Tips på hund som "sticker".

Viva

Trådstartare
Min hane har börjat bli vuxen eller så har han bara landat (omplacering). Tidigare har han oftast hållit sig i närhet även om han inte är vidare brydd över att bli lämnad. Han är typen av hund som om han går åt vänster och jag går åt höger kommer fortsätta åt vänster. Tiken däremot kommer genast springande om hon ser att jag går iväg.

Men så en dag i skogen bara försvann han (första och enda gången), var borta ungefär en kvart innan han dök upp igen lika glad som innan. Efter det vill han gärna ge sig ut på utflykter. Därför går han till 90 % i lina om jag inte kan ha full koll.

Sen kan jag alltid kalla in honom, han lyssnar bra på inkallningsordet, men helst skulle jag vilja att han inte får sina ryck där han bara; See you later matte, ska bara kolla lite här uppe i skogen om det är något spännande. Jag upplever det inte som att han ex. får upp ett spår utan han bara "sticker".
 
Min hane har börjat bli vuxen eller så har han bara landat (omplacering). Tidigare har han oftast hållit sig i närhet även om han inte är vidare brydd över att bli lämnad. Han är typen av hund som om han går åt vänster och jag går åt höger kommer fortsätta åt vänster. Tiken däremot kommer genast springande om hon ser att jag går iväg.

Men så en dag i skogen bara försvann han (första och enda gången), var borta ungefär en kvart innan han dök upp igen lika glad som innan. Efter det vill han gärna ge sig ut på utflykter. Därför går han till 90 % i lina om jag inte kan ha full koll.

Sen kan jag alltid kalla in honom, han lyssnar bra på inkallningsordet, men helst skulle jag vilja att han inte får sina ryck där han bara; See you later matte, ska bara kolla lite här uppe i skogen om det är något spännande. Jag upplever det inte som att han ex. får upp ett spår utan han bara "sticker".
Om han alltid kommer på inkallning förstår jag inte riktigt problemet? Då är det ju bara att kalla in om han springer iväg åt fel håll?

Jag har det hellre så än en hund som håller sig för nära - då kan jag lika gärna ha hunden i koppel. MEN så har jag ju Ammo lös för att han ska få röra på sig sas.
 
Om han alltid kommer på inkallning förstår jag inte riktigt problemet? Då är det ju bara att kalla in om han springer iväg åt fel håll?

Jag har det hellre så än en hund som håller sig för nära - då kan jag lika gärna ha hunden i koppel. MEN så har jag ju Ammo lös för att han ska få röra på sig sas.
Jag vill ju också hundarna lös för att de ska få springa. Ska jag ha sån uppsikt i ex. skogen att jag ser innan han sticker behöver han ju vara så nära att han lika gärna kan vara kopplad. Försvinner han för långt misstänker jag att han inte kommer men det har jag inte testat.
 
Jag vill ju också hundarna lös för att de ska få springa. Ska jag ha sån uppsikt i ex. skogen att jag ser innan han sticker behöver han ju vara så nära att han lika gärna kan vara kopplad. Försvinner han för långt misstänker jag att han inte kommer men det har jag inte testat.
Jaha, ja då kommer han ju inte alltid på inkallning ;) Går han inte att bryta när han drar är det ju en annan sak.
 
Jaha, ja då kommer han ju inte alltid på inkallning ;) Går han inte att bryta när han drar är det ju en annan sak.
Okej, nej om han är 1 km bort så kommer han antagligen inte på inkallning. När jag ser att han drar och ropar kommer han.
 
Tills den inte sticker iväg längre typ... ;)
Tanken är väl att du då kan korrigera innan hunden hunnit försvinna iväg. Under tiden får du nöta inkallning och kontakt.
Fast nu försvinner han ju inte eftersom han kommer på inkallning. Jag tycker bara att promenaderna skulle bli trevligare om jag inte behöver vara en nagel i ögat på honom hela tiden.

Några tips att dela med dig av? Han kommer redan spontant och söker upp mig under promenaderna och vi tränar både trick och kroppskontroll.
 
Okej, nej om han är 1 km bort så kommer han antagligen inte på inkallning. När jag ser att han drar och ropar kommer han.
Nej då hör han ju inte dig antagligen. Men så långt hinner han väl inte direkt?
Alltså. Jag är väl korkad men jag förstår inte problemet. Du ser väl om han börjar springa in i skogen? Om du då kallar in varenda gång så lär det ju minska tendenserna till att "sticka". Han går väl inte bara upp i rök?
 
Nej då hör han ju inte dig antagligen. Men så långt hinner han väl inte direkt?
Alltså. Jag är väl korkad men jag förstår inte problemet. Du ser väl om han börjar springa in i skogen? Om du då kallar in varenda gång så lär det ju minska tendenserna till att "sticka". Han går väl inte bara upp i rök?
Vi kanske har olika skog? Går vi på berget springer de ju oftast på vägen och avviker han är det bara att ropa. Men på en stig i skogen är det svårare att se om han börjar springa in i skogen eftersom vi redan är inne i den. Om han inte får springa alls kan han som du säger lika gärna vara kopplad

Den enda gången kändes det faktiskt som att han bara gick upp i rök och jag har aldrig haft en hund som försvunnit på det sättet. Jag blev så jävla rädd och det är kanske en del av problemet, även om han kommer när jag ropar känner jag mig inte trygg och tänk om jag missar en gång till. Tiken kan ju springa en runda men hon kommer alltid tillbaka direkt.
 
Senast ändrad:
Vi kanske har olika skog? Går vi på berget springer de ju oftast på vägen och avviker han är det bara att ropa. Men på en stig i skogen är det svårare att se om han börjar springa in i skogen eftersom vi redan är inne i den. Om han inte får springa alls kan han som du säger lika gärna vara kopplad
Den enda gången kändes det faktiskt som att han bara gick upp i rök och jag har aldrig haft en hund som försvunnit på det sättet.
Jag förstår inte? Du ska ha hunden så nära som om den är kopplad just nu i skogen. Alltså är det bara att kalla in hunden så fort han kommer en bit ifrån dig. Vill du att hunden ska få springa får du göra det på öppnare områden där du kan ha koll. Behöver hunden mer motion så får du väl springa eller cykla med den?
 
Jag vill ju också hundarna lös för att de ska få springa. Ska jag ha sån uppsikt i ex. skogen att jag ser innan han sticker behöver han ju vara så nära att han lika gärna kan vara kopplad. Försvinner han för långt misstänker jag att han inte kommer men det har jag inte testat.

Nu råder ju hundförbud i markerna, så att ha en hund som sticker lös är ju inte ens lagligt.. Lina på och ska såna hundar "springa av sig", så ska det ske på inhägnat område.
 
Jag förstår inte? Du ska ha hunden så nära som om den är kopplad just nu i skogen. Alltså är det bara att kalla in hunden så fort han kommer en bit ifrån dig. Vill du att hunden ska få springa får du göra det på öppnare områden där du kan ha koll. Behöver hunden mer motion så får du väl springa eller cykla med den?
Just nu ja, alltså utmärkt att träna men jag tänkte behålla honom lite längre än 20 Augusti är tanken..

Vi cyklar en del men asfalt är inte det idealiska underlaget. Springa är inte möjligt just nu.
 
Nu råder ju hundförbud i markerna, så att ha en hund som sticker lös är ju inte ens lagligt.. Lina på och ska såna hundar "springa av sig", så ska det ske på inhägnat område.
Nej och som jag skrev är han i lina för att förhindra att han sticker? Jag frågade också efter tips för att han ska vilja hålla sig närmare, han kommer bo här även efter den 20 Augusti.
 
Nej och som jag skrev är han i lina för att förhindra att han sticker? Jag frågade också efter tips för att han ska vilja hålla sig närmare, han kommer bo här även efter den 20 Augusti.

När jag behöver ha mina hundar närmare så använder jag mig av kommando, "här". Det betyder max 2-3 meter ifrån mig. Upprepar när det behövs, och belönar förstås.

Jag vet inte vad för skog du går i men om jag inte kan se mina hundar så får de hålla sig nära. Sen låter jag de springa runt lite igen när sikten blir bättre.
 
När det är skymd sikt får Ebbot hålla sig så att jag ser honom och är det fri sikt får han röra sig längre bort. Men vill alltid se honom ifall att vi möter någon. Jag har tjatat ganska mycket på Ebbot så nu börjar han förstå att han ska hålla sig i närheten. Fortsätt traggla!
 
Jag ser inte heller problemet riktigt. Tycker att det är självklart att kalla in hunden så snart den inte är i direkt synfält... eller helst innan man förlorar kontakt, då. .
 
Jag ser inte heller problemet riktigt. Tycker att det är självklart att kalla in hunden så snart den inte är i direkt synfält... eller helst innan man förlorar kontakt, då. .
Jag har nog haft tur med hundar som självmant håller sig i närheten och inte sticker bara för att. Som klarar att springa 30 meter bort men sen vänder och kommer tillbaka. Eller om de ser att jag svänger av följer efter.
 
Jag har nog haft tur med hundar som självmant håller sig i närheten och inte sticker bara för att. Som klarar att springa 30 meter bort men sen vänder och kommer tillbaka. Eller om de ser att jag svänger av följer efter.

Det gör den av mina hundar som alltid är lös också, men bara för det knallar jag ju inte bara på när jag inte ser henne utan om hon blir distraherad hojtar jag till "thisway!" eller någonting liknande (alltså inte en inkallning per se, bara ett hojt.) och ser till att hon är med. Jag skulle aldrig tappa kollen sas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 580
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 953
Senast: Hermelin
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 118
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp