Tips på hundras:)

Flipp

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på vilken hundras som skulle kunna passa mig:) Jag vill ha en hund som är lämplig som förstahund och går att ha i en etta men ändå gillar långa promenader & dylikt. Frisk, lättlärd, lättskött. Helst ingen terrier. Ska ha den som sällskapshund och även träna lite lydnad.
Tack på förhand!
 
Sorry att jag frångår frågan, men det slog mig just hur lik din fråga (och andras frågor om vilken ras de ska ha) är en kontaktannons... :D

Man sökes. Ska gå att ha i lägenhet OCH bland folk. Lättlärd, givmild och trivsam. Gärna snygg och rik och ung. Måste kunna bli lämnad hemma när jag är i stallet utan att gnälla/skälla/ställa till med nåt. Har bara tänkt leva ihop och evt. skaffa lite familj med honom.
Tips mottages tacksamt! :bow:

/JES
:rofl:
 
Tollaren är en apporterande fågelhund/jakthund och passar således inte som enbart sällskapshund

( finns alltid någon/några som skiljer sig ur mängden )

Tollare är en mycket aktiv ras och är man ute efter en sällskaphund att ta med på långa promenader och ev lite lydnad så finns det andra raser mer lämpade för det ändamålet.
 
Tack för svaren:) Tollare ville jag ha en förut men när jag tog reda på lite mer om dem så kom jag fram till att den inte skulle passa (som ni säger) Papillon och cavalier har jag funderat på, kanske vore något.
 
pudel :love: fast det är mkt krävande pälsvård.

cavalier låter som ett bra tips... finns många fina små raser.....
 
du bör nog hålla dig till dom mindre raserna :) en grand danoi (stavning?) är ingen bra hund i en etta :D
en cavalier verkar vara utmärkt! :)
 
Hehe, är ju en slags kontaktannons;)

Hmm, nej en grand danois skulle nog inte vara en höjdare. Lite trångt för stackaren:P så får väl satsa på en mindre ras isåfall. funderade på mellanpudel men de kräver ju rätt mycket pälsvård som sagt.
Tibetansk spaniel har jag också funderat på, tror ni det skulle kunna vara något?
Papillon verkar ju inte precis vara en ras som gillar långa skogspromenader & sånt, men skenet kanske bedrar :p Har träffat några stycken och de verkade väldigt trevliga iofs.
har papillon och cavalier anlag för några särskilda sjukdomar eller finns det något annat speciellt man bör tänka på när det gäller de raserna?
 
Jag måste slå ett slag för fransk bulldogg! Fantastiska anpassningsbara sötnosar!
 
Cavalieren har haft mycket sjukdomar, ex hjärtfel osv, men jag vet inte hur de har jobbat med aveln där, hur som helst ska du ju undersöka allt mkt noga innan köp, så kolla då ev. hjärtfel, avlivade valpar osv VÄLDIGT noga.

Papillion är en pigg och aktiv hund, i mitt tycke fel som "tanthund", har dock träffat en hel del som är väldigt rädda och försiktiga av sig, kanske ett rent sammanträffande, vet inte...

Träffade en väldigt trevlig lite hund i min valpkurs, charmade mig totalt, de heter petit brabancon och är rätt ovanlig, men vilken hund. Milton som han heter är pigg på det mesta och kan nog lätt hänga med på allt. Jag råder dig starkt att kolla upp dem, urtrevlig hund.

Likadant tibetansk terrier, tibetansk spaniel är lite slö för min smak, jobbar inte gärna.

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: kamomillo
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 888
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp