Tips på hundfoder?

SiZo

Trådstartare
Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och provade istället Happy dog, och tyvärr med motsatt effekt mot vad jag var ute efter. Förutom att de bajsar mer så är dessutom bajset betydligt mjukare. Jag bad om hjälp i affären för att jag helt enkelt inte orkar sätta mig in i hundfoder så pass mycket som jag har gjort med hästfoder... Men jag börjar inse att jag kanske måste? (Om inte annat för att jag bad om ett foder med hög andel protein och kom hem med ett foder med endast 23% för att jag litade på försäljaren).

Eller kanske kan ni hjälpa till här?

Mina hundar är i bra hull och har fri tillgång på torrfoder, något som fungerar ypperligt. Det jag vill ha ut av fodret är (förutom det självklara) att jag vill ha hög proteingiva i kombination med förhållandevis låg fetthalt, detta för att ena hunden kräks om fodret innehåller för mycket fett. Gärna spannmålsfritt - av den enkla anledningen att spannmål äter de tillräckligt av i stallet... Högt protein vill jag ha för att ena hunden ändå är lite tjockare än den andra. Fortfarande så pass att ingen veterinär nämner det - trots hennes artros, men bra att ha i bakhuvudet liksom.

Samt givetvis hög smältbarhet så att vi får ner bajsmängden. Många foder verkar ha hög halt aska och det känns spontant som att det kan visa på sämre smältbarhet och därmed mer bajs? Men riktigt så enkelt kanske det inte är.

Det får gärna vara hög nivå av Omega 3 eftersom ena hunden har artros.
Smaklighet är givetvis viktigt det med, men sånt är ju personliga preferenser och svårt att rekommendera om.


Att det är torrfoder är viktigt. Ena hunden är lite sjuklig (tänder, juvertuvmörer o sådär) så jag vill inte riskera att de bär på resistenta bakterier.
 
Orijen? Original eller Region Red. Det är nog det märket jag kan komma på med högre kötthalt och proteinnivå än Canagan. 38% protein och 18% fett.
 
Orijen? Original eller Region Red. Det är nog det märket jag kan komma på med högre kötthalt och proteinnivå än Canagan. 38% protein och 18% fett.
De har ätit det som yngre, och då har den känsliga kräkts, så jag gissar att 18% fett är lite mycket.
Jag hittade detta nu, ett foder jag aldrig har hört talas om innan (men jag är inte så bevandrad heller), 34% protein, 16% fett. Finns flera av det märket med ungefär samma protein och även betytligt lägre fett...

Wellness core
 
Jag ger i huvudsak färskfoder, men unghunden får lite torrfoder också nästan varje dag. Dels för att hon tycker det är godare än många färskfoder, dels för att hon äter så mycket att jag helt enkelt vill få ner foderkostnaderna lite... Jag har då gett lite olika torrfoder beroende på vad vi haft hemma (har vunnit några olika sorter på tävlingar) och det som fungerat bäst kanske kan vara något även för er? Det är Monster Original Sensitive med vit fisk. 27% protein, 14% fett. Inte helt spannmålsfritt då det innehåller en del havre, men har fungerat bättre än de spannmålsfria jag gett av.
 
Orijen? Original eller Region Red. Det är nog det märket jag kan komma på med högre kötthalt och proteinnivå än Canagan. 38% protein och 18% fett.
Kikade lite till, hittade att de har ett seniorfoder som kanske skulle passa. Men då känner jag att jag måste kika på vad mer som skiljer senior och vanlig adult... Kan man ge ett seniorfoder till en väldigt aktiv hund (som den ena är), eller finns det nackdelar med det?
Det var 38% protein och 15% fett.
 
Mina får Algguttens. Den som är känslig spyr i princip aldrig längre och 💩 är fint på alla tre. Kanske blir för lite protein för dina dock. Mina stora äter medium och valpen äter junior balans. Det enda torrfodret jag har varit nöjd med och jag har testat en del. 😅
 
Acana Light & Fit eller Nutrima Weight Balance är mina tips.

Jag tycker dock båda mina bajsar mindre när de får foder med spannmål (havre, korn och/eller brunt ris) istället för potatis/sötpotatis/ärter som det är i spannmålsfria foder.
 
Essential Foods upplever jag att många hundar brukar tycka om (gissar att det är för att det är så mycket kött i). Gick in och kikade på hemsidan och deras ”Contour” och ”Older” innehåller 33 % protein och 13 % fett respektive 32 % protein och 14 % fett. Båda spannmålsfria. Så det kanske kan var något 😊

Orijen som också brukar vara poppis har ju sin ”Fit & Trim” som innehåller 40 % protein och 13 % fett.
 
Essential Foods upplever jag att många hundar brukar tycka om (gissar att det är för att det är så mycket kött i). Gick in och kikade på hemsidan och deras ”Contour” och ”Older” innehåller 33 % protein och 13 % fett respektive 32 % protein och 14 % fett. Båda spannmålsfria. Så det kanske kan var något 😊

Orijen som också brukar vara poppis har ju sin ”Fit & Trim” som innehåller 40 % protein och 13 % fett.
Fit and trim kanske vore något. Aldrig sett den innan, tack!
 
Acana Light & Fit eller Nutrima Weight Balance är mina tips.

Jag tycker dock båda mina bajsar mindre när de får foder med spannmål (havre, korn och/eller brunt ris) istället för potatis/sötpotatis/ärter som det är i spannmålsfria foder.
Så kanske det är, jag har ingen aning faktiskt.
 
Jag väcker upp denna tråd igen eftersom min närmaste butik ska sluta sälja märket Core. Mitt val föll efter mycket om och men på Core ocean och hundarna har fungerat väldigt bra på det. Skulle jag önska så skulle jag kanske ta bort ärtorna i fodret och sänka fetthalten, men annars har jag varit nöjd med fodret.

Länk till gamla fodret Här om ni vill ha att se vad som har fungerat för mina damer.
Jag vill helst kunna köpa foder i butik för att gynna de butiker vi har, men hittar jag inget som jag gillar så kanske det får bli att beställa då. Gärna svenskt om det går att få till, går det inte så får det vara.
Så...
Protein >30%
Fett <15% Gärna neråt 12%
aska <7%

Mycket omega 3 är en fördel, då brukar det landa på fisk som innehåll och jag är inte emot det, men sambon klagar på lukten. Jag undviker gärna kyckling.
Lägg till att det behöver vara små bitar då ena hunden tyvärr inte har så många tänder kvar.
 
Jag väcker upp denna tråd igen eftersom min närmaste butik ska sluta sälja märket Core. Mitt val föll efter mycket om och men på Core ocean och hundarna har fungerat väldigt bra på det. Skulle jag önska så skulle jag kanske ta bort ärtorna i fodret och sänka fetthalten, men annars har jag varit nöjd med fodret.

Länk till gamla fodret Här om ni vill ha att se vad som har fungerat för mina damer.
Jag vill helst kunna köpa foder i butik för att gynna de butiker vi har, men hittar jag inget som jag gillar så kanske det får bli att beställa då. Gärna svenskt om det går att få till, går det inte så får det vara.
Så...
Protein >30%
Fett <15% Gärna neråt 12%
aska <7%

Mycket omega 3 är en fördel, då brukar det landa på fisk som innehåll och jag är inte emot det, men sambon klagar på lukten. Jag undviker gärna kyckling.
Lägg till att det behöver vara små bitar då ena hunden tyvärr inte har så många tänder kvar.
Jag testade Essentials Contour till min hund men har precis bytt mot ett foder med spannmål i, för det verkar han funka bäst på. Kanske kan det vara något för er dock? Det verkar stämma in bra på dina önskemål. 2,5kg-påsarna har små foderkulor, de större säckarna har stora kulor.

Edit: Såg nu att du inte ville ha kyckling. Då kanske det föll ändå.
 
Jag testade Essentials Contour till min hund men har precis bytt mot ett foder med spannmål i, för det verkar han funka bäst på. Kanske kan det vara något för er dock? Det verkar stämma in bra på dina önskemål. 2,5kg-påsarna har små foderkulor, de större säckarna har stora kulor.

Edit: Såg nu att du inte ville ha kyckling. Då kanske det föll ändå.
Ja ena hunden har haft lite klåda kring ögonen. Enligt veterinären var det nog pollenallergi, men eftersom det försvann till 90% av nuvarande foder så kanske det är foderallergi ändå. Och jag vet givetvis inte VAD det skulle kunna vara då, men kyckling är ju det vanligaste och då tänker jag att jag gärna undviker det.

Jag har inget emot spannmål i sig, men jag vill liksom inte att det är bland typ de tre största ingredienserna. Och tyvärr landar man ofta på spannmålsfritt då, och jag vill heller inte ha baljväxter där.... så atte... Hoppsan vad svårt det blev. Core var helt klart en kompromiss som fungerade ganska så bra.
 
Jag fick jättebra hjälp av veterinären när jag var där, hon kolla upp proteiner och lyssnade på vad Gry reagerat på och inte. Sen disskuterade hon med en till tjej och de kom från till Specific food allergen management.
Ett allergifoder som är lättsmält och baserat på lax.
 
Jag fick jättebra hjälp av veterinären när jag var där, hon kolla upp proteiner och lyssnade på vad Gry reagerat på och inte. Sen disskuterade hon med en till tjej och de kom från till Specific food allergen management.
Ett allergifoder som är lättsmält och baserat på lax.
Jag är lite tveksam till foderhjälp från veterinärer. Jag har mer utbildning i nutrition än vad veterinärer normalt har. Däremot har jag jäkligt dålig koll på fodermärken. Sen försvåras allt av att ingen av siffrorna på påsen är vad djuren kan ta upp. På häst och ko har vi ju "smältbart....". Något liknande finns inte på hund eller katt. Proteinvärdet är med andra ord bara en siffra på hur mycket kväve det är i fodret. Vilket inte säger så mycket om det verkliga proteinvärdet som hunden faktiskt kan ta upp. Detta gör hund och kattfoder otroligt svårt och komplicerat, för vi vet helt enkelt inte vad vi får.

Basen på det fodret verkar vara ris. Första ingrediens är ris, andra är ris protein, så att säga att basen är lax är nog att försköna det hela lite. Men fungerar din hund bra på det så är det självklart jättebra. Och det säger jag till alla som frågar mig; fungerar hunden/katten bra på fodret, byt inte.

Jag har inget emot ris, men jag vill gärna att laxen kommer först i listan.
 
Ja ena hunden har haft lite klåda kring ögonen. Enligt veterinären var det nog pollenallergi, men eftersom det försvann till 90% av nuvarande foder så kanske det är foderallergi ändå. Och jag vet givetvis inte VAD det skulle kunna vara då, men kyckling är ju det vanligaste och då tänker jag att jag gärna undviker det.

Jag har inget emot spannmål i sig, men jag vill liksom inte att det är bland typ de tre största ingredienserna. Och tyvärr landar man ofta på spannmålsfritt då, och jag vill heller inte ha baljväxter där.... så atte... Hoppsan vad svårt det blev. Core var helt klart en kompromiss som fungerade ganska så bra.

Har du tittat på någon av Purizons varianter? De tillverkas i Tyskland, jag vet inte om de brukar säljas i affärer här, men de verkar ha hög proteinhalt i förhållande till fetthalten och hög andel animalier.
 
Har du tittat på någon av Purizons varianter? De tillverkas i Tyskland, jag vet inte om de brukar säljas i affärer här, men de verkar ha hög proteinhalt i förhållande till fetthalten och hög andel animalier.
Den finns på zooplus tydligen. Aldrig sett innan, tack för tips!
Tyvärr så låg typ alla deras sorter på 16-19%+ med fett, så det gick bort för min del. kanske kan det hjälpa någon annan.
 
Om hunden funkar bra på Core hade jag fortsatt ge det - det går att beställa hem ju?
Ja, jag funderar på det. Men samtidigt så är det för mycket ärtor i för att jag ska vara helt bekväm med det, och när det då försvinner från butiken så tänker jag att OM det går att hitta ett annat foder som fungerar, som finns i butik, så kan jag prova att byta. Insåg nu att ZOOplus har öppnat en butik i min stad, så då kan jag lika gärna åka dit o kolla. De verkar ha väldigt stort sortiment.

Jag är också lite obekväm med att fetthalten är så pass "hög". Hon blev akut förgiftad för några år sedan, så jag vet inte riktigt hur levern mår på henne. Seniorkoll är bokad, och är levern 100% så behöver jag kanske inte bry mig. Men den mentala bilden av min medvetslösa hund i snön gör att jag liksom oroar mig lite för mycket för just levern 😅 Inte på helt logiska grunder, det är jag medveten om. 2 veckor efter förgiftningen var levervärdena normala igen, meeeen min hjärna har lite svårt att släppa det.



(Och så har vi den lilla detaljen att ena hunden har ehe, svällt lite på bredden av Core, som ytterligare gör att jag gärna vill byta till lägre fetthalt, men det säger vi inte så högt att lilla prinsessan hör.)
 
Den finns på zooplus tydligen. Aldrig sett innan, tack för tips!
Tyvärr så låg typ alla deras sorter på 16-19%+ med fett, så det gick bort för min del. kanske kan det hjälpa någon annan.

Deras kallpressade varianter tror jag har lägre fetthalt, verkar dock bara finnas med kyckling och kalkon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 377
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 814
Senast: calm
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 195
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp