Tips på jobbfika!

Halcyon

Trådstartare
Börjar jobba om några dagar. Om jag känner mig rätt kommer jag behöva fika. Men jag behöver tips på vad jag kan ta med mig.
Äter inte frukt (förutom ananas) så det går bort, vilket synd troligen finns fruktkorg på jobbet :(

Så? :D
 
Vill du ha något matig eller något sött? Jag äter knäckemacka med smör och ost. Kollegorna äter frukt, (drick)yoghurt, risifrutti etc. Grönsaksstavar fungerar ju också. Är väl egentligen bara fantasin och längden på rasten som sätter gränser.
 
@Araminta tack för tips!
Missade skriva att kvittar om är matigt eller sött, bara fantasin som inte är bästa hos mig.

Rast längden vet jag inte än, men skulle gissa är berömda kvarten :)
 
Smörgås, yoghurt med musli (finns ju sådana bägare där man har muslin separat så det inte blir grötigt), riskakor, nötter, ägg..
 
Jag hade bakat i långpanna, tex, Lingonrutor, Snoddas (kärleksmums), eller paj, rabarber, ananas, jordgubb, hallos osv.
Vaniljsås till pajen.
 
Flera på mitt jobb har en med glasburk (en sådan där gammeldags med lock och gummitätning) där de blandat kvarg och bär plus flingor. Den äter de på förmiddagsrasten.
Förr åt jag gärna en avocado. Numera får jag för dåligt miljösamvete för att klara det.

Överlag är de väldigt "nyttiga" Suck. Varje måndag kokas en brygd med ingefära, citron honung och lite annat som hälls på flaskor och förvaras i klskåpet. Den kallas för mogonhutten.
Den skulle inte ingå något som jag skulle vilja ha till jobbfika.
 
På mitt förra jobb hade jag med mackor till "frukostrasten", på mitt nuvarande ingår det, kommer inte ihåg vad det blev till eftermiddagen, kan ha varit fruktskål då. Numera är det kakor eller glass (vet inte om det är bra eller dåligt att min arbetsgivare tillhandahåller sådant ;) )
 
På mitt är det allt från inget via gröt, frukt och nötter till kakor. Många har en burk med mandlar eller nötter och tar med sig en näve till fikat. Hårdkokt ägg har också flera.

På fm fikat äter de flesta frukost.

Jag har yoghurt och müsli på fm fikat och hamstrar bananer ur fruktkorgen till em
 
Jag äter rätt ofta keso eller kokt ägg till mellanmål på jobbet. Enkelt, gott och snabbt tycker jag. Ska jag träna eller rida efter jobbet så tar jag keso med krossat knäckebröd eller musli på eftermiddagsfikat.
 
Arla har en jättegod färdig gröt.
Kan ätas både varm och kall, jag tycker den är godast kall.
20190503_190850.jpg
 
Oftast blir det ingen eftermiddagsfika för mig men om så blir det antingen knäcke med ost som jobbet tillhandahåller eller så tar jag keso med nötter, yoghurt, fruktpuré (sån där barnmatsburk) eller en smoothie.
Vi har en matkyl från jobbet som man kan handla ifrån.
 
Börjar jobba om några dagar. Om jag känner mig rätt kommer jag behöva fika. Men jag behöver tips på vad jag kan ta med mig.
Äter inte frukt (förutom ananas) så det går bort, vilket synd troligen finns fruktkorg på jobbet :(

Så? :D

Finns en oändlig djungel av olika smarriga "bars" :)
 
I perioder äter jag ofta naturella riskakor med fetaost. Smidigt att ha ett paket riskakor i skåpet och ett paket ost i kylen :) så kan man smula sönder direkt i ostpaketet och sen bara hälla ut på riskakan.
 
Flera på mitt jobb har en med glasburk (en sådan där gammeldags med lock och gummitätning) där de blandat kvarg och bär plus flingor. Den äter de på förmiddagsrasten.
Förr åt jag gärna en avocado. Numera får jag för dåligt miljösamvete för att klara det.

Överlag är de väldigt "nyttiga" Suck. Varje måndag kokas en brygd med ingefära, citron honung och lite annat som hälls på flaskor och förvaras i klskåpet. Den kallas för mogonhutten.
Den skulle inte ingå något som jag skulle vilja ha till jobbfika.

Äsch knäck i lite fin vodka så gör den susen och skäl för namnet.

Hos oss är det väldigt få som fikar med medhavda grejer. De flesta inmundigar bara kaffe eller tar en arbetsplatsfinansierad frukt. Vi har inga schemalagda påtvingade raster dock, så de flesta pauser tas i olika former på egna händer när det behövs.
 
Vi har fruktkorg, kaffe och te inkl riktig mjölk, smör och knäckebröd på jobbet.

Jag gillar inte "omatig" fika så beroende på när jag har raster under passet (processen styr och jag jobbar 3-skift) så äter jag:
1-2 st knäckebröd med smör och medhavd skivad ost, 1 liten kaffe med mycket mjölk, 1 stor vatten. När jag druckit för mycket kaffe/stressat för mycket och senare på natten (pga för kissnödig under fm annars när jag sover) dricker jag choklad istället.

Om jag vill äta mer/mindre så är det frukt, blir oftast i snitt 1 om dagen, och medhavd miniyoghurt.

Klarar mig även om jag inte har med matlåda på detta. Det är väldigt lyxigt att bara behöva ha med ost och yoghurt samt ha tillgång till stor frys o kyl! Har alltid ett eget litet smörpaket också för ibland tar smöret slut nere i produktionen där jag jobbar och oftast hinner man inte gå o hämta mer på en rast (ombyten osv). Jag dör nästan hellre än äter knäckebröd utan smör, så kräsen 🙈

Övriga kollegor har rätt ofta med ägg, proteinbars i shakes, makrill I tomatsås, grönsakstavar o dipp, ost och korv i konstiga former de käkar utan knäcktebröd, fil/stor yoghurt och ofta har folk med sig eget bröd.
 
Jag äter knäckemackor med smör och ost som jobbet tillhandahåller. Andra har ägg, keso, nötter, yoghurt och müsli med sig. Ytterligare knäckemackor och äpple innan hemgång för att klara av lång resväg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 231
Senast: mamman
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 016
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp