Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Capable Case

Trådstartare
Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter en skada, nu igångsatt)
MEN.. Jag har svårt att få upp hullet just över revbenen, annars är hon fin men det är precis som att allt hull hamnar under magen istället för över revbenen där jag vill få upp henne lite grann. Hon har fri tillgång till hygieniskt bra analyserat hösilage med en kvot på 6, jag ger henne 1 kg Lucern och 4 dl Krafft Muskel om dagen.

Hon går på lösdrift tillsammans med sin dotter och är pigg och glad men jag skulle vilja att hon la på sig lite just över revbenen nu inför vintern.

I förra veckan hade jag ute veterinär som gjorde en hälsocheck inför vintern och kollade tänderna som var så gott som utan anmärkning, en liten hake bara som behövde raspas (åtgärdades) men inget annat.
Masken är kollad och hon hade 30 EPG Blodmask (ingen odling gjord så vet ej om stora/lilla). Avmaskningsmedel är utskrivet och ska hämtas ut idag men det är ju så otroligt lite så jag tror inte det har någon större inverkan på hennes hull.

Veterinär tyckte hon såg jättefin ut för sin ålder, rund och fin men att hon kunde lägga på sig lite över just revbenen men det är lite grann menade hon på och det är precis min tanke också.

Men vad ska jag ge henne?
Vill absolut inte ge något som ger en massa onödig energi utan vill bara att hon ska lägga på sig utan att bli pigg (hon är en vääldigt pigg dam och mer av den energin vill matte inte ha)

Kom gärna med alla tips ni kan tänkas ha!
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Jag hade nog slängt på ett kg lusern till, och sett om det blev skillnad (både revben och pigghet).
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Ja det kanske jag ska prova.. Jag trodde att det kanske inte skulle göra så mycket för revbenen utan mer för att behålla muskulaturen men kan vara värt att prova! :)
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Hull över revbenen är ju fett, d v s överskott av energi. Problemet blir att hästen gör av med energin om den blir piggare och rör sig mer. Vissa hästar är det ett nollsummespel med.

Beror också lite på vad du fodrar med för lusern, hur mycket energi ett kg ger. Krafft har ju melass i sin, då blir det mer energi.
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Jag ger Equsana Alfa Omega (Hackat strå) som är melassfritt.. Men det innehåller Sojaolja.

Ja jag tror det är lite nollsummespel med henne för hon rör sig väldigt mycket i hagen. Dels är hagen stor och hon går runt den flera gånger varje dag. Äter lite, dricker lite, rullar sig och sen promenerar iväg till längst bort i hagen så hon är i konstant rörelse kan man säga..
Sen springer hon runt och busar en del också, speciellt nu när hösten har kommit så är det mycket bock och lek.
Sen promenadrids hon också men ingen direkt träning pga av den gamla skadan..

Hur är det med mineraler? De har en sån där balja och i somras fick jag byta en sån där vart 4:e vecka men nu sedan jag började ge hösilage efter sommarbetet så är de bara där och tar nån slick då och då.. väldigt lite får dom i sig så jag har funderat på om jag kanske måste börja fodra med mineraler och Selen också eller reglerar dom det där verkligen själva som vissa påstår?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Balja, är det en sån där sockerbomb.
När det gäller äldre hästar så ska man vara försiktig med sockerrika foder och mineraler.
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Oj, varför ska man vara försiktig med mineraler till äldre häst? Jag ger lite i överkant nu bara för att jag trodde att äldre hästar kan ha sämre upptag.
Edit* Såg nu att det stod sockerrika mineraler och foder. Läste först att det var mineraler i allmänhet man skulle vara försiktig med. Sorry :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Vitafor Derby är kanon för hullet, lite stärkelse, ändå mycket energi!
Servera helst som en gröt/mash!
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Sockerbomb vet jag inte.. Det är en slickbalja med en hård mineralkaka i.
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Jag skulle gett mera lusern som dom över skrivit.
Samt se till att hästen har tjocka täcken på sig. Annars går energin åt till att hålla värmen :)
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Kolla så det inte är ren melass med lite tillsatser. Vissa av de där baljorna är rena hälsofaran, särskilt för en äldre häst.
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Tyvärr hittar jag ingenstans på nätet där det står exakt innehåll i baljan, bara vilka mineraler och vilken koncentration. Det är Hippo Selection Mineral Slick som de har. Någon som vet?
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Den hade jag inte gett någon häst någonsin. Det är ju ren melass med lite mineraler. Som att ge ungar fri tillgång på godis och krydda med en skvätt vitaminer, det blir inte nyttigt för det.
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Men usch! Det visste jag inte.. trodde inte det var något socker i den..
Har du tips på några andra mineraler som är bra på riktigt? :)
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Beror på vad du behöver komplettera med. Det som är bra i en foderstat kan ju vara det som förstör en annan foderstat.
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Kl

Vad har jag missat? Hästen äter grovfoder med en kvot på 6, plus lusern och muskel. Visst kan äldre behöva högre kvot men om den inte håller hullet, är det inte snarare mer energi och lite lägre kvot man bör testa innan man höjer kvoten ännu mer?

TS vilken kvot ger nuvarande foderstat i sin helhet och hur mycket över behoven ligger hon nu?
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Eftersom hästen har fått fri tillgång på rent socker (melass) blir det kanske lite svårt att ge mer energi rakt av, det har nog varit rätt mycket energi i den foderstaten ändå...
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Fast hon äter ju inte av slickbaljan nu, det har hon inte gjort sen i somras, nu händer det ingenting i slickbaljan.. så den är nog inte boven här.

Svårt att veta hur mycket hösilage hon får i sig då det ju är fri tillgång så svårt att veta exakt kvot när jag inte vet hur mycket hon äter. Det är en ts på 81 så ganska torrt hösilage och hon får nog i sig minst 15 kilo om dagen om jag räknar hur snabbt det går åt.

Jag kan ju prova att räkna på 15 kg så får jag se. återkommer!
 
Sv: Tips på hur jag kan fodra upp min gamling över just revbenen.

Kanske kan funka med linfröoja och betfor som komplement?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 803
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 847
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp