Bukefalos 28 år!

tips på hyfsad digitalkamera

bigganl

Trådstartare
Jag är väldigt förtjust i att fotografera och har haft en vanlig digitalkamera av märket Samsung. Var väldigt nöjd med denna kamera, men när jag fick en svart fläck på varenda bild i somras fick jag skaffa en ny. (inte en död pixel. Troligvis nåt smuts/damm som kommit in i kameran). Det blev en Casio (ja för att den var billig och skulle ha samma egenskaper som den jag hade) och den är jag inte alls nöjd med. Den behöver väldigt mycket ljus för att det ska bli bra bilder och den har en bedrövligt lång slutartid oftast och då är det svårt att ta bra foton av djuren (och det är oftast de jag fotar). Funderar på att skaffa mig en något bättre kamera, men har en begränsad budget. Finns det en hyfsad kamera för ca 1500 kr? (Samsungen jag hade innan kostade 1000 kr)
Har ni några bra förslag? Det behöver inte vara någon värstingkamera alls, men en med relativt kort slutar tid alternativt en som man kan ställa in slutartiden på och en som är ganska ljuskänslig.
Alla förslag mottages tacksamt.:)
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

p.s Lägg gärna in bilder. Hittade en gammal tråd där det tipsades om Panasonic Lumix TZ18 och Canon Ixus 220. De ligger i prisklass 1600 -1900 och det är ok. Helst under 2000 kr i alla fall. Om någon har bilder tagna med dessa kameror så lägg gärna ut. Gillar ju Samsung och om det finns någon kamera från dem som är likvärdig så lägg gärna in bilder.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Canon är ju superkameror, gillar dem skarpt.
HAr ingen bild med någon av dem men..
köpte en ny med mer megapixlar från SIBA, en avant, men den känns ok faktiskt, men gillade min gamla Canon bättre, men den hade för få pixlar..fast mkt bättre kvalité
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Jag köpte precis en Canon ixus 1000HS på netonnet för 1500:-
Den har kommit i en nyare variant 1100 hs så därför är den jag köpte billigare.
Jag är grymt nöjd och det finns många roliga inställningar.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Det lät som ett bra pris. Kan du inte lägga in några bilder du tagit med den?
Hittade en Canon Ixus 220 till ungefär samma pris på nätbutik. Är de ungefär likvärdiga? Hittade också en Samsung WB690 för 1190 kr. Är den i ungefär samma klass?
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Samsungen kan jag inte svara för med 220:n har några fler pixlar men mindre zoom. Det var främst på möjligheten till 11x zoom jag valde ixus 1000.
Jag har ännu bara tagit "skruttbilder" men jag kan absolut lägga in dom så får du ett hum om vad den kan. Alla bilder är tagna inomhus kvälls tid så det är ganska mörkt inne.

Vovven:
IMG_0012.jpg


Testar en annan inställning:
IMG_0011.jpg


Vovven igen:
IMG_0004.jpg


Sen bjuder jag på en bild med den roliga "fisheye"inställningen:
IMG_0015.jpg
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Ska tillägga att jag har lekt med pappas kamera så även om jag inte har tagit så mycket kort med min så har jag sett hans kort.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

De bilderna såg ju bra ut. Ska kolla in den kameran. Jag håller på att bli tokig av att läsa om alla modeller. Det snurrar i huvudet. Bäst vore om man kunde prova dem innan.

Läste om den nu. Det lät ju faktiskt jättebra. Klart intressant (och ett bra pris), men så kom jag till systemkrav. Windows 7 eller Vista. Jag har ju xp så där stöp det. Typiskt. Jag trodde jag hittat nåt. Det som lät mest intressant var att den var väldigt ljuskänslig och kunde ta bra bilder även i kvällsljus och snabb slutartid. Jag får väl leta vidare.

Ändring igen. Jag läser ju som en halvblind. Det stod ju Windows XP också. Då kan detta vara kameran jag söker. Att den inte hade så många pixlar (10) gör nog inte så mycket. Bra bildkvalitet är viktigast och det verkar denna ha enligt resensionerna. Tack för tipset!
 
Senast ändrad:
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Har sökt mera inrmation hela morgonen. Alla verkar klaga på att Canon ixus 1000 har väldigt kort batteritid. Hur upplever du den? (den ska räcka till ca 150 bilder endast)
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Jag ska höra med pappa. Han har använt sin mer frekvent och filmat och sådär med den.
Återkommer när jag har fått svar.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Nu har jag pratat med pappa, han har inte upplevt att batteritiden har varit varken bättre eller sämre än dom andra kamerorna han har haft.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

ok, bra att veta. alla recensioner är bra, men de är rätt så motsägelsefulla också. Ska åka till butik under helgen och känna på kamerorna och se om det kan avgöra. Vill verkligen ha en ny kamera. (en bra) Den Casio jag har nu har visst blivit bäst i test såg jag och får väldigt bra recensioner, men det beror antagligen på hur man vill använda kameran. Kort slutartid är ju ovärderligt när man fotar djur.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

I butik igår tyckte de att en Canon Powershot sx 220HS skulle vara en kamera som passar mina behov. Ska kolla upp den lite till, men det blir nog en Canon i alla fall. Deras HS-teknik verkar vara väldigt bra för att kunna ta bra bilder även i sämre ljusförhållanden.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Har köpt en ny kamera nu. Det blev en Canon powershot SX 220 HS. (vilka långa namn de har...)
Nu ska jag "bara" lära mig hantera den också. Provar mig fram.
Tips om inställningar osv tar jag gärna emot.
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Du kommer garanterat bli nöjd, det är ju en Canon!
Tips på inställningar har jag tyvärr inte då jag oftast fotar med automat läge!
 
Sv: tips på hyfsad digitalkamera

Det kommer jag också att göra i början, men tänkte att det skulle vara roligt att lära sig ställa in själv också. Det får väl komma med tiden. Det är ju roligt att det finns möjlighet till egna inställningar i alla fall.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i halsen sen mitten av april, jag har varit på vårdcentralen ett antal gånger och igår fick jag komma till...
2
Svar
34
· Visningar
2 247
Senast: Unafraid
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 222
Äldre Min Samsung Galaxy SIII Mini har börjat lägga av nu efter sisådär 1 år, så jag är i behov av en ny mobil... Problemet är bara att det...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp