Tips på jobb!

Enya

Trådstartare
Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är skrivet. Jag tycker också om de andra sysslorna, att variera med, har tyvärr inte jättevarierande sysslor men de jag har är intressanta och roliga och det är skönt för hjärnan att inte göra samma lika. Skrivet är dock anledningen till att jag utbildade mig.

I Region Skåne har vi då det förhatliga taligenkänningen på gång nu, på fler och fler ställen införs det och så även på min arbetsplats. Sorgligt tycker jag. Har många positiva sidor, det kan jag se på de arbetsplatser där sekreterarens roll utvecklas vidare och är lika viktig, men alltså utvecklas. Med det menar jag de arbetsplatser som ser värdet att ha kvar sina sekreterare och få in dem i verksamheten. Tyvärr är inte det alltid så det är överallt. På en del ställen blir det istället nerdragningar rätt rejält på personalen istället ("wow taligenkänning, nu behöver vi inga sekreterare som kostar en massa pengar och har krav") och kvar blir då sysslor som då inte är speciellt roliga att utföra i sig själv, ett yrke som stannat i utvecklingen och inte får följa med när resten av vården utvecklas. Trist. Ointressant har jag börjat fundera på. Om skrivet försvinner, som är absolut roligaste delen, vad har jag då kvar om jag inte kan utvecklas?

Jag vill utvecklas, göra saker. Betyda något trots att jag bara jobbar 4 timmar. Inte vara någon man gömmer bort i sagda timmar för att skanna in papper, och så är det bra med det. Det känns lite som ett lotteri med andra ord, vilken arbetsgivare och arbetsplats som faktiskt värderar sina medicinska sekreterare och där man kan utvecklas och de som inte gör det.

Jag har funderat på att kanske flytta till ett ställe där det inte finns taligenkänning. Det är, antar jag, bara en tidsfråga innan det finns i hela Sverige, jag hinner inte vara gammal och utsliten före det.

Så, min fråga är, vad ska jag göra istället? Om jag inte ska jobba som medicinsk sekreterare, vad ska jag jobba som? Finns det något jobb där man skriver? Där man inte behöver någon eller liten utbildning? Där man kan använda den jag har?

Jag blir 42 år i år, jobbar endast halvtid och har halvtids sjukersättning så det blir aldrig mer än så. Har funktionsnedsättningar på bland annat syn- och hörsel (syn- och hörselhjälpmedel finns) och anställd med lönebidrag men är alltså inte attraktiv ALLS på arbetsmarknaden. Jag älskar skrivet på jobbet, däremot är skanna papper dagarna i ända inte min grej. Sitta i reception fungerar inte pga syn- och hörsel och telefontjänst går bort av samma anledning. Plugga och utbilda mig har jag inte råd till, kan inte få mer CSN och kan inte både plugga och studera som jag gjorde när jag utbildade mig till medicinsk sekreterare.

Sitter jag fast i ett yrke på väg att dö ut? Eller kommer min framtida arbetsdag bestå av att skanna papper i fyra timmar per dag?
 
Alltså vi fick taligenkänning på mottagningen där jag jobbar. Läkarna fick själv välja om de ville använda det. Av dem som testade är det typ två kvar som använder det :D Kanske att de nyare, yngre läkarna kommer att använda det mer men det lär dröja tills de kommer till oss.

Vi har massor med andra arbetsuppgifter än att skriva diktat, framför allt boka patienter, svara i telefon, remisshantering, alla uppföljningsprogram mottagningen har osv.
 
Alltså vi fick taligenkänning på mottagningen där jag jobbar. Läkarna fick själv välja om de ville använda det. Av dem som testade är det typ två kvar som använder det :D Kanske att de nyare, yngre läkarna kommer att använda det mer men det lär dröja tills de kommer till oss.

Vi har massor med andra arbetsuppgifter än att skriva diktat, framför allt boka patienter, svara i telefon, remisshantering, alla uppföljningsprogram mottagningen har osv.
Fast nu är det ju snarare så att det lär bli ett måste att använda för läkarna. Det nya journalsystemet skulle dras igång i år men är framskjutet utan nytt datum, men det är inte aslångt fram i tiden. På min arbetsplats är det inte frivilligt för läkarna att välja huruvida de vill eller inte vill använda taligenkänning eller ej med detta nya systemet i åtanke.

Jag arbetar på en arbetsplats där sjuksköterskor gärna har vissa av de uppgifterna.... För att variera. Boka patienter, uppföljningsprogram osv osv. Akutsekreteraren svarar i akuttelefonen dit läkarna ringer, vilket jag inte gör eftersom jag inte har den rollen, som jag ju skrev. I övrigt sitter jag med remisshantering, skannar BVC journaler, bokar in recept på 1177 och skriver. Vi skulle prioritera skrivet så då försvann alla diagnoslistor osv, som vi ska ta upp igen dock.

Det finns arbetsplatser som ser sekreterarna som en tillgänglighet och som ser hur många fler uppgifter det finns, massor liksom, och så finns det ju de andra, de där man ser "wow, taligenkänning, nu behöver vi inte sekreterarna som kostar pengar" och sprider ut de andra uppgifterna på andra yrkeskategorier. Det ska bli intressant att se vilket sorts arbetsplats jag jobbar på.
 
Fast nu är det ju snarare så att det lär bli ett måste att använda för läkarna. Det nya journalsystemet skulle dras igång i år men är framskjutet utan nytt datum, men det är inte aslångt fram i tiden. På min arbetsplats är det inte frivilligt för läkarna att välja huruvida de vill eller inte vill använda taligenkänning eller ej med detta nya systemet i åtanke.

Jag arbetar på en arbetsplats där sjuksköterskor gärna har vissa av de uppgifterna.... För att variera. Boka patienter, uppföljningsprogram osv osv. Akutsekreteraren svarar i akuttelefonen dit läkarna ringer, vilket jag inte gör eftersom jag inte har den rollen, som jag ju skrev. I övrigt sitter jag med remisshantering, skannar BVC journaler, bokar in recept på 1177 och skriver. Vi skulle prioritera skrivet så då försvann alla diagnoslistor osv, som vi ska ta upp igen dock.

Det finns arbetsplatser som ser sekreterarna som en tillgänglighet och som ser hur många fler uppgifter det finns, massor liksom, och så finns det ju de andra, de där man ser "wow, taligenkänning, nu behöver vi inte sekreterarna som kostar pengar" och sprider ut de andra uppgifterna på andra yrkeskategorier. Det ska bli intressant att se vilket sorts arbetsplats jag jobbar på.
Om det skulle barka åt fel håll på din arbetsplats, kan du inte titta på att bara byta arbetsplats istället för bransch? Det borde ju vara rätt mycket enklare. Jag menar om det är så olika på olika arbetsplatser.
 
Om det skulle barka åt fel håll på din arbetsplats, kan du inte titta på att bara byta arbetsplats istället för bransch? Det borde ju vara rätt mycket enklare. Jag menar om det är så olika på olika arbetsplatser.
Hur vet jag hur det är på olika arbetsplatser? Det låter ju bra i annonser, men i verkligheten döljer det sig ofta något annat som man upptäcker när man väl börjar. Och hur får jag in skrivet så är roligast när taligenkänning är målet?
 
Jag har funderat mycket på att byta jobb, söka mig till annan arbetsplats. Grejen är att det är inte så bara när man är handikappad, har anpassad anställning med lönebidrag och jobbar 50 %. Det är ett helt företag att söka nytt jobb. Risken att få ett sämre eller lika dant som det jag har gör att jag ännu inte vågat ta tag i det. Skulle jag hamna på en sämre arbetsplats så skulle jag knäckas fullständigt, jag har sett resultaten av det.
 
Så olika det kan se ut inom samma region! Jag har uppfattningen att det är enorm brist på medicinska sekreterare. De vårdcentraler jag har koll på har misslyckats med att rekrytera för det finns inga sökanden. Det är just skrivet som halkar efter och i bästa fall kan någon pensionerad sekreterare hoppa in och skriva ikapp då och då. Så byt arbetsplats till att börja med är mitt råd. 🙂
 
Tillägg: taligenkänning fungerar jättedåligt, läkarna avskyr det och det tar mycket längre, de flesta har övergett det - det kommer ta låååång tid innan det konkurrerar ut medicinska sekreterare. :D
 
Om du nu skulle hamna i att behöva byta bana, så var minförsta tanke transkriptör. Att omvandla ljudfiler (tex intervjuer) till text. De har ofta användning av personer som känner till medicinsk terminologi. Har en vän som jobbar med det, hemifrån.
 
Tillägg: taligenkänning fungerar jättedåligt, läkarna avskyr det och det tar mycket längre, de flesta har övergett det - det kommer ta låååång tid innan det konkurrerar ut medicinska sekreterare. :D
Jodå, jag kan bara tänka mig hur det fungerar. Eller inte fungerar. Har sett lite av det, hört desto mer och märkt ännu mer av läkares 1. tekniska kunskaper och 2. bristande kunskaper i svenska. Och då menar jag inte att de är invandrare utan svenska läkares bristande kunskaper i svenska språket.

Till exempel har en av läkarna jag skriver för ofta syftningsfel i diktaten. Jag ändrar ofta, puttar in ett komma lika ofta så att det blir något bättre, för jisses, jag kan inte låta det stå fel i journalen. Jag skäms över det amatörmässiga när språket inte är korrekt. Och jag vet ju vad som ska stå eftersom diktaten är hyfsat långa, det tas upp mer än en gång, jag skriver för två läkare och "följer" patienter på ett annat sätt då + att man dessutom kan kolla i en inkommande remiss från tex akutmottagningen för att få en uppfattning (den ska ändå besvaras).

Med tanke på anteckningarna ser ut när läkarna själv skriver (kan sakna stor bokstav, komma och punkt, innehålla helt omöjliga förkortningar och ett allmänt dåligt språk) så har jag svårt att se att de har tid och lust att lägga ner någon tid på att rätta vid taligenkänning.

Jag har svårt att förstå de som är så frälsta över det och tycker det sparar sådan tiiiiiiiiiiiiiiiiiid. Jag tror de missat något viktigt någonstans.
 
Tillägg: taligenkänning fungerar jättedåligt, läkarna avskyr det och det tar mycket längre, de flesta har övergett det - det kommer ta låååång tid innan det konkurrerar ut medicinska sekreterare. :D
Jag är inte så övertygad om det. Alla andra yrkesgrupper skriver ju själva och med framtidens vårdinformatik kommer journalen bli mer standardiserad. Jag tror det är klokt av enya att fundera på andra jobb om det är just skrivandet som lockar med jobbet.
 
Så olika det kan se ut inom samma region! Jag har uppfattningen att det är enorm brist på medicinska sekreterare. De vårdcentraler jag har koll på har misslyckats med att rekrytera för det finns inga sökanden. Det är just skrivet som halkar efter och i bästa fall kan någon pensionerad sekreterare hoppa in och skriva ikapp då och då. Så byt arbetsplats till att börja med är mitt råd. 🙂
Visst är det brist på sekreterare, och jag upplever att man har råd att vara mer kräsen med vilken arbetsplats man väljer också. Men det är tyvärr ett faktum att taligenkänning är på gång nästan överallt i Skåne. Jag skulle bara skjuta fram det lite genom att byta arbetsplats, tror du inte?

Eller du vet något bra ställe i Skåne där man vill ha en bra sekreterare med bra arbetsmoral på 50 % som har lönebidrag från AF, goda referenser, inga klagomål, 3-4 rekommendationsbrev, kan hantera diktat, remisser, PMO, SOM, 1177, PASiS, Lissy, Excel, Intygsmodulen, väntelistor, bokningar, osv och nu står inför att lära mig SVPL och börja med loggar (igen) eftersom vi nu snart tappar en sekreterare till. Förhoppningsvis får vi en som fyller de skorna, men man vet aldrig.
:D
 
Jag är inte så övertygad om det. Alla andra yrkesgrupper skriver ju själva och med framtidens vårdinformatik kommer journalen bli mer standardiserad. Jag tror det är klokt av enya att fundera på andra jobb om det är just skrivandet som lockar med jobbet.
Och jag som sekreterare skäms rätt ofta när jag ser andra yrkesgruppers (ibland min egen också tyvärr) anteckningar. Journalen är ju ett av vårdens ansikte utåt, mot patienten, språk är viktigt. Om man inte kan bemästra grundläggande svenska i skrift, vilket intryck och förtroende ger man då till patienterna? Vad betyder det i förlängningen för vården?
 
Om du nu skulle hamna i att behöva byta bana, så var minförsta tanke transkriptör. Att omvandla ljudfiler (tex intervjuer) till text. De har ofta användning av personer som känner till medicinsk terminologi. Har en vän som jobbar med det, hemifrån.
Hur kommer man in på den banan, vad behövs? Låter ju häftigt! :)
 
Kan någon form av översättningsjobb fungera? Tolk i lite anpassad funktion? Jag spånar fritt kring yrken som skriver/dikterar mycket.

Sen tror jag inte heller att med.sekr är på utdöende. Diktaten möjligen men där kommer istället 1177/SDV/digitala tjänster in som ett jätteområde. Har du någon form av tekniskt utvecklingsintresse så kommer du vara ovärderlig på många ställen. Sjukvården kommer att hänga tungt på admin-personalen när SDV väl ska ros i hamn.
 
Nu bor inte jag i Skåne så vet inte hur det ser ut där. Men jag jobbar på akuten o j våra medicinska sekreterare finns absolut kvar och skriver ut alla diktat. De hjälper även till med inskrivning av patienter vid larm för att vi ska kunna fokusera på patienten. Det verkar de flesta av dem tycka är ett roligt inslag i jobbet! De får då stå med på larmet och skriver ut prover och kan också skriva röntgenremisser, osv.
 
Kan någon form av översättningsjobb fungera? Tolk i lite anpassad funktion? Jag spånar fritt kring yrken som skriver/dikterar mycket.

Sen tror jag inte heller att med.sekr är på utdöende. Diktaten möjligen men där kommer istället 1177/SDV/digitala tjänster in som ett jätteområde. Har du någon form av tekniskt utvecklingsintresse så kommer du vara ovärderlig på många ställen. Sjukvården kommer att hänga tungt på admin-personalen när SDV väl ska ros i hamn.
Ska man inte ha någon utbildning till det? Vilken tolk tänker du på? Det är nästan så jag själv behöver tolk emellanåt! :angel:

Jag vet att det finns arbetsgivare som ser vikten i att ha kvar sina sekreterare, att det finns massor att göra, men jag vet också att det finns arbetsplatser som ser möjligheter till att droppa dem för att spara pengar. Jag vet ett ställe som införde taligenkänning som numera inte har sekreterare. Och på mötet vi hade med chefen när det skulle införas här så sa chefen "På VC X i X hade man 5 sekreterare, nu har man bara 2". Med ett sådant resonemang har man missförstått något känner jag.

Och jag vill utvecklas! Fast frågan är hur jag bär mig åt? Jag känner mig liksom låst! Det är inte mig och mina 4 timmar man satsar på- handikappade har inte samma värde, trots lönebidraget, men det är ju mer ett lockpris liksom. "här, ta den här personen, den behöver något att göra några timmar så att livet inte är så miserabelt" är känslan som liksom kommer när lönebidrag och handikapp kommer på tal.
 
Nu bor inte jag i Skåne så vet inte hur det ser ut där. Men jag jobbar på akuten o j våra medicinska sekreterare finns absolut kvar och skriver ut alla diktat. De hjälper även till med inskrivning av patienter vid larm för att vi ska kunna fokusera på patienten. Det verkar de flesta av dem tycka är ett roligt inslag i jobbet! De får då stå med på larmet och skriver ut prover och kan också skriva röntgenremisser, osv.
Jo, jag vet det. Det gör de även här än så länge. Men Skåne håller på att få ett nytt journalsystem där taligenkänning är en av byggstenarna. Så vad man än tycker om det så kommer det inom något eller några år att införas i hela Skåne överallt. Det är målet.
Akuten är en plats, utöver Rättsmedicinalverket, som jag alltid velat jobba på. Helst natt också! Problemet är synen och hörseln. Och epilepsin. Migränen.... Jag har aldrig fått en chans eftersom jag blir bortsorterad direkt. Stress anses påverka negativt, men jag ser det som stress=mycket att göra i ett högt tempo och stress=mycket att göra pga krav uppifrån, underförstådda krav- överdrivna orealistiska krav, man hinner inte med hur man än vänder och vrider sig. Den senare stressen mår jag dåligt av och orsakar migränanfall, epilepsianfall och en massa huvudvärk. Så, akuten anses inte rätt plats för mig av den orsaken, även om jag mer än gärna jobbar där eftersom det verkar vara varierande, intressant, utvecklande, lärorikt, roligt och det kittlar hjärnan varje dag. Hur det fungerar med pressen och stressen vet jag inte, jag har aldrig fått testa. Jag vet bara skillnaden på stress i andra fall, att jag tidigare alltid gillat lite stress och press. Nu vill jag gärna har lugn och ro, säkra kort osv, men saknar å andra sidan också att utvecklas, att ha många bollar i luften osv som förr liksom.
 
När jag fortfarande jobbade som vårdadministratör (en annan benämning, kärt barn har många namn) så drog man igång med taligenkänning i den region jag jobbade med samtidigt som man kom igång med 1177:s journaltjänst. Det skrotades SNABBT, kan jag lova. Tror nog aldrig att regionen varit så nedringd som den var då. Kommer aldrig glömma en anteckning gjord av en oerhört trött grekisk läkare på akutmottagningen med taligenkänning, den skulle behöva visas upp på sekreterarutbildningen och för regionchefer runt om i landet som avskräckande exempel. :angel:

Jag har hört så många gånger att taligenkänning kommer ersätta sekreterarna och lika många gånger har man fått ge upp taligenkänning, så nej, medicinska sekreterare kommer bli kvar länge. Och jag hoppas fortfarande innerligt att ni ska få den lön ni jobbar så hårt för!

Men vad jag hört så är medicinska sekreterare rätt heta inom polisväsendet, särskilt till RLC och annan administration. En kursare till mig jobbar idag inom polisen och har gjort det de senaste 5 åren, hon verkar inte ha ångrat sig alls medan andra kursare byter klinik och inriktning stup i ett.
 
Hur kommer man in på den banan, vad behövs? Låter ju häftigt! :)
Eller hur! Jag tror min vän bara svarade på en jobbannons. Hon fick det på personlig kompetens (noggrannhet, detaljseende, korrekthet) snarare än formell utbildning vad jag förstått.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 340
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Börjar bli sugen på att göra något annat i livet. Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har...
2
Svar
32
· Visningar
2 288
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag försöker fortfarande "sadla om" och hitta mig ett yrke utanför vården. I dagsläget kan jag inte plugga till annat då jag har för få...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp