Tips på kameraövervakning i och utanför stallet?

Ardennern

Trådstartare
Vi kommer att flytta våra hästar till ett stall som kommer att ligga 15 minuter ifrån där vi bor. Då vi har ett högt säkerhetstänk så vill vi när vi lämnat stallet för kvällen kunna hålla stallet övervakat både invändigt och utvändigt för att hålla koll hur hästar i respektive box mår samt så att inga obehöriga besöker stallet när vi inte är där. Jag tänker rent spontant kameraövervakning både in och utvändigt så man kan koppla upp sig från mobilen för att "se till" hästarna och även att telefonen ringer upp om de kommer in andra i stallet? En utomhusbelysning med stark strålkastare som reagerar på rörelse känns också nödvändigt. Någon som har tips?
 
Finns väldigt mycket i olika kvalitet och pris.
Du får nog precisera lite mer vad du tänkt för prisklass.
Vad som är viktigt att tänka på när det gäller inne i stallet är att systemet uppfyller kraven för IP-klassningen för häststall (IP64). Utomhus räcker det med IP44.
 
Ett enkelt bra villalarm med uppringning, och magnetbrytare på dörrarna, kan vara en bra början. Kostnad från ca 4000 kr. Enkla bra IP-kameror för inomhusbruk, med egen IR-belysning, kostar från en tusenlapp styck, kräver förstås internetaccess via wifi eller kabel.
 
Vi kommer att flytta våra hästar till ett stall som kommer att ligga 15 minuter ifrån där vi bor. Då vi har ett högt säkerhetstänk så vill vi när vi lämnat stallet för kvällen kunna hålla stallet övervakat både invändigt och utvändigt för att hålla koll hur hästar i respektive box mår samt så att inga obehöriga besöker stallet när vi inte är där. Jag tänker rent spontant kameraövervakning både in och utvändigt så man kan koppla upp sig från mobilen för att "se till" hästarna och även att telefonen ringer upp om de kommer in andra i stallet? En utomhusbelysning med stark strålkastare som reagerar på rörelse känns också nödvändigt. Någon som har tips?

Jag trivs väldigt bra med Arlo-systemet. Har två med 5 kameror i varje. En via husets wifi och en med mobil router.
 
Finns väldigt mycket i olika kvalitet och pris.
Du får nog precisera lite mer vad du tänkt för prisklass.
Vad som är viktigt att tänka på när det gäller inne i stallet är att systemet uppfyller kraven för IP-klassningen för häststall (IP64). Utomhus räcker det med IP44.


Jag har ju Arlo i samband med fölvak och är ganska nöjd med det. Kanske det skulle fungera?
 
Jag har ju Arlo i samband med fölvak och är ganska nöjd med det. Kanske det skulle fungera?
Så länge systemet håller rätt IP-klassning och det finns tillgång till någon form av uppkoppling när du nu inte bor då nära, fungerar det säkert.
Det är ju krav på IP64 i stallet speciellt från försäkringsbolag och om man har det uppe permanent är det viktigare än om det bara används sporadiskt vid förvak.
 
Så länge systemet håller rätt IP-klassning och det finns tillgång till någon form av uppkoppling när du nu inte bor då nära, fungerar det säkert.
Det är ju krav på IP64 i stallet speciellt från försäkringsbolag och om man har det uppe permanent är det viktigare än om det bara används sporadiskt vid förvak.
Enligt Lantbrukets Brandskyddskommitté så kräver man ”bara” IP54 i häststall, IP55 i nötstall. Men kanske försäkringsbolag har högre krav? Skadar ju inte att ha högre IPklass 😊
 
Enligt Lantbrukets Brandskyddskommitté så kräver man ”bara” IP54 i häststall, IP55 i nötstall. Men kanske försäkringsbolag har högre krav? Skadar ju inte att ha högre IPklass 😊
Du har helt rätt ser jag. Jag blandade ihop lägsta kravet med rekommendationer vi fick av vår elektriker när vi byggde nytt.
 
Du har helt rätt ser jag. Jag blandade ihop lägsta kravet med rekommendationer vi fick av vår elektriker när vi byggde nytt.
Aha, funderade efterom att jag letar någon typ av värmare att ha ovanför skötselplatsen och blev då osäker på om jag tolkat det fel med IPklass 😊 Såklart är en högre IPklass än den rekommenderade bara till en fördel 👍🏻
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 720
Senast: Bonica
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 871
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 721
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp