Tips på jobb!

Enya

Trådstartare
Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är skrivet. Jag tycker också om de andra sysslorna, att variera med, har tyvärr inte jättevarierande sysslor men de jag har är intressanta och roliga och det är skönt för hjärnan att inte göra samma lika. Skrivet är dock anledningen till att jag utbildade mig.

I Region Skåne har vi då det förhatliga taligenkänningen på gång nu, på fler och fler ställen införs det och så även på min arbetsplats. Sorgligt tycker jag. Har många positiva sidor, det kan jag se på de arbetsplatser där sekreterarens roll utvecklas vidare och är lika viktig, men alltså utvecklas. Med det menar jag de arbetsplatser som ser värdet att ha kvar sina sekreterare och få in dem i verksamheten. Tyvärr är inte det alltid så det är överallt. På en del ställen blir det istället nerdragningar rätt rejält på personalen istället ("wow taligenkänning, nu behöver vi inga sekreterare som kostar en massa pengar och har krav") och kvar blir då sysslor som då inte är speciellt roliga att utföra i sig själv, ett yrke som stannat i utvecklingen och inte får följa med när resten av vården utvecklas. Trist. Ointressant har jag börjat fundera på. Om skrivet försvinner, som är absolut roligaste delen, vad har jag då kvar om jag inte kan utvecklas?

Jag vill utvecklas, göra saker. Betyda något trots att jag bara jobbar 4 timmar. Inte vara någon man gömmer bort i sagda timmar för att skanna in papper, och så är det bra med det. Det känns lite som ett lotteri med andra ord, vilken arbetsgivare och arbetsplats som faktiskt värderar sina medicinska sekreterare och där man kan utvecklas och de som inte gör det.

Jag har funderat på att kanske flytta till ett ställe där det inte finns taligenkänning. Det är, antar jag, bara en tidsfråga innan det finns i hela Sverige, jag hinner inte vara gammal och utsliten före det.