Tips på kalla matlådor?

Pancakes

Trådstartare
Någon som har tips på mat man kan ha med sig i matlåda och som äta kall? Börjar tröttna på att äta pastasallad så fort det är 25+
 
Mina matlådor är typ alltid kalla för jag orkar inte värma dem nu under sommarhalvåret.

Grillat kött och fisk är alltid goda kalla. Sallad, någon sås vid sidan av.

Goda röror tillsammans med en smörgås
 
Egen gjord potatissallad på nypotatis, gräddfil, rödlök och krydda med lite dijonsenap.
En grillar kycklingfilé, eller något kallskuret till det.
 
Jag är inte så förtjust i potatissallad gjord på mejeribas utan har hellre över en vinegrätt med vitlök i. Hackar i soltorkade tomater, fetaost och rödlök. Fräscht och lätt.
Till det funkar vilket kallskuret som helst eller mer grönsaker :)
 
Vi äter mycket tonfiskröra nu.

En burk tonfisk, en matsked mayo, en halv matsked creme fraiché, blandar med lite salt, citronpeppar och finhackad rödlök, har vi kokta ägg klara brukar vi finhacka det och blanda ner i röran också.
Äter det antingen med lite bulgur, som vi kokat med en halv tärning grönsaksbuljong, i en sallad, som röra på knäckebröd eller som det är med sked. Funkar till allt! :d

Edit; om man gillar röror ännu mer "geggiga" så kan man blanda i mer mayo/ creme fraiché. Man får ta tills man skäms :)
 
Vi äter mycket tonfiskröra nu.

En burk tonfisk, en matsked mayo, en halv matsked creme fraiché, blandar med lite salt, citronpeppar och finhackad rödlök, har vi kokta ägg klara brukar vi finhacka det och blanda ner i röran också.
Äter det antingen med lite bulgur, som vi kokat med en halv tärning grönsaksbuljong, i en sallad, som röra på knäckebröd eller som det är med sked. Funkar till allt! :d

Edit; om man gillar röror ännu mer "geggiga" så kan man blanda i mer mayo/ creme fraiché. Man får ta tills man skäms :)
Du glömde kapris.
 
Bönsallad!

Jag gör min med gurka, broccolibuketter, kall kokt potatis, rädisor, röd paprika, avocado och en massa olika bönor. Kidney, svarta, vita etc. Ingen tomat och ingen sallat- det passar inte tycker jag. En god viägrett med balsamico och örtsalt till. Mättar rejält.
 
Livsfarlig tråd detta :arghh:

Smörgåsar med vad som helst på nästan tex skagenröra eller nån annan röra.
En del soppor smakar helt ok även kalla.
Kyckling med potatissallad.
 
Jag tänker samma innehåll som en pastasallad, men byta ut pastan mot någonting annat, tex quinoa, bulgur, potatis etc.
 

Liknande trådar

Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
35
· Visningar
1 844
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
694
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: movi
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
539
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp