Tips på kombinerad kött- veganmat

Ovanstående är liksom far away från det jag exemplifierade så varför dra så stora växlar på det?

Jag är fö ovanstående numera pga elimineringskost. Jag är väldigt tydlig mot ev värdar att jag ordnar egen mat och jag har aldrig mött någon med ovanstående kravlista som Inte är av samma uppfattning. Jo förresten, en bortklemad man 50+ i mina föräldrars bekantskapskrets men det är alltså den enda sådana jag mött på och då är jag snart 40 år gammal så jag anser risken vara minimal, och möter man på den är det ju bara att be hen ta egen mat så att hen inte riskerar bli sjuk pga nåt felsteg.
Men ja, att göra en rätt vego en gång är inte oöverstigligt, det är ju bara att se i den här tråden hur många tips det kommit in. Jag ser frågan som rejält uppförstorad. Det går liksom att lösa. Det viktigaste är väl ändå att kunna umgås, nu efter så lång tid i isolering, så matlagningen är väl ändå inte en utslagsfaktor till att kunna hänga ihop över en middag..? :confused:
Jag vet inte om jag tycker det. Ditt exempel byggde ju på att det bara var en person med en allergi/matvana som kom på middagen, och att det var väldigt enkelt att anpassa sig så alla äter samma och lite dumt att inte göra det.

Men det bygger ju som sagt på att middagen inte är flera med olika kravlistor. Och det händer typ någon gång vartannat år att jag måste göra den där avvägningen mellan kravlistan och käket. Uppenbarligen har jag lagat veganskt många gånger enligt min text. Jag väljer bara helst inte att försöka få ihop käket utan alla dessa delar så alla kan äta samma utan föredrar att ha lite alternativ.

Och visst har jag försökt laga middag till någon med elimineringskost. Men det kom in sent och det gick inte då tyvärr, då var alla gluten, mjölkfritt, vegan, inga fibrer, inga stenfrukter, inga äpplen, inte alla grönsaker (bort med paprika, sparris, lök, svamp osv) funkar osv anpassningarna redan gjorda (inklusive det att den som är laktosfri kanske inte gillar havregrädde och ändå blir lite sur). Men inte alla i samma rätt för det är faktiskt svårt. (jättemånga tror ju att alla kan äta alla frukter och grönsaker så att man alltid kan komma med lite frukt o havregrädde och en härlig grönsaksgryta med glutenfritt bröd doppat i olivolja.)
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om jag tycker det. Ditt exempel byggde ju på att det bara var en person med en allergi/matvana som kom på middagen, och att det var väldigt enkelt att anpassa sig så alla äter samma och lite dumt att inte göra det.

Men det bygger ju som sagt på att middagen inte är flera med olika kravlistor. Och det händer typ någon gång vartannat år att jag måste göra den där avvägningen mellan kravlistan och käket. Uppenbarligen har jag lagat veganskt många gånger enligt min text. Jag väljer bara helst inte att försöka få ihop käket utan alla dessa delar så alla kan äta samma utan föredrar att ha lite alternativ.

Och visst har jag försökt laga middag till någon med elimineringskost. Men det kom in sent och det gick inte då tyvärr, då var alla gluten, mjölkfritt, vegan, inga fibrer, inga stenfrukter, inga äpplen, inte alla grönsaker (bort med paprika, sparris, lök, svamp osv) funkar osv anpassningarna redan gjorda (inklusive det att den som är laktosfri kanske inte gillar havregrädde och ändå blir lite sur). Men inte alla i samma rätt för det är faktiskt svårt. (jättemånga tror ju att alla kan äta alla frukter och grönsaker så att man alltid kan komma med lite frukt o havregrädde och en härlig grönsaksgryta.)
Precis. Därför tycker jag buffé är överlägset i de fallen, där man plockar det man vill och har skapat de fraktioner som krävs för att alla ska kunna få en bra måltid.

Att hitta minsta gemensamma nämnare så att alla kan äta allt, kan vara rejält svårt och riskera att bli torftigt, om det finns olika preferenser.
 
Precis. Därför tycker jag buffé är överlägset i de fallen, där man plockar det man vill och har skapat de fraktioner som krävs för att alla ska kunna få en bra måltid.

Att hitta minsta gemensamma nämnare så att alla kan äta allt, kan vara rejält svårt och riskera att bli torftigt, om det finns olika preferenser.
Ja! exakt, mycket lättare. Alla äter ju inte samma men det blir så enkelt och alla kan undvika det de inte äter. Men de äter ju då olika mat såklart och inte exakt samma.

Och därför Kan det ju vara enklare att göra en risotto och ha kycklingfilé till vissa och halloumi till någon och portobellosvamp till någon om det bara är få.
 
När jag är på middag/ har middag hemma tycker jag det är trevligare om alla äter samma.
Är det bara jag?

Är det någon som är glutenintolerant så blir allt glutenfritt (ev något tillbehör kan ha gluten i sig).
Detsamma gäller om det kommer en vegan.

Det finns såklart undantag, tex om det grillas så grillas det olika.
 
När jag är på middag/ har middag hemma tycker jag det är trevligare om alla äter samma.
Är det bara jag?

Är det någon som är glutenintolerant så blir allt glutenfritt (ev något tillbehör kan ha gluten i sig).
Detsamma gäller om det kommer en vegan.

Det finns såklart undantag, tex om det grillas så grillas det olika.

Jag brukar köpa t.ex. glutenfri pasta till den som behöver det och får övriga vanlig pasta. Men om jag gör en frusen cheesecake gör jag hela med glutenfria digestivekex för att det blir enklare.
 
Precis. Därför tycker jag buffé är överlägset i de fallen, där man plockar det man vill och har skapat de fraktioner som krävs för att alla ska kunna få en bra måltid.

Att hitta minsta gemensamma nämnare så att alla kan äta allt, kan vara rejält svårt och riskera att bli torftigt, om det finns olika preferenser.
Jag håller med, samtidigt så finns det "enklare" knep, jag äter tex inte ofta köttsubstitut.
Men potatis i ugn, Rydbergs bea (vegansk), köttsubstitut till veganen och kött till köttisar och sallad är en klassisk/enkel grej.
(jag tror framförallt det är därför de som precis blivit vego äter mycket substitut jämförelsevis mot någon som varit vego ett antal år. Egen iakttagelse.)

Sen älskar jag buffé. :bump:
 
Jag brukar köpa t.ex. glutenfri pasta till den som behöver det och får övriga vanlig pasta. Men om jag gör en frusen cheesecake gör jag hela med glutenfria digestivekex för att det blir enklare.
Pasta är väl en av de få sakerna jag helst inte äter, tycker inte alls det är lika gott när det är glutenfritt (bönpasta är gott, men dyrt!).
Men gör jag paj så gör jag glutenfri åt alla.
 
När jag är på middag/ har middag hemma tycker jag det är trevligare om alla äter samma.
Är det bara jag?

Är det någon som är glutenintolerant så blir allt glutenfritt (ev något tillbehör kan ha gluten i sig).
Detsamma gäller om det kommer en vegan.

Det finns såklart undantag, tex om det grillas så grillas det olika.
Brukar ju absolut göra en glutenfri kaka som alla kan äta, och så ska det ju inte vara mjölk i minst en. Men jag är nog lite hemsk och har ett par sorters kakor med mjöl i också. Likaså brukar jag ha två skålar grädde, en laktosfri och en vanlig. Den vanliga är ju helt enkelt godare och det ska ju ändå gå åt motsvarande två paket grädde. Detta alltså om jag har en vanlig fika hemma.
 
Brukar ju absolut göra en glutenfri kaka som alla kan äta. Men jag är nog lite hemsk och har ett par sorters kakor med mjöl i också. Likaså brukar jag ha två skålar grädde, en laktosfri och en vanlig. Den vanliga är ju helt enkelt godare och det ska ju ändå gå åt motsvarande två paket grädde.
Jag är lite färgad av vänner som är glutenint.,
och vet själv hur det är när man är vego- även om det blivit väldigt mycket bättre.
Oftast är man förpassa till en sak och det är inte lika välgjort/ genomtänkt som de som äter "vanligt".
(det syns ju bra i tråden också, vissa är närmast förolämpade för att man inte äter kött och bara tanken på att inte få sin köttbit en måltid verkar ge dem abstinens)

Men ja, att ha två olika sorters grädde är helt rimligt. 🙂
 
Jag är lite färgad av vänner som är glutenint.,
och vet själv hur det är när man är vego- även om det blivit väldigt mycket bättre.
Oftast är man förpassa till en sak och det är inte lika välgjort/ genomtänkt som de som äter "vanligt".
(det syns ju bra i tråden också, vissa är närmast förolämpade för att man inte äter kött och bara tanken på att inte få sin köttbit en måltid verkar ge dem abstinens)

Men ja, att ha två olika sorters grädde är helt rimligt. 🙂
Det är bara som du tror :D de som är laktosintoleranta blir irriterade av att man har två skålar, men blir sura om de får havregrädde. (men eftersom jag älskar grädde så struntar jag i det.)

Har ett recept på glutenfri kladdkaka (jättelätt byt bara ut mjölet mot mandelmjöl, men om det är mandelallergi också på g så blir det problem, men tror havremjöl också fungerar utmärkt) och ett på sockerkaka som är helt glutenfria och helt underbara. Sockerkakan är en gammal kaksort som inte är gjord för att vara glutenfri utan för att den är helt fantastisk.
 
Jag är lite färgad av vänner som är glutenint.,
och vet själv hur det är när man är vego- även om det blivit väldigt mycket bättre.
Oftast är man förpassa till en sak och det är inte lika välgjort/ genomtänkt som de som äter "vanligt".
(det syns ju bra i tråden också, vissa är närmast förolämpade för att man inte äter kött och bara tanken på att inte få sin köttbit en måltid verkar ge dem abstinens)

Men ja, att ha två olika sorters grädde är helt rimligt. 🙂

Det handlar inte om att man blir förolämpad över att inte få sin köttbit. Blir jag hembjuden till en vegan räknar jag med att äta veganskt den måltiden. Men om jag själv bjuder på middag så väljer jag ju att laga något jag brukar laga och som jag tycker är gott. Och så får veganen acceptera att få specialmat.
 
Det är bara som du tror :D de som är laktosintoleranta blir irriterade av att man har två skålar, men blir sura om de får havregrädde. (men eftersom jag älskar grädde så struntar jag i det.)

Varför blir folk det? Det har ingen jag bjudit blivit. De allergiker jag känner gör likadant när de bjuder på middag. D.v.s. lagar special åt sig själv. När jag frågar varför så säger de att det är för att deras specialprodukter är dyrare så de köper hellre det bara åt de som behöver det. Så får resten som inte är allergiska den vanliga billigare produkten t.ex. vanlig grädde vs laktosfr/havregrädde.
 
Varför blir folk det? Det har ingen jag bjudit blivit. De allergiker jag känner gör likadant när de bjuder på middag. D.v.s. lagar special åt sig själv. När jag frågar varför så säger de att det är för att deras specialprodukter är dyrare så de köper hellre det bara åt de som behöver det. Så får resten som inte är allergiska den vanliga billigare produkten t.ex. vanlig grädde vs laktosfr/havregrädde.
Jag vet inte? De säger att alla kan äta den laktosfria lika gärna och det är enklare och det smakar nästan likadant, bara lite sötare.

Ja specialprodukterna är mycket dyrare så när man ska laga till många gör det jätteskillnad.
 
När jag är på middag/ har middag hemma tycker jag det är trevligare om alla äter samma.
Är det bara jag?

Är det någon som är glutenintolerant så blir allt glutenfritt (ev något tillbehör kan ha gluten i sig).
Detsamma gäller om det kommer en vegan.

Det finns såklart undantag, tex om det grillas så grillas det olika.

Jag som måste äta specialkost pga sjukdom tycker inte alls att det är trevligt när folk tvingas äta mat som är tråkigare än vad de skulle kunna äta. Ser mycket hellre att folk får äta något de tycker om, än att alla måste anpassa sig efter mig. Så vi lagar oftast två olika rätter. Glutenfria saker (bröd, bakverk osv) är så himla äckligt såvida man inte kan undvika alla maträtter med gluten i sig och därmed 90% lycka i livet. (Ja jag måste bla äta glutenfritt och det suger, och därmed önskar jag inte att någon annan ska behöva göra det.)
 
Ingen som kan svara på o man kan ha oumph och havregrädde i ugnen?
Jag är lakto-ovo-vegetarian och använder därför vanlig grädde, matlagningsgrädde, creme fraiche mm men det går jättebra att göra ugnsrätter med Oumph. Om den ska vara i en gryta med sås brukar jag steka den lite i en stekpanna först för att den inte ska bli för mjuk och sladdrig.

Jag har för övrigt varit vegetarian i många år och är van att de flesta jag umgås med äter kött. För min del förväntar jag mig aldrig att alla i ett sällskap ska äta vegetariskt på grund av mig. Äter jag hos någon annan tar jag antingen med mig något eller så lagar den som bjuder ett eget alternativ till mig. Det är såklart olika vad man föredrar men för mig fungerar det bra att göra på det sättet.
 
Jag vet inte om jag tycker det. Ditt exempel byggde ju på att det bara var en person med en allergi/matvana som kom på middagen, och att det var väldigt enkelt att anpassa sig så alla äter samma och lite dumt att inte göra det.

Men det bygger ju som sagt på att middagen inte är flera med olika kravlistor. Och det händer typ någon gång vartannat år att jag måste göra den där avvägningen mellan kravlistan och käket. Uppenbarligen har jag lagat veganskt många gånger enligt min text. Jag väljer bara helst inte att försöka få ihop käket utan alla dessa delar så alla kan äta samma utan föredrar att ha lite alternativ.

Och visst har jag försökt laga middag till någon med elimineringskost. Men det kom in sent och det gick inte då tyvärr, då var alla gluten, mjölkfritt, vegan, inga fibrer, inga stenfrukter, inga äpplen, inte alla grönsaker (bort med paprika, sparris, lök, svamp osv) funkar osv anpassningarna redan gjorda (inklusive det att den som är laktosfri kanske inte gillar havregrädde och ändå blir lite sur). Men inte alla i samma rätt för det är faktiskt svårt. (jättemånga tror ju att alla kan äta alla frukter och grönsaker så att man alltid kan komma med lite frukt o havregrädde och en härlig grönsaksgryta med glutenfritt bröd doppat i olivolja.)

I såna fall är det väl bara enklast att göra en buffe, plockmat eller så? Jag utgår i mitt grundinlägg från TS dvs att En person avviker på Ett sätt.
Dumt och dumt vet jag inte om jag uttryckte det, men ibland tänker jag att det är att göra det onödigt svårt för sig om man utgår från att det inte går att göra en rätt som kan ätas av alla gästerna. Det var i vilket fall min poäng. Det går ofta att tänka utanför boxen och i det fallet menar jag att boxen är att de som äter kött alltid måste äta kött. Det är i mina kretsar en väldigt invand och stark box, för andra kanske det är olika men i min familj tror vissa på fullaste allvar att de ska få bristsjukdomar om inte varenda måltid innehåller kött. Trots detta har de ätit grönsakssoppa ibland utan att lida, med den skillnaden att då har de inte tänkt på det som en anpassad vegetarisk måltid och detta har även gjort hela skillnaden för dem. Dvs inställningen.

Att nån surar för att de inte gillar nån ingrediens tycker jag låter oerhört barnsligt. Jag hoppas att vuxna människor har bättre uppfostran än att uttrycka sig så. Jag gillar inte heller allt vegetariskt men inte behöver jag ju tala om det för hela världen.
 
I såna fall är det väl bara enklast att göra en buffe, plockmat eller så? Jag utgår i mitt grundinlägg från TS dvs att En person avviker på Ett sätt.
Dumt och dumt vet jag inte om jag uttryckte det, men ibland tänker jag att det är att göra det onödigt svårt för sig om man utgår från att det inte går att göra en rätt som kan ätas av alla gästerna. Det var i vilket fall min poäng. Det går ofta att tänka utanför boxen och i det fallet menar jag att boxen är att de som äter kött alltid måste äta kött. Det är i mina kretsar en väldigt invand och stark box, för andra kanske det är olika men i min familj tror vissa på fullaste allvar att de ska få bristsjukdomar om inte varenda måltid innehåller kött. Trots detta har de ätit grönsakssoppa ibland utan att lida, med den skillnaden att då har de inte tänkt på det som en anpassad vegetarisk måltid och detta har även gjort hela skillnaden för dem. Dvs inställningen.

Att nån surar för att de inte gillar nån ingrediens tycker jag låter oerhört barnsligt. Jag hoppas att vuxna människor har bättre uppfostran än att uttrycka sig så. Jag gillar inte heller allt vegetariskt men inte behöver jag ju tala om det för hela världen.
Ja precis, lite olika alternativ att plocka från blir ju mycket lättare. Jag trodde du motsade dig den möjligheten.

Jag skulle inte säga att mina kretsar får ångest om det inte finns kött att äta.

Sedan tycker kanske inte jag heller att man behöver markera grönsakssoppans vegetariska innehåll alla gånger, det förstärker ju snarare en tankenorm om att all husmanskost innehåller kött än tvärtom. :)

(Det är ju inte som om ens mamma eller väninnors mammor serverade kött eller fisk varje middag på 80-talet direkt och när det hände då inte i mängd. Det verkar snarare ha börjat bli ett slags slag över grävda diken nu. När folk först började äta mer och mer och mer kött (köttbit varje dag istället för speciella dagen samtidigt som kycklingfiléerna växte till dubbla storleken från när jag var liten, men folk fortfarande får en hel istället för en halv.), för att sedan börja vända, men vissa helt istället för alla lite. )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 466
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 531
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp