Tips på kamera etc.

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa någon bättre kamera. Så vad ska jag skaffa för kamera/ utrustning?
Jag bor i sthlms skärgård och fotar mkt utomhus i naturen, mina katter och ibland byggnader.
Kostnad är inte det viktigaste men visst jag vill inte lägga hundra tusen... men tar ändå gärna förslag på mer budget och dyrare..
 
Hur stor får kameran vara? Hur avancerad? Vill du ha en systemkamera så du kan byta objektiv? Det är det viktigaste valet, tycker jag.

Jag insåg att min kamera inte kom med så ofta för att den var för stor. Ville ändå ha något "mer" än mobilen så jag köpte en liten kamera med fast optik. Den går ner i fickan och jag kan ändå leka med olika inställningar.
 
Hur stor får kameran vara? Hur avancerad? Vill du ha en systemkamera så du kan byta objektiv? Det är det viktigaste valet, tycker jag.

Jag insåg att min kamera inte kom med så ofta för att den var för stor. Ville ändå ha något "mer" än mobilen så jag köpte en liten kamera med fast optik. Den går ner i fickan och jag kan ändå leka med olika inställningar.
Tack för svar.
Med storlek så behöver den inte vara så liten att den går ner i fickan- jag kan absolut tänka mig att bära en del.
Det är sånt som objektiv som jag inte kan så mkt om- jag har förstått att man kan behöva byta om man ska fota olika saker. Så det beror väl på hur svårt och jobbigt det är att byta samt hur stort behov man har av att byta om man tex fotar natur. Behöver man byta om man först fotar på avstånd och sen vill fota närbilder tex en blomma?
 
Jag har en Nikon D7000 DSLR som jag ar mycket nojd med. Kamerahuset med en "normal" objectiv ar inte alls tungt eller besvarligt och passar mycket bra for landskaps bilder och liknande.
Sjalv har jag dille pa att zooma in pa hundarna/barnbarnen/hastar/vilda djur och har darfor nastan alltid ett Nikon zoom objective (28-300mm) pa och ... well, det ar tungt men trots det bar jag runt pa tegel stenen for att ha mojligheten att fa bilden "ratt" nar jag ser den.

Jag har tittat lite pa "Mirrorless" men skillnaden i vikt och storlek ar inte tillrakligt stor for att fa mig intresserad i att byta och jag ar sa nojd med min kamera, och hur lange batteriet racker for att inte ens tanka pa att byta annu.
 
Tack för svar.
Med storlek så behöver den inte vara så liten att den går ner i fickan- jag kan absolut tänka mig att bära en del.
Det är sånt som objektiv som jag inte kan så mkt om- jag har förstått att man kan behöva byta om man ska fota olika saker. Så det beror väl på hur svårt och jobbigt det är att byta samt hur stort behov man har av att byta om man tex fotar natur. Behöver man byta om man först fotar på avstånd och sen vill fota närbilder tex en blomma?
Att byta objektiv är enkelt, så låt inte det begränsa dig. Det är väl mer att släpa med flera olika objektiv som kan vara bökigt, men efter hand tycker jag man lär sig vad man behöver. Att fota hyfsat nära kan de allra flesta objektiv klara av, är kamerahuset och objektivet hyfsat bra kommer du dessutom kunna beskära i efterhand för att komma ännu närmare. Sen finns det objektiv som har väldigt stort spann, men de brukar kosta därefter också 😅

Mitt tips är att om du vill ha en systemkamera, köp från något av de vanligaste märkena. Då kan du hitta många objektiv begagnat och komma undan betydligt billigare när du vill uppgradera.
 
Jag har en kompaktkamera med superzoom. Den är ganska stor men jag slipper bära med mig olika objektiv.
Vet av erfarenhet att det gör att jag drar mig för att ta med kameran ut.

Jag HR en Nikon Coolpix 600 med 60x optisk zoom. Den har några år på nacken så den kanske inte finns att köpa längre.
Något liknande kanske kan vara intressant?
 
Det som spelar störst roll är objektivet, inte själva kameran. Om du tittar på de kameror som är nya idag så finns det inte en enda dålig systemkamera, tekniken har kommit för långt för det.

Själv rekommenderar jag Canon eller Nikon. Vilken spelar mindre roll, men där har du ett enormt utbud av olika objektiv i alla tänkbara prisklasser och det är även lättast att hitta bra begagnade saker där.

När du väljer objektiv så har du två "typer" av siffror att titta på närmare på. Här har du namnen på mina tre objektiv:
17-35/2,8
50/1,4
70-200/2,8
Det som står först är objektivens brännvidd. Det avgör hur nära motivet du kommer.

Om jag står på ett fält med en av hundarna några meter ifrån mig och fotograferar med första objektivet, då får jag med hela hunden och hela fältet. Det är ett s.k. "vidvinkelobjektiv" vilket är populärt när man fotograferar storslagna naturbilder osv. Byter jag istället till nästa objektiv, då får jag bild på hela hunden och lite lagom runtomkring den för en fin helkroppsbild. Sätter jag på sista objektivet, då kan jag zooma in så mycket att jag får porträttbilder.

Det som står efter / är objektivets största bländaröppning. Det är den som avgör hur mycket ljus som kommer in i kameran. Ju lägre siffra, desto större öppning och desto mer ljus. Det gör också att det är lättare att fotografera i mörker, och det gör bakgrunden mer "snyggt oskarp". Man kan ändå ställa in på högre bländartal/mindre öppning för att få skarp bakgrund också, tex om man fotograferar som sagt natur, hus eller annat.

Heter objektivet tex 55-200/4-5,6, då betyder det att du kan zooma från 55mm till 200mm, men när du har 55mm så kan du inte ha lägre bländartal än 4 och på 200mm kan du inte ha lägre bländartal än 5,6. Sådana objektiv är ofta billigare och mindre, men det påverkar själva bildkvaliteten negativt (det skarpa blir inte lika skarpt) och du får svårare att fotografera i dåligt ljus.

Så, fundera över vad du fotograferar mest och vad du vill ha kameran till. Sedan köper du valfri systemkamera. Det blir bättre bilder med en billig kamera och dyrt objektiv jämfört med om du har dyr kamera och billigt objektiv.

Själv brukar jag rekommendera just 50/1,4 eller 50/1,8 som "start-objektiv". Det är betydligt trevligare bildkvalitet än de vanliga kit-objektiven, och de är väldigt allround. Sedan kan man fundera på om man vill ha mer vidvinkel eller mer zoom :)
 
Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa någon bättre kamera. Så vad ska jag skaffa för kamera/ utrustning?
Jag bor i sthlms skärgård och fotar mkt utomhus i naturen, mina katter och ibland byggnader.
Kostnad är inte det viktigaste men visst jag vill inte lägga hundra tusen... men tar ändå gärna förslag på mer budget och dyrare..

Om du vill ha en kamera och objektiv som du kan växa i, levererar grymma bilder och är relativt billig, fundera då på en spegellös fullformatare med inbyggdbildstabilisering i det lägre prissegmentet. Exempelvis Nikon Z5, Nikon Z6ii, Nikon z6 eller begagnad Canon R6 (då den uppgraderade blev väldigt mycket dyrare). Sen en begagnad 24-70 2.8 från spegelsystemen, till Nikon en 24-70 2.8 G eller till Canon 24-70 2.8 EF, bör kosta mellan 5 000-8 000, objektiven är till deras spegelreflexkameror men det går att montera med märkets egen adapter som gör att objektivet funkar precis som förväntat men det gör objektivet ca lite längre. För att fota katter, tycker jag iaf, att 85 eller 105 mm är en bra brännvidd. Till Nikon kan du hitta en 85 1.8 G för ca 3000 kr, finns liknande alternativ för Canon. Du behöver sen också en adapter för att montera objektivet, för några tusenlappar, orkar faktiskt inte kolla nu. Du kan självklart köpa den spegellösa optiken i stället, men den är mycket dyrare. Men kommer du fota mycket är det en vettig uppgradering...

Egentligen är det väldigt dumt att vi pratar brännvidd, vi borde egentligen prata bildvinkel eftersom brännvidden handlar objektivets uppbyggnad och inte om något mätbart på bilden eftersom sensorns/filmens mått påverkar bildvinkeln markant.

När det gäller brännvidd skulle jag förklara det så här. Bilda en cirkel med din tumme och pekfinger, för att vissa effekterna med en kort brännvidd då håller du cirkeln nära ditt ena öga samtidigt som du blundar med andra ögat, bilden du ser är mer eller mindre opåverkad av din cirkel. Om nu nu flyttar cirkeln ut från ditt öga, men fortfarande tittar du i cirkeln så är det mindre och mindre av omgivningen du ser samtidigt som du flyttar cirkeln bort från ditt öga. Dvs det blir nu som om brännvidden blir längre och längre. Det kommer självklart inte gå att korrelera detta till några specifika brännvidder då detta experiment är väldigt beroende av din hands storlek. Men det är så här det fungerar, i princip, en längre brännvidd ger en mindre bildvinkel så det gör att bilden du får ser mer "inzoomad" ut.
 
Tack alla för svar. Jag ska kolla upp era förslag. Var ute i helgen och fotade med mobilen.

Denna bild är typisk för sånt jag fotar :
 

Bifogade filer

  • 20230910_174034.jpg
    20230910_174034.jpg
    369,1 KB · Visningar: 18

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 852
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 680
Senast: Rugge
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 353
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp