Bukefalos 28 år!

Tips på kall glutenfri mat

Sofie.S

Trådstartare
Jag kommer ev börja pendla med tåg mitt i lunchen - har ni tips på kall glutenfri mat som kan ätas på tåget?
Finns det några oskrivna ”regler” om mat på tåg? :angel:
 
Jag kommer ev börja pendla med tåg mitt i lunchen - har ni tips på kall glutenfri mat som kan ätas på tåget?
Finns det några oskrivna ”regler” om mat på tåg? :angel:

Jag brukar skicka med färska grönsaker och köttbullar/lax dylikt. Barnet hävdar att kall glutenfri pasta är oätligt, och jag håller med.
 
Jag brukar värma matlåda och äta på bussen. Ingen har klagat än! Men annars fungerar äggmuffins. Och jag äter ägg också, förstår inte varför det inte är okej, i min värld är dom i princip luktfria. :rofl: men det är svårt, jag äter så lite kolhydrater som möjligt och en sallad ska överleva sex timmar i väskan, det känns sådär. Ofta stoppar jag en matlåda från frysen i väskan på morgonen och micrar vid 12 och äter på bussen.
 
Potatissallad (med vinägrette om den inte kan förvaras kallt) kan varieras på många sätt, t ex ärtor, paprika, morot etc. Rå lök kan man kanske vara lite försiktig med i kollektivtrafiken. till det kallt, kött t ex skinka eller kyckling.
pizza kan ätas kall (på glutenfri botten förstås)
wraps av olika slag
sushi
sallad med ris som bas (var vanligt förr, innan pastan kom och tog över)

det viktigaste är väl att inte ha sådant som kan orsaka farliga allergireaktioner, ex jordnötter eller luktar starkt, t ex mycket kryddor, lök, ägg, fisk kan också vara känsligt (även för allergiker). Men generellt luktar kall mat mindre än varm
/mamman som avskyr när man hungrig på väg hem hamnar bredvid någon som har en hamburgare med pommes, eller har köpt en grillbricka från nestors ... dvs sådant som jag aldrig annars är sugen på ....
 
Apelsiner/mandariner etc luktar starkt och vi är många som är allergiska mot dem så det är inte populärt att äta på tåg.
 

Liknande trådar

Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 389
Senast: FrDrake
·
Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 167
Senast: annersia
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
446
Senast: Fideli
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 041
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp