Tips på klippmaskin

maoulina

Trådstartare
Funderar lite på att köpa mig min första egna klippmaskin, men det är ju en ren djungel och finns så många att välja på i alla möjliga prisklasser!

Funderar på att köpa en bra begagnad maskin då jag inte har råd att lägga hur mycket pengar som helst.
Det viktiga är att maskinen ska vara relativt TYST då min häst blir galen när man börjar närma sig huvudet med en klippmaskin som nästan låter som ett flygplan..

Sen förstår jag inte riktigt när det står tex: Ljudnivå 70 dB (A), är det tyst, mitt i mellan eller hög ljudnivå?

Har ni några tips? :)
 
Sv: Tips på klippmaskin

Jag har också tittat på Heiniger Progress maskinen och den verkar super!

Hittat den för 2400 kr ny (extrapris)(originalpris 2650 kr), och begagnad går den för betydligt mycket mer, runt 3000 kr.
På H**ks kostar den nästan 3900 kr, man blir ju nästan lite fundersam varför den är så billig på ena stället och så dyr på ett annat! Men det ska vara exakt samma maskin på sidorna!
 
Sv: Tips på klippmaskin

Bra pris och ny = garanti. Jag hade tagit det :) En bekant har den och hon älskar sin med.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Ja jag funderar på det!

Dock så har jag hittat en annan, Constanta Rodeo för 1800 kr. Dock går den inte riktigt lika tyst som Heiniger Progress men är det någon större skillnad på 70 dB (A) och 79 dB (A)?
 
Sv: Tips på klippmaskin

Kag hade tagit den utan att fundera. Det är en maskin som är riktigt bra och om du för ett slag låssas att det är en de laval så är det ju en erkänt bra maskin som klipper riktigt riktigt bra. Delaval är väll typ "det man vill ha" om man inte behövde bry sig om pengar... Så jag hade tagit den direkt!
 
Sv: Tips på klippmaskin

Intressant fråga! Var tvungen att googla. Hittade detta.


60 dB Normal samtalston
70 dB Normal tvättmaskin
75 dB Referensnivå för kalibrering av hembio högtalare enligt THX
80 dB Café, affär
85 dB Den rekommenderade ljudvolymen där du kan vistas i under åtta timmar om dagen utan att ta skada. Nivåer över detta börjar att bli "farliga".
90 dB Högt skrik
100 dB Bra drag på stereon, grannarna knackar nog snart på!


Med andra ord verkar det bli stor skillnad per 5db. Så nästan 10 db skillnad kommer nog att upplevas som stor!

Jag kollade Julas som jag tycker låter jobbigt högt. Den är på 80,1 db. Så Jag skulle helt klart köpa Heiniger istället!
 
Sv: Tips på klippmaskin

Progress hade jag inte köpt var själv inne på den när jag behövde en tyst till en besvärlig unghäst, dels är den inte alls särskilt tyst (testade den i butik och väsnas ungefär lika mkt som andra saxar), dels
tom avråder de som säljer progress från köp av den och menar på att de inte kan rekommendera den pga att den haft stora problem med brända motorer.

Det står tom numera att den inte skall användas för helklippning av tjockare päls (det är väl då motorn bränner) gissar jag och det är väl ett sätt att friskriva sig från ansvar från detta.

Själv köpte jag till slut en Moser Avalon till unghästen, väldigt mkt tystare än progressen, ingen superstark maskin men klippte helt klart helt godkänt.
 
Sv: Tips på klippmaskin

DeLaval! Har en HCP65 (tror jag den heter) jättesmidig och tyst. Jag klipper både huvud och kalender utan problem. Köpte min begagnad för lite drygt 2000, knappt använd och jag fick med nya skär. Så det går att hitta bra maskiner till bra priser :D
 
Sv: Tips på klippmaskin

Även jag har fått upp ögonen för constantan rodeo som de rekommenderade i min lokala hästsportaffär. Någon som har erfarenheter av den?:)
 
Sv: Tips på klippmaskin

DeLaval! Har en HCP65 (tror jag den heter) jättesmidig och tyst. Jag klipper både huvud och kalender utan problem. Köpte min begagnad för lite drygt 2000, knappt använd och jag fick med nya skär. Så det går att hitta bra maskiner till bra priser :D

Det är exakt samma som progress bara annan färg på höljet. Det är heiniger som tillverkar delavals saxar också det enda som skiljer är färgen på höljena samt att du får betala mer för namnet delaval än heiniger.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Har också fått den informationen av återförsäljare, motorn havererar ofta på Progress.

Själv har jag en Aesculap Equipe. Är otroligt nöjd. Har en ponny med extremt tät päls och den är ofta full med smuts också (går inte komma åt med ryktborste). Med min klippmaskin är det som att skära i mjukt smör när man klipper honom. Med en mellanpris maskin kan man bara ta 5-10 cm åt gången för billiga maskiner klarar inte hans päls. Men med Aesculapen kan jag ta från svansrot till nacke i ett svep utan problem.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Har också fått den informationen av återförsäljare, motorn havererar ofta på Progress.

Själv har jag en Aesculap Equipe. Är otroligt nöjd. Har en ponny med extremt tät päls och den är ofta full med smuts också (går inte komma åt med ryktborste). Med min klippmaskin är det som att skära i mjukt smör när man klipper honom. Med en mellanpris maskin kan man bara ta 5-10 cm åt gången för billiga maskiner klarar inte hans päls. Men med Aesculapen kan jag ta från svansrot till nacke i ett svep utan problem.

Vad kul att höra någon som har Aesculapen, jag funderar själv på en sådan. Min Julamaskin har gett upp och jag är inte sugen på en likadan igen. Klipper tjocka och täta pälsar så låter bra att den fixar det! Vad tycker du om ljudnivån? Känns den smidig att hålla i?
 
Sv: Tips på klippmaskin

:nailbiting: det har jag aldrig hört förut!! Jag har inte haft några som helst problem med min och den har inte visat minsta tendens till att haverera! Helklippte för första gången denna säsongen, däremot har inte min häst någon björnpäls, så det gick hur fint som helst.
Har klippt riktigt tjock björnpäls på grannens shettis.. det har gått precis lika bra, men hon är ju inte någon stor häst direkt..
 
Sv: Tips på klippmaskin

Om jag hade köpt klippmaskin idag så hade det blivit en DeLaval. Hade hellre sparat ihop de där extra tusenlapparna för att få "the real thing".
 
Sv: Tips på klippmaskin

Tycker ljudnivån är bra. Har världens mes till ponny och han har absolut inga problem med ljudet från den. Inga svårigheter att hålla den trots att jag har klena handleder. Min andre ponny somnar när han klipps :D Han tycker det är skönt, rycker i läpparna undertiden. Så hästarna gillar den också.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Men läser du inte i tråden innan du postar? Hur kan du vilja köpa en de Laval, trotts att de är exakt samma maskin som Heiniger bara att de Laval satt sina egna färger från Heiniger och satt sitt märke på den. Hur kan man då fortfarande vilja betala betydligt mer bara för ett märke?
 
Sv: Tips på klippmaskin

Då vill jag tipsa om Andis. Det är den bästa maskin jag har haft!
Låter ingenting alls och krånglar aldrig!
Alla i mitt stall har reagerat när jag klipper och säger 'oj vilken tyst maskin'

Den är den mindre varianten men jag helklipper min häst flera gånger per år med den och jättebra även till ben och huvud. Kanske tar lite mer tid att klippa med en liten men tystheten gör att det är värt det. Och man slipper få kramp i högerhand och arm eftersom den är mycket lättare att hålla i handen.

Hästen står o sover hela klippningen :)
 
Sv: Tips på klippmaskin

En riktigt tyst klippmaskin är Moser Avalon. Jag är nöjd med min men kanske inget att klippa lurviga islandshästar med flera gånger...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 312
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp