den där ideala relationen med sin häst bara genom att flytta runt den i repgrimma ett par gånger. Det krävs mycket mer än så! Man gör inte bara några övningar lite då och då och skapar en hållbar relation, det är sjävbedrägeri!
Nej, nu har jag gnällt färdigt.

Prova gärna exempelvis Parellis Seven games, men ta gärna hjälp av någon!
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det skadar aldrig att veta VAD man håller på med. På samtliga plan.:idea:


NH är inga tricks det heller.
Är du verkligt intresserad av vad NH innebär så läs på lite i ämnet.

Längst upp i forumet finns nålade trådar med info.


NH innebär heller inte en massa övningar hit och dit.

relation med sin häst skapar man genom dagligt kontakt. Inte genom att viffta runt med ett rep i tid och otid.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det är synd om dig älgen som inte kan tänka ett steg längre! Du vet inte vad du missar i kommunikationen med din häst! Hur tror du att Pignon t.ex. har kommit så långt med kommunikationen med sina hästar??! Klart att han har övat! Varenda dag!

Jag tränar PNH och det är det bästa som hänt för mig och mina hästar! Vi har fått en mycket bättre relation idag, än vad jag haft alla år innan då jag höll på med vanlig "sund förnuft" träning! Visst har vi mycket kvar att lära, men älgen, man måste öva på nh precis som du övar på ridning, för att bli bättre, och få bättre kommunikation med sin häst! NH är inget man bara gör någon gång ibland utan det är ett tänk utifrån man hanterar sin häst hela tiden! :)
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det är synd om dig älgen som inte kan tänka ett steg längre! Du vet inte vad du missar i kommunikationen med din häst! Hur tror du att Pignon t.ex. har kommit så långt med kommunikationen med sina hästar??! Klart att han har övat! Varenda dag!jag umgås med mina hästar varje dag och vi kommunicerar faktiskt alldesles ypperligt

Jag tränar PNH och det är det bästa som hänt för mig och mina hästar! Vi har fått en mycket bättre relation idag, än vad jag haft alla år innan då jag höll på med vanlig "sund förnuft" träning! kul för digVisst har vi mycket kvar att lära, men älgen, man måste öva på nh precis som du övar på ridning, för att bli bättre, och få bättre kommunikation med sin häst! NH är inget man bara gör någon gång ibland utan det är ett tänk utifrån man hanterar sin häst hela tiden! :)precis vad jag skrev, det är inte att gå och snurra rep i en kvart!

tio tecken
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Jag hanterar och rider våra hästar enligt ParelliNaturalHorsemanship.
Där har vi bland annat nått som kallas 7 Games.
Det är sju LEKAR som handlar om att kommunicera med hästen, det är inga övningar man tränar på. När kommunikationen är klar så ska den användas.

Men man KAN inte lära sig att använda 7 Games på rätt sätt genom att läsa en beskrivning här på buke, det är inte leken i sig man behöver lära sig, utan hur man LÄSER sin häst så att kommunikationen kan gå båda vägarna.

Man behöver få en LIVE-start för att förstå vad NH handlar om anser jag. Sedan har iaf Parelli en hel massa superbra dvd-material där man kan lära sig mer, men grunden behöver man få live och tillsammans med en tränare som kan hjälpa en att se hästens signaler och lära sig att förstå dem rätt.

Vill man lära hästen små roliga tricks är det något helt annat, men även till detta bör man ha en del förkunskaper så man inte lär hästen något den sedan kan använda emot en.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Okej.
Tack för tips osv hehe :)
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Så hur ska man då kunna lära sig ?
Bara att hoppa över från ''vanlig'' hästskötare till Horsemanship på 1 dag eller vadå? :cool:
Lite svårt när man aldrig har hållit på med horsemanship..
Eller ska man vara född som horsemanship människa kanske?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Det första man bör lära sig är själva filosofin och studera hästar i massor. Finns låsta trådar mad tips överst i forumet.

Sedan ska "övningen" ha ett syfte. Inte bara att hästen knuffas runt.
 
Sv: Tips på horsemanship övningar..?

Så hur ska man då kunna lära sig ?
Bara att hoppa över från ''vanlig'' hästskötare till Horsemanship på 1 dag eller vadå? :cool:
Lite svårt när man aldrig har hållit på med horsemanship..
Eller ska man vara född som horsemanship människa kanske?

Det är lämpligt att gå en kurs, precis som med allt annat man ska lära sig som man inte gjort förr.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 873
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp