Tips på hundraser!

muppia

Trådstartare
Jag sitter och har insett att jag har ändrat åsikt om vad för hund jag söker.


Sambon är inte så noga med hundrasval så länge den är rolig att leka med, träna lite med och så länge den är minst medelstor, ingen småhund.

Jag söker någon trotjänare som har bra av/på knapp som gillar arbeta och slappa. Jag är väldigt rastlös som person så hunden kommer få vara med överallt, till stallet (och ridturer om den orkar), till jobbet om den får vara med. Jag skulle gilla att prova på lite agility, lydnad. Ja, allmänt bruks.

Agility kommer inte vara så seriöst med, skulle hunden vara stor så skippar vi bara den delen.
Också vill jag inte ha någon liten hund.

Mentalt sett ska den såklart vara stabil, tycka om barn och djur (ska ju ha familj nån gång!) och ha en hyfsad sjukdomshistoria (dvs inga svåra åkommor eller sjukdomar inom raser) Ska inte vara alltför reserverad mot nya människor, inte så pass att den upplever främlingar som ett hot om inte vi själva känner oss hotade.
Och så ska den inte dregla väldigt mycket (jämfört med t.ex New Foundland, St Bernhard och blodhundar)


Kanske svårt att hitta någon/några specifika raser?


Inte aktuellt än riktigt med hundköp men vill förbereda mig och ta reda på så mycket som möjligt först.
 
Sv: Tips på hundraser!

Jag veeet :angel:

Men vilka raser är roligare att arbeta med...
Jag personligen har snöat in på en aussie eller leonberger men kände jag gärna ville ha fler tips på raser som fungerar.

Fast jag vet ju inte vilken av dem som skulle passa oss bättre. Eller om det finns någon annan hund som fungerar bättre än de raserna jag funderat på.

Nackdelarna med stor hund som leonberger är att de inte kan gå agility om de inte är nätta i kroppen, de kanske inte lämpar sig för att följa med på ridturer.
Aussie kan vara lite skarp i huvudet, ha väldigt mycket vallningsinstinkter och vara reserverade.

Jag behöver nog något däremellan om man säger så... För att det ska passa oss båda och den ska ju fungera i vår framtid också självklart!
 
Sv: Tips på hundraser!

Pudel, welsh eller engelsk springer spaniel, golden, tollare (lite beroende på hur mycket du vill arbeta med hunden), ja, det finns massvis med raser som passar utmärkt :)
 
Sv: Tips på hundraser!

Leonbergern är ju inte den mest ideala rasen om man vill ägna sig åt lydnadsträning osv. Den dregglar inte men halva köksgolvet blir blött efter att den har druckit... :angel:

Men om det är den typen av hund du gillar så tror jag att landseer är lättare/smidigare i kroppen än en leonberger och även lite mer... förig.

Har du tittat på de olika sennen-hundarna?

Retrievern finns ju i flera olika varianter och är roliga att jobba med allihopa (om man inte väljer en "utställningstunna").

Flatcoated retriever är käck och livlig.
Curly coated retriever är den största retrievern och har lite mera klös. Dessutom krullig... :)
 
Sv: Tips på hundraser!

Nej jag har ju märkt det, de är lite väl för självständiga om man säger så. Jag har läst på lite om dem. Men de går att lydnadsträna om man motiverar dem på rätt sätt. Fast de brukar vara bra med djur och barn, det är ju det jag vill den ska vara.

Har kollat lite på BS men det är något som fattas, jag vet inte riktigt. Får kolla mer på dem, kanske hittar det jag saknar.

Jag är lite överförtjust i riktigt stora hundar även om jag kanske borde ha lite mindre nallebjörnliknande.

Långhårig schäfer kanske kan vara något :idea:

Ska oxå läsa på lite om retrievern också.


squarepants
Tack för dina tips, ska titta lite på nån av de du nämnt. :laugh:
 
Sv: Tips på hundraser!

Ja, en schäfer skulle nog passa dig. Tycker också att de långhåriga är otroligt vackra.

Har du tittat på Hovawart? Skulle i s f rekommendera en tik. Jag tycker att de är lite "mjukare" i psyket. Min är verkligen en nallebjörn! Hon har t o m fått det smeknamnet av flera. Riktigt mjuk och go i både kropp och sinne. Men med en egen vilja som måste tas om hand om genom aktivitet.
 
Sv: Tips på hundraser!

Ska kolla Hovawart också :laugh:

Långhåriga schäfer är tillräckligt stor men jag tänker lite på deras höftproblem. Men jag kan ju välja uppfödare som inte föder upp utställningshundar, det är ju där det är mest utsatt om man säger så.
 
Sv: Tips på hundraser!

Någon speciell grupp jag ska titta på?

Grupp 2 och 8 verkar vara lämpligast och därefter är det ju individerna...
 
Sv: Tips på hundraser!

Schapendoes:love:

Vi har en tik som nu är 5 månader, och hon är jättehärlig!
Deras valspråk är visst "fullt ös, medvetslös"
Hon är väldigt lättlärd, hoppar som en katt, och hänger med på det mesta.
Vad jag förstår har dom inga rastypiska sjukdommar, och blir visst långlivade.

Någon annan kanske kan berätta mer om rasen, vi har ju inte så lång erfarenhet.

* Jenny *
 
Sv: Tips på hundraser!

I grupp 1 har du en hel del vallhundar bland annat schäfern ingår där även Hollandse herdershound. Där är mycket att jobba med. Fins ju även så kallat "bruks schäfer" där man ofta får lite staddigare hundar och hundar som klarar mer. Men samtidigt kräver dom mer! Vill du bara köra lite enklare träningar så är en "vanlig schäfer" bra tycker jag. Men vill du satsa på hård träning å mycket tävlingar hade jag valt med bruks gener.
 
Sv: Tips på hundraser!

Låter som att du har liknande förutsättningar som jag hade när jag skaffade min hund i januari. Jag hade tittat en del på golden men sen hittade jag den perfekta hunden.
Welsh springer spaniel. En alltid glad, aktiv och sällskaplig hund. Är med på ridturer, agility och långa promenader. Bra näsa om man vill spåra lite men drar inte iväg långt själv. Simmar som en fisk och älskar att få vara tättintill sin familj. Älskar barn och andra hundar.
Lagom stor hund med mycket kraft i ett lätthanterligt inte alltför litet format.

Sitter faktiskt och drömmer om en till då uppfödaren precis fått nya valpar, men det får nog vänta något år till.
 
Sv: Tips på hundraser!

Våran schapendoes är 3 år, jag har ju iofs mest erfarenhet från honom, har träffat några av hans släktingar också.

Det är en en skön hund, han hänger med på allt, men inomhus är han mest som en ryamatta, ligger och sover. Vi har kört lite lydnad, lite agility, lite spår, han är med lös i stallet bland hästar, katter och andra hundar utan problem. Våran är väldigt förtjust i sin familj, men ganska ointresserad av främlingar. Han älskar snö och kallt väder, men helst inte blött:), så idag var det inte lätt att få ut honom:D.

Jag har för mig att rasen generellt sett är ganska lätthanterlig, inte så mycket hanhundsfasoner (vår andra hund är en schnauzer, han har desto mer...), lite lagom vallhundig, väldigt allround, pälsvården är inte så avskräckande, när vuxenpälsen är på plats är det ca en gång i veckan den skall kammas igenom, dock inte så mycket vakt

Jag får väl slå ett slag för schnauzer också, det är ju också en väldigt allround hund, de kräver dock lite annan träning, men där har man mera vakt (ifall man vill ha det) än hos schapendoes, tyvärr också mycket mera viltintresse

Båda dessa raser skulle jag inte tveka att köpa en till, men vill jag nog ha en tik...
 
Sv: Tips på hundraser!

Självklart är det en "sport" labbe du söker! :)

En hund som lätt hänger med på allt utan att bli nipprig av att vila någon vecka mellan varven.
De tål väder och vind.
De gillar generellt sett människor, andra hundar, barn osv osv.
Fungerar i stort sett inom alla hundsport-grenar - nåja, skyddet/IPO't inte riktigt medräknat där! :laugh:

Förhållandevis friska och sunda hundar!

Välj linjer noga och undvik rena jaktlabbar och rena utställningslabbar!

/Swat
 
Sv: Tips på hundraser!

Leonberger är väl drägglig :p

Jag tycker pudel passar bra in :bump:
Finns o valfri storlek, de är atletiska, roliga, smarta, lätta och behändiga i kroppen jämfört med jämnstora hundar. Av de pudlar jag sett/träffat så verkar de ha bra av-knapp, man behöver inte vrålmotionera dem varje dag, man kan ha lite slappdagar och bara träna hjärnan inne om man är sjuk eller så.

Vi hämtade en pudel/cocker-blandning i söndags, nu är han visserligen bara så liten (9v) men han kan verligen konsten att slappa totalt när jag sitter vid datorn och jobbar, och sedan vara pigg och busig när vi ska göra nått tillsammans. Otroligt trygg och tuff hund, älskar folk, är nyfiken utan att vara alltför på.

Om man tänker skaffa barn osv framöver kan ju pudel vara smart då de är lite mer allergivänliga eftersom de saknar underull och inte fäller. Ser ju många hundar på annons pga nytillkomna bebisen är allergisk.. :(
 
Sv: Tips på hundraser!

Ska ta o titta på labbe då :laugh:

Generellt sett så känner jag att jag är mest förtjust i Hovawart eller schäfer. Det är som sagt en massa tid innan det blir hund i familjen men det ger ju bara tid till att fundera på vad som passar bäst :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 778
Senast: Rugge
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 581
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 561
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp